Laika ziņas
Šodien
Apmācies

EP ģenerālsekretārs: Svarīgi ļaut Latvijas minoritātēm saglabāt savu identitāti

Ar Eiropas Padomes (EP) ģenerālsekretāru Turbjērnu Jaglannu par cilvēktiesībām un EP misiju sarunājas Dienas komentētājs Andrejs Panteļējevs. 

Sāksim ar īsu vēsturi - kad un kāpēc Eiropas Padome tika dibināta?

Tas bija 1949. gadā. Lielā mērā tas bija saistīts ar secinājumiem, ko eiropieši bija izdarījuši pēc diviem pasaules kariem, saprotot, cik svarīgi ir cilvēktiesību ievērošanas jautājumi un likumu vara, jo pirms kara un kara laikā tās bija lietas, kas tika ignorētas. Pamatideja un bāze ir formulēta Eiropas Cilvēktiesību konvencijā, kas zināmā mērā ir ANO cilvēktiesību konvencijas materializācija Eiropā. Tikai tā ir daudz konkrētāka, un tā iedibināja institūcijas, kas sekoja konvencijas realizācijai, tajā skaitā Eiropas Padomes institūcijas un, protams, galveno institūciju, kas strādā ciešā sazobē ar Eiropas Padomi, - Eiropas Cilvēktiesību tiesu (ECT).

Cik valstu sāka šo projektu?

Tās bija divpadsmit Eiropas valstis, starp citu, tas atbilst tām divpadsmit zvaigznītēm Eiropas karogā, kas oriģināli bija Eiropas Padomes karogs sākumā. Tās bija demokrātijas Eiropā, kas bija gatavas apvienoties ap Cilvēktiesību konvenciju.

Un cik tagad valstu ir Eiropas Padomes sastāvā?

Šodien tās ir četrdesmit septiņas Eiropas valstis, kas ratificējušas Eiropas Cilvēktiesību konvenciju. Vienīgais palikušais «melnais caurums» mums Eiropā ir Baltkrievija. Baltkrievija ir Eiropas nācija, bet diemžēl šobrīd tās līdzdalība Eiropas Padomē nav iespējama, kaut arī mēs gribētu to kā nāciju tur redzēt.

Kad tika iedibināta Eiropas Padomes Parlamentārā asambleja?

Tas bija jau no paša sākuma. Un tā ir vecāka nekā Eiropas Parlaments.

Kā ļoti vispārīgos vilcienos Eiropas Padome funkcionē?

Ir daudzas neatkarīgas novērošanas institūcijas. Cilvēktiesību jautājumu komisārs, tiesa un tad lēmējinstitūcija - Ministru komiteja -, kas pārstāv valdības. Teiksim tā, ir divas svarīgākās institūcijas - ECT un Ministru komiteja. Un Ministru komiteja ir tā, kas seko, lai tiesas lēmumi un rekomendācijas tiktu pildītas. Jāsaprot, ka tomēr visas sistēmas stūrakmens ir ECT, bez kuras visa Eiropas cilvēktiesību sistēma būtu tikai tāda ANO konvencijas sistēmas atblāzma Eiropā.

Bet vai Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas lēmumi ir saistoši?

Nē, tie nav saistoši, saistoši ir Ministru komitejas lēmumi. Bet Parlamentārās asamblejas loma ir liela dažādu jautājumu ierosināšanā, arī runājot par visas konvenciju sistēmas paplašināšanu, jo Cilvēktiesību konvencija ir tikai tāds jumts veselai konkrētu konvenciju sistēmai.

Runājot par šodienas Eiropas Padomes aktualitātēm. Vai ir kādas specifiskas institūcijas reformas, par ko pašlaik runājat?

Gadu laikā Eiropas Padome diezgan ievērojami bija paplašinājusi izskatāmo jautājumu loku, daļēji arī pateicoties politiskajai komponentei, kas ir ļoti spēcīga Parlamentārajā asamblejā. Ko mēs cenšamies darīt šobrīd, tas ir fokusēt mūsu resursus, kas nav neierobežoti, atpakaļ uz svarīgāko - cilvēktiesībām, likuma varu un demokrātijas attīstību. Problēmu, kas saistītas ar šiem jautājumiem, netrūkst arī Eiropā.

Bet Parlamentāro asambleju diez vai varēs atradināt no politiskiem jautājumiem.

Nu tas jau piederas parlamentāriešiem, bet starpvaldību struktūrās mēs vairāk gribētu pieturēties pie ekspertīzēm, kas balstītas uz juridiskajiem aspektiem un argumentiem, nevis uz politiskajiem aspektiem.

Ir arī runas par iespējamām ECT reformām? Daudz sūdzību, ka izskatīšanas procedūras ir par garu. Mums Latvijā ir gadījumi, ka cilvēki pat nenodzīvo līdz ECT sprieduma sagaidīšanai.

Tā īstenībā patiešām ir vissvarīgākā reformas daļa - padarīt tiesu daudz efektīvāku. Tāpēc ka tiesas izskatāmo lietu pakete ir dramatiski pieaugusi. Tagad daudz kas sakārtojas, pateicoties tā sauktajam četrpadsmitajam protokolam, tiesa var rīkoties ātrāk, kā arī atteikt daudz vairāk lietu.

Vai tas nozīmē arī vairāk saistību cilvēktiesību jautājumos nacionālajām tiesām?

Jā, tādā nozīmē, ka mēs reformas gaitā sagaidām arī zināmu likumdošanas un tiesu sistēmas reformu nacionālajā līmenī. Jo tā jau ir tā lielākā problēma, kāpēc tik daudzi iesniegumi ir Eiropas Cilvēktiesību tiesā. Problēma tā, ka cilvēki netic tiesu sistēmām viņu pašu nacionālajās valstīs. Problēmas ir arī likumdošanās.

Vai tas paredz arī zināmu papildu tiesnešu izglītošanu cilvēktiesību jautājumos?

Arī tas atsevišķos gadījumos varētu tikt paredzēts. Bet arī paši likumi bieži neatbilst cilvēktiesību konvencijai, un tad cilvēki sūdzas ECT.

Ja runājam par cilvēktiesību situāciju, kas šobrīd Eiropā ir prioritārās problēmas?

Problēmu ir daudz, tomēr varu uzsvērt pašlaik sāpīgākās. Dauzās valstīs tā ir situācija ieslodzījuma vietās, tā ir nepieņemama. Turklāt gan valstīs Eiropas austrumos, gan rietumos.

Pat Rietumos? Mums dažkārt liekas, ka cietumi tur ir kā sanatorijas.

Tā nav taisnība. Mums ir slikti ziņojumi no Spīdzināšanas novēršanas komitejas arī par t. s. vecās demokrātijas valstīm.

Otra liela problēma ir minoritāšu diskriminācija, sevišķi romu diskriminācija, kas personīgi mani ļoti uztrauc.

Trešā problēma ir korupcija, daudzās valstīs.

Jūs korupciju definējat kā cilvēktiesību problēmu?

Jā, jo, ja, piemēram, jums ir korumpēta tiesu sistēma, tad jūs zaudējat tiesības uz taisnīgu tiesu. Ja tiesu sistēma ir politizēta, arī tad tiek pārkāptas jūsu tiesības uz taisnīgu tiesu.

Vai varat nosaukt kādu valsti, kas patlaban Eiropā rada vislielākās bažas cilvēktiesību sakarā?

Es domāju, tas nav produktīvi - kādu speciāli nosaukt vai kaunināt. Protams, jūs varat salīdzināt, cik sūdzību uz ECT nāk no kuras valsts, un no tā izdarīt vērtējumus.

Un tagad par Latviju, kur pašreiz atrodaties vizītē. Kādas ir jūsu piezīmes par cilvēktiesībām Latvijā? Kam mums jāpievērš vairāk uzmanības?

Pirmām kārtām gribu uzsvērt, ka Latvija ir solīda demokrātija. Bet tomēr, kā jebkurā valstī, ir arī savas problēmas.

Piemēram, kas attiecas uz minoritāšu tiesībām un nepilsoņu problēma, uz kurām vairākas Eiropas institūcijas norādījušas jau gadiem.

Jūs runājat par nepilsoņu skaitu?

Jā, sevišķi, ja runā par daudzo bērnu nepilsoņu skaitu. Es tagad ļoti apsveicu debates jūsu parlamentā par iespējamu automātisku pilsonības piešķiršanu nepilsoņu bērniem.

Starp citu, runājot par minoritātēm. Ko jūs ar to domājāt?

Jums ir vairākas minoritātes, un ir svarīgi ļaut tām attīstīt un saglabāt savu identitāti.

Vai jums šķiet, ka mums būtu jāievieš otra valsts valoda?

To lemt nav manā kompetencē, jums bija referendums šajā jautājumā, un tas ir jautājums, kuru lemt pavisam noteikti ir pašu dalībvalstu kompetencē.

Bet būtu tomēr labi, ja Latvija ratificētu Reģionālo un minoritāšu valodu konvenciju. Jūs esat to parakstījuši, bet neesat ratificējuši.

Vēlreiz par minoritātēm. Mums tikko notika geju un lesbiešu organizētais praida gājiens. Vai geju un lesbiešu laulību reģistrācija arī ir cilvēktiesību jautājums?

Mums nav tādas konvencijas, kas uzliktu saistības to darīt. Bet mums ir rekomendācijas, ka seksuālās minoritātes cilvēkiem ir jābūt tādām pašām tiesībām kā visiem. Piemēram, viņiem jābūt tiesībām izteikt sevi tāpat kā pārējiem, viņiem ir demonstrāciju tiesības. Nav pieļaujams, ka dažās Eiropas valstīs tās tiek aizliegtas vai tām tiek uzbrukts. Bet laulību jautājums vēl aizvien ir nacionālo valstu ziņā.

(pārējo intervijas daļu lasiet pirmdienas laikrakstā Diena)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas