Patlaban nav zināms, vai izmeklētāji nolēmuši kādu amatpersonu aizturēt. KNAB priekšnieks Normunds Vilnītis nekādus komentārus nesniedza, savukārt preses pārstāve Ieva Karlsberga apliecināja, ka RS telpās piektdien ir notikusi kratīšana.
Precīzāku informācija izmeklēšanas interesēs KNAB nesniegs, sacīja I.Kaslberga, piebilstot, ka procesuālās darbības turpinās.
KNAB izmeklētāji RS ieradās ap plkst.13, novēroja aģentūra LETA, un joprojām ir uzņēmuma telpās. Neoficiāla informācija liecina, ka galvenokārt viņus interesējuši RS arhīvā pieejamie dokumenti.
Ap plkst.19 KNAB darbinieki mikroautobusā iekrāva dažādas kastes un saiņus, no kuriem dažos, iespējams, ir datori, un devās prom, novēroja aģentūra LETA. Tomēr daļa KNAB darbinieku palika darboties RS telpās.
RS vadītājs Leons Bemhens visu dienu uz tālruņa zvaniem neatbildēja, bet neilgi pēc plkst.18 pameta biroja telpas, apstiprinot KNAB darbinieku "vizīti" viņa vadītajā uzņēmumā. Par KNAB izmeklētāju ierašanās iemesliem esot jāvaicā KNAB, L.Bemhens neesot tiesīgs sniegt šādu informāciju.
RS kapitāldaļu turētāja pienākumus pilda Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC), kurš patlaban ir atvaļinājumā. Viņa preses pārstāve Anna Kononova apstiprināja, ka uzņēmumā "notiek pārbaude" un KNAB interesējas par Daimler ražoto Mercedes Benz autobusu iepirkšanu.
Savukārt N.Ušakova aizvietotāja, Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieka Andra Amerika (LPP/LC) preses sekretāre Liene Pētersone informēja, ka, atbilstoši noteiktajai kārtībai kratīšanas procesā ir pieaicināti pašvaldības pārstāvji - Rīgas domes Juridiskās pārvaldes darbinieki un pārvaldes vadītājs Jānis Liepiņš, kurš arī piektdien bijis RS.
Neko par piektdienas notikumiem RS teicās nezinām citas uzrunātās atbildīgās Rīgas domes amatpersonas.
Neilgi pirms L.Bemhena aizbraukšanas no biroja uzņēmumā ieradās citi RS vadības komandas locekļi.
ASV izmeklētāju pērn publiskotie materiāli liecina, ka Rīgas amatpersonas savulaik piekukuļotas, lai pašvaldības sabiedriskā transporta uzņēmi iegādātos Daimler ražotos Mercedes Benz autobusus, kurus pasažieru pārvadāšanai RS izmanto joprojām. Nelegālie maksājumi veikti laika posmā no 1998. līdz 2002.gadam.
Kā ziņots, ASV Tieslietu ministrija kompāniju apsūdzēja kukuļdošanā miljoniem dolāru apjomā amatpersonām vismaz 22 valstīs. Daimler pērn aprīlī atzina savu vainu apsūdzībās un piekrita samaksāt 185 miljonus dolāru (96,9 miljonus latu), lai noregulētu šo lietu.
Publiski pieejamais, ASV apgabaltiesā apstiprinātais vienošanās dokuments par noregulējumu liecina, ka nauda caur dažādām ārzonas kompānijām un ražotāja pārstāvjiem Rīgas domes amatpersonām maksāta vairākkārt. Kopumā amatpersonas Latvijā kukuļos saņēmušas 2,2 miljonus eiro (1,5 miljonus latu).
Pēc šīs informācija publiskošanas pērn pārbaudi Latvijā sāka KNAB.
Daimler ar savu meitasuzņēmumu MB Turk un EvoBus starpniecību Rīgas domei pārdeva vairāk nekā 100 autobusu vairāku desmitu miljonu latu vērtībā. Lai saņemtu pasūtījumus, doti kukuļi.
Daimler intereses tolaik Latvijā pārstāvēja SIA Silvestar. Šī uzņēmuma valdē tolaik strādāja Uģis Cinis, Ervīns Baltiņš un divi Igaunijas pilsoņi. U.Cinis joprojām ir uzņēmuma amatpersona un 70% daļu līdzīpašnieks. Aģentūrai LETA šovakar izdevās sazināties ar U.Cini, taču uz jautājumu, vai viņš šajā lietā sniedzis kādas liecības Latvijas izmeklētājiem, uzņēmējs atbildēja, ka patlaban runāt nevar, un pārtrauca sarunu.
Laikā, kad notika kukuļdošana, nomainījās trīs Rīgas mēri - no 1997. līdz 2000.gadam šo amatu ieņēma Andris Bērziņš (tolaik LC), viņu nomainīja Andris Ārgalis (tolaik TB/LNNK), bet no 2001.gada Rīgas domi vadīja Gundars Bojārs (tolaik LSDSP).
Vicemēru krēslus šajā laikā ieņēmuši Ārgalis, Juris Rītiņš (DPS), Juris Visockis (LC), Inese Vaidere (TB/LNNK), Sergejs Dolgopolovs (tolaik TSP) un Aivars Kreituss (tolaik DP).
Satiksmes un transporta lietu komiteju līdz 2001.gadam vadīja Linda Baltiņa (LC), bet viņu nomainīja Guntis Pilsums (Labklājības partija). Savukārt Satiksmes departamenta direktors visus šos gadus bija Ivars Zarumba.
Autobusus pirka pašvaldības autobusu parki Tālava un Imanta, kas tagad apvienoti RS. Tālavu tolaik vadīja pašreizējais RS valdes priekšsēdētājs L.Bemhens.
Jaunu autobusu iepirkšana, nomainot savu laiku nokalpojušos dzeltenos Ikarusus, Rīgā sākās ap 1997.gadu ar Pasaules Bankas atbalstu. Vēlāk ar MB Turk bez konkursa tika slēgti vairāki papildu līgumi, savukārt 2001.gadā noslēdzās konkurss par vērienīgu autobusu iepirkumu nākamajiem pieciem gadiem. Tajā kopā ar Mercedes uzvarēja arī Neoplan un Ikarus.