Laikraksts _Dienas bizness_ raksta, ka ar RS nepieciešamās degvielas piegādi un uzglabāšanu nodarbojas pašvaldības uzņēmumam pilnībā piederoša SIA _Degvielas apgāds_, kas savukārt, aizbildinoties ar pieredzes trūkumu naftas produktu ieviešanai muitas noliktavā, uzglabāšanā un tirdzniecībā, noslēgusi pilnvarojuma līgumu “ar nozarē pazīstamu un pieredzējušu komersantu” — SIA _OVI_.SIA _OVI _valdes priekšsēdētājs un bijušais īpašnieks ir Vladimirs Oderovs, kuram šovasar pirmajā instancē piespriests piecu gadu cietumsods par apjomīgu naftas kontrabandu. Prokuratūra uzskata, ka, pārdodot nelegālo degvielu, legalizēti vairāk nekā 1 miljons latu. Šobrīd tiesas spriedums ir pārsūdzēts.Pieprasa dokumentus
“Mēs vēlamies saņemt papildus informāciju par RS iespējamo saistību ar kontrabandas degvielas izmantošanu savā saimnieciskajā darbībā, kas pats par sevi ir kliedzošs fakts,” JL izplatītajā paziņojumā saka O.Pulks. No pašreiz pieejamās informācijas JL rodoties “nopietnas aizdomas par kārtējo nodokļu maksātāju naudas izšķērdēšanu un gadījumā, ja tas apstiprināsies, mēs noteikti iestāsimies par šādas prakses izbeigšanu un vainīgo saukšanu pie atbildības”.
JL prasa J.Birkam un I.Rākinam nekavējoties izsniegt starp SIA Degvielas apgāds un SIA OVI noslēgto pilnvarojuma līgumu, kā arī sniegt pilnu informāciju par to, kas un kad pieņēma lēmumus par pilnvarojuma līguma slēgšanu un uz cik ilgu laiku tas ir noslēgts.
Tāpat JL vēlas uzzināt, kādā procedūrā SIA OVI tika izvēlēta pilnvarojuma līguma noslēgšanai un vai RS izvērtē iespējas lauzt šo līgumu, ņemot vērā apstākli, ka V.Oderovs ir notiesāts lietā par apjomīgu degvielas kontrabandu. JL interesējas arī par to, vai un kad ir izsludināti publiskie iepirkumi saistībā ar degvielas piegādi RS un vai šādus iepirkumus ir izsludinājusi tā kontrolētā SIA Degvielas apgāds.
Izraudzījās atklātā konkursā
Savukārt RS preses sekretāre Iluta Bērziņa Dienai uzsvēra: “Apgalvojumiem par šaubīgiem darījumiem nav pamata.” SIA Degvielas apgāds iegāde un tālākā attīstība tika plānota, balstoties uz biznesa plānu un ar mērķi samazināt izdevumus sabiedriskā transporta nodrošināšanai nepieciešamai degvielai, skaidro RS pārstāve.
I.Bērziņa stāsta, ka degviela RS tiek piegādāta saskaņā ar 2006. gada atklāta konkursa rezultātiem. Konkursā uzvarēja 3 piegādātāji un līgumi noslēgti uz 3 gadiem.
SIA Degvielas apgāds kapitāla daļas tika iegādātas pēc detalizēta biznesa plāna izstrādes ar mērķi ilgtermiņā gūt peļņu no valsts noteikto degvielas rezervju glabāšanas. Pēc veiktajām investīcijām, Degvielas apgāds spējot nodrošināt simtprocentīgu visas nepieciešamās dīzeļdegvielas glabāšanu sabiedriskā transporta vajadzībām, apgalvo RS. Degviela tiek piegādāta pa dzelzceļu līdz Degvielas apgāda naftas bāzei, kas ir ekonomiski izdevīgāk.
Pārskata biznesa plānu
Degvielas rezervju esamība pasargājot RS no degvielas cenu svārstībām, nodrošina neatkarību no īstermiņa piegādēm. Tomēr, kā skaidro I.Bērziņa, šobrīd tiek pārstrādāts Degvielas apgāda biznesa plāns un, iespējams, tiek plānota tā realizācija, lai atgūtu investīcijas. Saistībā ar likumdošanas izmaiņām jautājums par valsts obligāto degvielas rezervju uzglabāšanu Latvijā vairs nav aktuāls un naftas bāzei tādējādi ir zudusi daļā no tās unikālajām konkurences priekšrocībām.
SIA OVI ir viens no ievērojamākajiem naftas produktu tirgotājiem Latvijā, un pilnvarojuma līguma noslēgšanas brīdī vēl nebija uzsākta kriminālprocesa izskatīšana, apgalvo I.Bērziņa. “Turklāt minētais kriminālprocess ierosināts par uzņēmuma amatpersonu, kas nav pietiekams pamats uzskatīt, ka pašam uzņēmumam būtu konstatēti saimnieciskās darbības pārkāpumi, kuru rezultātā būtu apdraudēta SIA Degvielas apgāds saimnieciskā darbība,” uzskata RS.