2010.gadā tas sludināja konkursu par degvielas piegādi. Uzvarēja SIA Ramockas dzirnavas, kas piegādājis degvielu Latvijas dzelzceļam un glabā valsts stratēģiskās rezerves. Rīgas satiksmes meitas firma ar to noslēgusi neredzēti garu līgumu - līdz pat 2015.gada martam, vēsta TV3 raidījums Nekā Personīga.Andis Zaharenko, _Rīgas Satiksme _Juridiskās daļas iepirkumu un līgumu nodaļas vadītāja vietnieks: "Saskaņā ar līgumu, degvielas cenas tika piesaistītas biržai veicot konkrētajā brīdī degvielas pasūtījumu tika piemērota biržā esošā cena, kurai tika pieskaitītas izmaksas, kas saistītas ar degvielas piegādi plus valstij noteiktie nodokļi un nodevas."__
Nekā personīga: "Nu, respektīvi, bija izdevīgi?"
Andis Zaharenko: "Nu.... Katrā ziņā... Tas bija... Tas nepārsniedza tirgū esošo cenu un tas pat bija lētāk nekā tirgū esošā cena."
Nekā Personīga rīcībā ir nonākušas pavadzīmes ar degvielas iepirkumiem laikā no 2011.gada augusta līdz decembrim. Salīdzinot tās ar citu degvielas vairumtirgotāju LUKOIL, MAŽEIĶU NAFTA un STATOIL cenām redzams, ka Rīgas Satiksme iepirkusi dārgāku degvielu, nekā tobrīd bija iespējams iegādāties no citiem.
Piemēram, 5.oktobris. Citu lieltirgotāju viens litrs dīzeļa maksā 82,3 (Statoil) - 83,2 (Lukoil) santīmus. Bet Rīgas satiksmes iepirkums ir krietni dārgāks, turklāt dīzelis netiek pirkts pa tiešo. Shēma bijusi šāda – Ramockas dzirnavas uzņēmumam Degvielas apgāds pārdod vienu autocisternu, jeb 31 tūkstoti 22 litrus dīzeļa par 86,6 santīmiem litrā, kas jau ir salīdzinot ar STATOIL cenām dārgāka par 4,3 santīmiem. Tālāk SIA Degvielas apgāds pārdod dīzeli savai mātes kompānijai Rīgas satiksme jau par 87,1 santīmiem, kas ir gandrīz 5 santīmi (0,048 Ls) virs vidējās vairumtirgotāju cenas piektajā oktobrī. Uz vienu šādu autocisternu papildus sadārdzinājums sanāk videji 1500 latu. Spriežot pēc pavadzīmēm, videji mēnesī tiek iepirktas četras autocisternas – summa sanāk videji 5000-6000 Ls.
Nekā personīga: "Kāpēc jāpērk dārgāka degviela, ja tirgū ir pieejama lētāka?"
Andis Zaharenko: "Nu, kā es jums minēju es šobrīd nevaru atbildēt uz šādu jautājumu. Tas nav manā kompetencē. Es noskaidrojot pie atbildīgiem darbiniekiem varētu sniegt šādu informāciju. Uz iesūtīto jautājumu pamata."
Rīgas satiksme vēlāk atrakstīja, ka svarīgs esot brīdis, kurā noticis degvielas pasūtījums un degvielas cenas fiksēšanas brīdis, jo degvielas cenas esot nepārtraukti svārstīgs lielums. Tā Rīgas satiksme pasūtot lielāku degvielas apjomu, kas vēlāk tiek piegādāts atsevišķu daļu veidā pēc nepieciešamības. Vien mūsu veiktais cenu apkopojums liecina, ka Rīgas Satiksmei ar apbrīnojamu regularitāti izdevies fiksēt tādas cenas, kas krietni atšķiras no citiem tirgotājiem.
Rīgas domē atbildīgie par satiksmi degvielas iepirkumus nav vērtējuši. Satiksmes komitejas vadītājs Vadims Barraņiks pārliecināts, ka iepirkumi notikuši godīgi: "Es domāju, ka Rīgas Satiksme iepērk degvielu par to izdevīgāko cenu, par ko var nopirkt, ņemot vērā tās procedūras kas pastāv degvielas iepirkšanā līdz ar to nav šaubu, ka cenas ir neadekvātas."
Nekā personīga: "Kas ir tās procedūras?"
Vadims Baraņņiks: "Rīgas satiksme iepērk degvielu uzņēmumā noteiktās procedūras. Līdz ar to diez vai cena ir krietni neizdevīgāka."
Nekā personīga: "Jūsuprāt tā ir laba prakse, ka tas līgums ir tik garš?"
Vadims Baraņņiks: ''Cik es varu spriest, tur nav fiksēta cena. Līdz ar to diez vai var spriest, ka tās ir neadekvātas."
Ramockas Dzirnavās žurnālistiem interviju atteica. Firma piedalījusies Degvielas Apgāds degvielas iepirkuma konkursā 2010. gadā, kur no vairākiem dalībniekiem viņu cena bija zemākā. Un tāda tā esot arī šobrīd.
RDZ ENERGY rakstiskā atbilde
"Saskaņā ar degvielas piegādes līgumu, klientam - Degvielas Apgādam bija tiesības fiksēt cenu uz lielāku produktu apjomu, un izvēlētā brīdī, kad viņi to dara un uz kādu apjomu. Jūsu apskatītajā perioda piegādātā produkta cena var atšķirties no citu varumtirgotāju cenām, ar cenu fiksācijas brīdi, klienta pieprasīto produkta kvalitāti(vasaras/starpsezonas/arktisko) un transporta izmaksām. Līdz ar to Jūsu veiktais salīdzinājums nesniedz objektīvu salīdzinājum ar citiem vairumtirgotājiem. Māris Āriņš, RDZ ENERGY valdes loceklis."
Degvielas tirgotāju asociācija apšauba, ka transporta izmaksas būtu iemesls tik prāvam degvielas sadārdzinājumam. "Vai to atved ar vagoniem uz Olaini un no Olaines ved uz Rīgu, vai atved ar vagoniem uz Sloku un no Slokas ved uz Rīgu – uz tā kopējā apjoma tas ir nulle komats nulle, nulle, nulle kaut kas.. tas noteikti nebūtu iemesls kāpēc tā cena ir stipri dārgāka, jo viņa atrodas kaut kur ģeogrāfiski neizdevīgā vietā. Nav tā, ka viņa atrodas ģeogrāfiski neizdevīgā vietā," saka Mārtiņš Stirāns, Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs.
Brīdi pēc tam, kad noslēgts piecus gadus ilgais līgums ar Ramockas dzirnavām, Rīgas Satiksme klusu nolēma un nu jau Nila Ušakova vadītā dome atļāva meitas kompāniju Degvielas Apgāds iekļaut Rīgas Satiksmes struktūrā, principā to likvidejot. Vienīgais būtiskais sīkums – Rīgas Satiksme firmu pārņēmusi ar visām saistībām. Tajā skaitā līgumu par to, kurš uzņēmumam piegādā degvielu.
Nekā personīga: "Kāpēc tika nolemts, ka Degvielas apgāds ir jāiekļauj Rīgas Satiksmē?
Vadims Baraņņiks: "Tas bija RS valdes lēmums līdz ar to RS pamatoja to ar savu saimniecisku darbību un manuprāt lēmums bija atbalstīts un diezgan loģisks."
Nekā personīga: ''Un jums iebildes nebija? Arī par to, ka viņi uzņemas turpināt tās saistības, kas ir Degvielas Apgādam?"
Vadims Baraņņiks: "Atkārtošu – to lēmumu pieņēma Rīgas Satiksmes valde un cik es sapratu lēmums ir izpildīts un saimnieciski pamatots."
Rīgas mērs plašākus komentārus sniegt nevēlas. Viņš izpētīšot pavadzīmes, parunās ar Rīgas Satiksmi un tad izdarīs secinājumus.
Nils Ušakovs, Rīgas mērs (SC): "Tas būtu ļoti liels kompliments man, ja es atcerētos kādas bija cenas degvielai pērkot Rīgas Satiksmei un kas bija citās vietās. Līdz ar to es, ja jums nav iebildumu un ja tā nav īpaši slepena jūsu infromācija es var būt nokopēšu tos papīrus un pēc tam to izmantošu uzdodot jautājumus attiecīgi Bemhena kungam.