"No vienas puses, tas ir varbūt tāds skaļāks apgalvojums, bet, no otras puses, tā ir arī pilnīga taisnība. Ir skaidrs, ja organizācija nevar nodrošināt eksāmenu nevainojamu izpildi, tad organizācija ir jāmaina," akcentēja Ķīlis.
Tiesa gan šobrīd Ķīlis norāda, ka savā izteikumā par VISC slēgšanu vēlējies uzsvērt nepieciešamību nodrošināt kvalitatīvu eksaminācijas procesu bez kļūdām, pārpratumiem un lieka stresa skolēniem, pedagogiem un vecākiem. "Tādējādi izteikums ir vērtējams pārnestā nozīmē: runa nav par centra slēgšanu, bet par VISC darbības efektivitāti."
Arī Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāja Ina Druviete (V) portālam Diena.lv norādīja, ka centru kā tādu slēgt vienkārši nav iespējams, iepriekš neizstrādājot skaidru plānu, kā tiktu pārņemtas centra funkcijas. Viņa uzsver, ka VISC veic dažādas funkcijas – ne tikai centralizēto eksāmenu sagatavošanu un norises organizēšanu, bet arī mācību satura izstrādi, mācību grāmatu vadlīniju apstiprināšanu un ekspertīzi u.c.
"Varam runāt par stingru centra darbības izvērtēšanu, iespējams, kļūdu gadījumā par atbildīgo amatpersonu iesaistes izvērtējumu, bet gluži vienkārši šo centru slēgt nevar," uzskata Druviete.
Deputāte norāda, ka pati bijusi starp VISC kritizētājām, kad tika pieļautas kļūdas centralizēto eksāmenu sagatavošanā un norisē, taču viņa ir pārliecināta, ka šie aizrādījumi ir ņemti vērā un šogad nekam tādam nevajadzētu notikt.
Līdzīgu viedokli pauž Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) priekšsēdētāja Ingrīda Mikiško, uzsverot, ka centralizēto eksāmenu sagatavošana nav vienīgā VISC funkcija. Mikiško ir bažas, ka šīs iestādes slēgšana varētu izraisīt vēl lielāku haosu, nekā tas bija pagājušā gada eksāmenu laikā.
"Es nezinu citu institūciju, kas varētu atbildēt pilnā apjomā par visiem šiem jautājumiem. Man liekas, ka tas rezultāts varētu būt daudz sliktāks. Es saprotu, ka organizācijas iekšienē ir jāmaina kāda atbildība, bet nedomāju, ka būtu jāslēdz ciet visa iestāde," pauž Mikiško.
Arodbiedrības vadītāja arī norāda, ka ne visas VISC darbības saslēdzas kopā ar ministriju. "Es zinu, ka ir izstrādāti daudzi standarti, kas ir iegūluši atvilknēs. Jautājums, vai pēc pāris gadiem tie vēl būs derīgi, vai tā atkal būs zemē nomesta nauda. Kā tas, ko ir izdarījis centrs, iet kopā ar daudzām citām mūsu izglītības sistēmas vajadzībām? Tā ir liela problēma," saka Mikiško.
Savukārt pats VISC apgalvo, ka šogad ir sagatavojies valsts pārbaudes darbu sesijai atbilstoši visām kārtības un procedūru aprakstos noteiktajām prasībām, kas ir tikušas saskaņotas arī ar IZM. Ir veikti daudzi pasākumi, lai nodrošinātu drošību, kā arī izvairītos no iespējamām kļūdām, Dienai.lv sacīja VISC pārstāve Kristīne Ilgaža.
Ministra bažas šķietot saprotamas, jo valsts pārvaldes darbi skar diezgan lielu jauniešu skaitu un ir nozīmīgs process jaunieša dzīvē, tāpēc tiem vajag notikt pēc iespējas kvalitatīvāk un labāk. "Mēs esam darījuši visu, lai viss ar pārbaudes darbiem būtu kārtībā, lai kļūdu nebūtu," uzsvēra Ilgaža.
VISC šobrīd strādā aptuveni 90 darbinieki – papildus piesaistīti arī cilvēki, kas nodarbojas ar Eiropas Savienības līdzfinansētajiem projektiem uz noteiktu laiku. Šiem darbiniekiem jāveic ļoti dažādas funkcijas un tikai neliels skaits no visiem organizē valsts pārbaudes darbus vispārējā izglītībā, uzsvēra Ilgaža.
VISC speciālistiem jāveic arī vispārējās izglītības satura izstrāde, mācību grāmatu apstiprināšana, speciālās izglītības satura izstrāde, pedagoģiski medicīniskās komisijas, profesionālās izglītības satura izstrāde, profesionālo valsts pārbaudījumu veikšana, interešu izglītības organizēšana, skolēnu dziesmu un deju svētku organizēšana, audzināšanas darba pasākumi, bērnu un jauniešu nometnes, mācību priekšmetu olimpiādes, valsts valodas pārbaude (atestācija) u.c.
Jāatgādina, ka pērn uzdevumu jauktā secība darba burtnīcās un atbilžu lapās
centralizētajā angļu valodas eksāmenā 12.klases skolēniem un skolotājiem
radīja daudz pārpratumu, kuru dēļ skolēni darbus bija spiesti nodot ar
svītrojumiem vai pārrakstīt jaunā veidlapā, iekavējot citiem uzdevumiem
atvēlēto laiku.