Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā -1 °C
Daļēji saulains
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Kad politiķi priekšvēlēšanu laikā kļūst par influenceriem

Līdz ar augusta beigās gaidāmo Rīgas domes (RD) ārkārtas vēlēšanu oficiālā aģitācijas perioda sākšanos politiķu un politisko spēku reklāmas kā sēnes pēc lietus saradās arī sociālajos tīklos. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB) Dienai norāda, ka Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā ir paredzēti vairāki nosacījumi aģitācijas veikšanai internetā, tostarp sociālajos tīklos. Šeit aģitācijas ierobežojumi gan attiecināmi uz tiem gadījumiem, par kuriem ir samaksāts.

KNAB skaidro, ka atsevišķu deputātu kandidātu reklāmas priekšvēlēšanu laikā ir jāvērtē katra individuāli. Piemēram, ja vēlēšanās kandidējošā persona priekšvēlēšanu aģitācijas periodā reklamē sevi, tā ir priekšvēlēšanu aģitācija. Savukārt, ja kandidāts kā darba pienākumus reklamē cita uzņēmuma preci, tā nav uzskatāma par priekšvēlēšanu aģitāciju. To šajā gadījumā varētu attiecināt uz Sindiju Bokāni, kura gaidāmajās RD vēlēšanās ar 33. numuru kandidē no Zaļo un Zemnieku savienības saraksta. Viņai sociālajā tīklā Instagram ir 21 tūkstotis sekotāju, un starp attēliem, kurus viņa publicē, bieži manāmas dažādu uzņēmumu apmaksātas reklāmas. Tiesa, informācija par to, ka viņa kandidē vēlēšanās, līdz šim Bokānes Instagram profilā gan nav manīta vai arī bijusi īslaicīgi.

Bokāne ir vienīgā influencere, kuru Dienai izdevās atpazīt starp visiem RD deputātu kandidātu vārdiem. Tomēr sociālajos tīklos ir aktīvi arī citi deputātu kandidāti. Daļa no viņiem ar vēlētājiem komunicē, izmantojot savus personīgos sociālo tīklu profilus, bet daļai kandidātu ir izveidotas publiskās lapas. Kā novēroja Diena, vairākas šādas lapas sociālajā tīklā Facebook ir izveidotas tikai pavisam nesen. 

Ievērojot priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumus, priekšvēlēšanu aģitācija un politisko uzskatu paušana visos sociālajos tīklos ir atļauta. Turklāt šādos aģitācijas gadījumos, ja aģitācija veikta par samaksu, šis apmaksas fakts ir obligāti jānorāda. Pretējā gadījumā šāda aģitācija tiek interpretēta kā slēpta un visi tai iztērētie līdzekļi jāieskaita aģitācijas veicēja priekšvēlēšanu izdevumos. 

KNAB vērš uzmanību, ka deputātu kandidātu veiktā vai organizētā individuālā reklāma ir ar politisko partiju saistīta priekšvēlēšanu aģitācija. Šādā gadījumā aģitācijai iztērētie līdzekļi ir pieskaitāmi tai politiskajai partijai, no kuras saraksta šī persona kandidē. Partijas un partiju apvienības, kas iesniegušas deputātu kandidātu sarakstus RD ārkārtas vēlēšanām, priekšvēlēšanu izdevumos var tērēt ne vairāk kā 171 706,89 eiro. 

Jāpiebilst, ka priekšvēlēšanu aģitāciju visos sociālajos medijos drīkst veikt arī ar politiskajām partijām nesaistīta fiziska vai juridiska persona, darot to savā vārdā, pašai slēdzot līgumus par reklāmas izgatavošanu un izvietošanu, kā arī pašai finansējot aģitāciju no saviem līdzekļiem. Ar partijām nesaistītās personas aģitācijas tēriņu slieksnis nedrīkst pārsniegt 6450 eiro.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vinnēs tas, kurš nenokaitinās Trampu

Par Ukrainas miera sarunu perspektīvām Trampa laikmetā Agneses Margēvičas intervija ar Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Drošības un stratēģiskās pētniecības centra direktoru Tomu Rostoku.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas