Valsts ieņēmumu dienests (VID) šobrīd turpina izvērtēt saņemtos trīs piedāvājumus pirmajā no gada sākumā izsludinātajiem kopumā trijiem iepirkumiem IT sistēmu pakalpojumu sniegšanai. Patlaban VID vērtē piedāvājumus iepirkumā “Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmas (MAIS) pilnveidošana, uzturēšana un garantijas nodrošināšana”, kurā pieteikšanās beidzās 3. maijā. Iepirkumā ir pieteikušies trīs pretendenti - AS Emergn, SIA Proof IT un SIA ZZ Dats.
Savukārt 28. maijā noslēdzās pieteikšanās otrajā VID iepirkumā - “Eiropas Savienības nodokļu datu apmaiņas informācijas sistēmu pilnveidošana, uzturēšana un garantijas nodrošināšana”, kurā pieteikušies četri pretendenti – SIA Codex, SIA Corporate Systems, a/s Emergn un SIA ZZ Dats.
Ņemot vērā iepirkuma nosacījumu specifikācijas attiecībā uz cenu piedāvājumu, no abos jau noslēgušajos konkursos redzamajiem iepirkuma dalībnieku cenu piedāvājumiem secināms, ka aprēķins ir veikts par, visticamāk, konkrētas funkcijas izpildi, no kuru izvērtēšanas tad arī tiks secināts, kurš piedāvājums ir vislabākais projekta realizācijai kopumā.
Vienlaikus šobrīd konstatējams, ka pirmajā (kas ir finansiāli vislielākais) iepirkumiem lētāko piedāvājumu iesniegusi SIA ZZ Dats, bet dārgāko – a/s Emergn, savukārt SIA Proof IT piedāvājums ir “pa vidu”. Savukārt otrajā iepirkumā no četriem dalībniekiem lētāko piedāvājumu iesniegusi a/s Emergn, nedaudz dārgāku piedāvājumu iesniegušas attiecīgi SIA Codex un SIA Corporate Systems, bet dārgāko – SIA ZZ Dats.
Diena jau ziņoja, ka VID šā gada sākumā izsludinājis trīs publiskos iepirkumus IT sistēmu pakalpojumiem - “Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmas (MAIS) pilnveidošana, uzturēšana un garantijas nodrošināšana” (galvenais iepirkuma priekšmets - programmatūras uzturēšanas un labošanas pakalpojumi, bet paredzamā līgumcena – 20 661 157,03 eiro), “VID informācijas sistēmu savietotāja pilnveidošana, uzturēšana un garantijas nodrošināšana” (galvenais iepirkuma priekšmets - programmatūras uzturēšanas un labošanas pakalpojumi, bet paredzamā līgumcena – 3 305 800 eiro), kā arī “Eiropas Savienības nodokļu datu apmaiņas informācijas sistēmu pilnveidošana, uzturēšana un garantijas nodrošināšana” (galvenais iepirkuma priekšmets - programmatūras uzturēšanas un labošanas pakalpojumi, bet paredzamā līgumcena – 9 917 356 eiro), kas kopumā veido 33 884 313,03 eiro, un visu līgumu darbības laiks noteikts trīs gadi.
Pēc iepirkuma vispārīgā apraksta secināms, ka visu trīs iepirkumu galvenais mērķis ir atrast izdevīgāko piedāvājumu, jo visos trijos iepirkumos kā uzvarētāja izvēles metode noteikta “Tikai zemākās cenas vai tikai izmaksu vērtēšana”.
VID pārstāvji Dienai norādīja, ka iepirkumu priekšmets ir attiecīgo VID informācijas sistēmu (IS) uzturēšanas un pilnveidošanas darbu veikšana. Prasības pretendentiem ir definētas, ņemot vērā IS darbības mērķus (procesus, kuru izpildi IS nodrošina), nozīmīgumu, uzturēšanas un pilnveidošanas darbu apjomu, prasību saturu nosaka arī IS izmantotās tehnoloģijas, nepieciešamais pieejamības, veiktspējas, drošības līmenis un citi aspekti, kas ir svarīgi VID pamatdarbības procesu stabila, nepārtrauktā IT atbalsta nodrošināšanai. Pretendentiem izvirzītās prasības atbilst konkrēto iepirkumu līgumu priekšmetiem, ņemot vērā to apjomu, sarežģītību un nozīmīgumu.
Ņemot vērā, ka iepriekš publiski bija izteiktas bažas par līdzšinējiem VID veiktajiem iepirkumiem un to ietekmi uz VID sistēmu drošību, kā arī atkarību no dažiem pakalpojuma sniedzējiem, Diena jautāja VID, vai šo iepirkumu kontekstā ir ņēmis vērā līdzšinējo pieredzi un iepirkumu dokumentācijā paredzējis kādus īpašus nosacījumus? “Atbilstoši Publisko iepirkumu likumā noteiktajam VID iepirkumus veic atbilstoši tās apstiprinātajam gadskārtējam iepirkumu plānam. Iepirkuma plāns ir publiski pieejama informācija gan sabiedrībai, gan uzņēmējiem, tajā skaitā, ārvalstu uzņēmējiem. VID IKT risinājumu attīstība tiek plānota saskaņā ar VID stratēģijas prioritātēm un mērķiem, vērtējot finansiālo ieguldījumu lietderīgumu, atbilstību mūsdienu IT tendencēm, valsts IKT arhitektūras vadlīnijām, digitālās transformācijas pamatnostādnēm, drošības prasībām. Tāpat to ietekmē arī pienākums nodrošināt VID IKT risinājumu atbilstību valsts un Eiropas līmeņa normatīvo aktu prasībām. VID informācijas sistēmu uzturēšanas līgumos ir ietverti nosacījumi, kas izslēdz a/s Emergn ekskluzīvas tiesības veikt sistēmu uzturēšanu un pilnveidošanu,” norādīja VID pārstāvji.
Vērtē ne tikai cenu
Vienlaikus ņemot vērā, ka visos trijos iepirkumos kā kritērijs minēts zemākā cena, rodas bažas, ka iepirkuma rezultātā var nākties iegādāties lētāko, bet ne labāko un kvalitatīvāko risinājumu. Tomēr VID pārstāvji tomēr uzsvēra, ka VID “iepirkumā (gan šajā, gan visos citos) vērtē ne tikai pretendentu finanšu piedāvājumu, bet rūpīgi vērtē arī piedāvājumu atbilstību visām tehniskajā specifikācijā ietvertajām prasībām, lai tiktu nodrošināts augstās kvalitātes pakalpojums.”
VID pārstāvji pagaidām atturas prognozēt, kad varētu noslēgties finansiāli lielākā iepirkuma pretendentu izvērtēšana. “Vērtēšana ir tikko uzsākta, taču tās ilgumu šobrīd grūti precīzi prognozēt. Tas cita starpā būs atkarīgs arī no tā, vai komisijai radīsies papildu jautājumi par iesniegtajiem piedāvājumiem. VID ir tiešām gandarīts, ka šajā iepirkumā ir saņemti piedāvājumi no vairākiem privātā IT sektora uzņēmumiem. Jāapzinās, ka šis iepirkums pēc savas tehniskās būtības tiešām ir komplicēts, un vērtēšana prasa īpašu rūpību un iedziļināšanos, kas nozīmē – arī laiku.
Lai komisijas vērtējums būtu maksimāli objektīvs un profesionāls, ir svarīgi arī neradīt nevajadzīgu ažiotāžu vai spriedzi šī iepirkuma kontekstā, jo jebkurš komisijas pāragrs komentārs par to vai citu pretendentu var raisīt spekulācijas publiskajā telpā un radīt riskus pretendentu reputācijai. No tā noteikti vēlamies izvairīties, lai neatturētu esošos un potenciālos pretendentus no dalības arī citos VID iepirkumos. Komisijas darbs norit saskaņā ar iepirkumu jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem. Tiklīdz būs pieņemts lēmums par iepirkuma rezultātu, tā būs publiski pieejama informācija ikvienam interesantam, tajā skaitā, arī medijiem,” norādīja VID pārstāvji.
Tāpat tiek uzsvērts: lai varētu piesaistīt iespējami plašāku pretendentu loku, VID pirms VID informāciju sistēmu uzturēšanas iepirkumu izsludināšanas ir rīkojis ieinteresēto piegādāju sanāksmes, publiskojot nolikuma projektu, tajā skaitā, tehniskās specifikācijas un kvalifikācijas prasības. Ņemot vērā, ka minētie iepirkumi ir virssliekšņu iepirkumi, paziņojumi par plānotajiem līgumiem, to līgumcenām un ieinteresēto piegādātāju sanāksmēm ir publicēti Eiropas Vēstnesī un Iepirkumu uzraudzības biroja publikāciju vadības sistēmā, tādējādi nodrošinot starptautisku publicitāti un informācijas pieejamību arī ārvalstu uzņēmējiem.
VID arī norāda, ka iestādes iepirkumos nav konkurenci ierobežojošo faktoru, turklāt VID pieliek maksimālas pūles, lai veicinātu konkurenci un paplašinātu pretendentu loku iepirkumu konkursos”“Šajā iepirkumā iesniegto piedāvājumu skaits liecina par privātā IT sektora interesi par valsts pārvaldes (konkrēti VID) iepirkumiem IT jomā. Tas ir pozitīvi,” akcentē VID pārstāvji, runājot par iepirkumu “Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmas (MAIS) pilnveidošana, uzturēšana un garantijas nodrošināšana”.
Konkurence paplašinās
Kā sarunā ar Dienu norādīja IT nozares eksperti, tas, ka abos pirmajos VID konkursos ir pieteicies salīdzinoši liels dalībnieku skaits, ir pozitīva ziņa gan nozarei, gan arī valsts pārvaldei, tostarp VID, jo līdz ar konkurences pieaugumu rodas “spiediens” uz pakalpojuma nodrošināšanas cenu, kas, visticamāk, būšot daudz izdevīgāka pakalpojuma saņēmējam nekā iepriekš. Līdz šim diezgan bieži bijušas situācijas, kad, piemēram, VID iepirkumos piedalījās tikai viens dalībnieks, kas jau automātiski nozīmēja, ka pakalpojumu būs jāpērk par tādu cenu, kāda tiek piedāvāta, jo citu, tostarp zemāku, cenu piedāvājumu vienkārši nebija. Attiecīgi varot pieņemt, ka tādējādi valsts pārmaksāja par saņemtajiem pakalpojumiem, akcentēja Dienas sarunu biedrs, piebilstot, ka arī pirmo divu VID iepirkumu dalībnieku finanšu piedāvājumi rāda, ka piedāvāto cenu atšķirība patiesībā var būt ievērojama, protams, gadījumā, ja iepirkumā piedalās vairāk kā viens dalībnieks. Jau tagad redzams, ka VID vismaz finanšu ziņā ir būtiski plaša izvēle, kas ļauj prognozēt, ka sekmīgas iepirkuma noslēgšanās gadījumā valstij nepieciešamo pakalpojumu apmaksa izrādīsies lētāka, nekā sākotnēji plānots, pauda IT nozares eksperti.