Pēdējo mēnešu laikā saasinās diskusijas par dzelzceļa elektrifikācijas projektu. Tajā pašā laikā gan Satiksmes ministrija, gan va/s Latvijas dzelzceļš (LDz) akcentē šā projekta stratēģisko nozīmīgumu. Kāpēc mums tas ir jāīsteno?
Atgādināšu, šis ir vides infrastruktūras projekts, ar kuru varam sasniegt divus būtiskus mērķus. Pirmkārt, nodrošināsim izmešu daudzuma samazināšanos transporta sektorā, kas šobrīd ir viens no lielākajiem izaicinājumiem Latvijai. Otrkārt, paaugstināsim Latvijas tranzītkoridora konkurētspēju, nodrošināsim iespēju mūsu uzņēmējiem - pārvadātājiem, kravu īpašniekiem – palielināt efektivitāti, jo elektrifikācija nozīmē lielāku kustības ātrumu, iespēju pārvadāt garākus vilcienu sastāvus, kas samazina kravu transportēšanas kopējās izmaksas. Turklāt visā pasaulē šobrīd ir tendence pāriet uz tā saucamajiem zaļajiem koridoriem: daudzas globālās kompānijas, lai tām nebūtu jāsamazina ražošanas apjomi, bet vienlaikus tās ievērotu noteiktās CO2 izmešu kvotas, izvēlas produkciju pārvadāt pa elektrificētajiem dzelzceļa maršrutiem. Šis faktors mums ir ļoti būtisks, skatoties nevis rītdienas, bet daudz tālākas nākotnes kontekstā. Lai saprastu sagaidāmo ieguvumu no elektrifikācijas projekta realizācijas, minēšu konkrētus skaitļus: 30 gadu laikā uzņēmēji ietaupīs pusmiljardu eiro tieši uz efektivitātes pieauguma rēķina. Piemēram, dīzeļlokomotīve spēj vilkt ne vairāk kā 57 vagonus, kamēr elektrovilces lokomotīve – 71 vagonu.
Pretēji kultivētajiem mītiem, šim projektam pieejamo ES līdzfinansējumu nevaram izlietot citiem mērķiem, kas tieši nav saistīti ar vides situācijas uzlabojumiem transporta jomā. Turklāt jāapzinās – ja turpināsim nekonstruktīvas diskusijas un sāksim kavēties ar lēmumu pieņemšanu, šo naudu varam vispār pazaudēt.
Vai uz Latvijas robežas kaimiņvalstu dzelzceļa kompānijas spēs sagatavot tik garus sastāvus, lai varētu pilnībā izmantot mūsu tehniskās iespējas?
To esam akcentējuši, tiekoties ar kaimiņvalstu kolēģiem. Par to tiks runāts arī 6. septembrī Latvijas un Baltkrievijas starpvaldību komisijas sēdē, kur vēlreiz atgādināsim, ka mums ir svarīgi, lai arī Baltkrievijas puse veic līdzīgus modernizācijas procesus, jo līdz ar to kopīgi paaugstināsim šā tranzīta koridora posma efektivitāti.
Visu interviju lasiet avīzes Diena piektdienas, 31. augusta, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
a13
TrollisJT
un ir vietas, kur to nedara