Vairākas identitātes
Starp sociālā tīkla Facebook.com draugu ierakstiem un kaķu bildēm ik pa laikam parādās arī lapas Radio Like apmaksāta reklāma, kas signalizē par sliktas elpas saistību ar parazītiem. Attēlā gozējas vīrietis baltā halātā, kas bieži vien asociējas ar ārstu. Reklāma aizved uz kādu mājaslapu, kura būtībā ir blogs, kas izveidots tikai vienam ierakstam. Tur ir jau kāds cits kungs, kas uzdodas par medicīnas doktoru Jāni Zariņu. Viņš esot kāda Nacionālā parazitāro slimību institūta vadītājs ar 21 gadu ilgu pieredzi un stāsta, ka parazīti būtībā ir pilnīgi visiem cilvēkiem un palīdzēt var tikai viens vienīgs brīnumlīdzeklis visā pasaulē.
Publicētā intervija ir biedējoša. Kungs stāsta, ka "aptuveni 92% nāves gadījumus izraisa parazītu izraisītas infekcijas» un «praktiski ikviens ir inficējies ar parazītiem". Šie tārpi dzīvojot visos cilvēka orgānos, un «īstenībā tārpi sirdī ir klātesoši vismaz 23% cilvēku». Tos esot ļoti grūti atklāt, un, ja cilvēkam ir vismaz viens no šiem simptomiem, piemēram, slikta elpa, alerģija, galvassāpes vai tumši loki zem acīm, «pastāv 99% iespējamība, ka ķermenī ir parazīti». Lai cik tas izklausītos traģiski, palīdzēt var viens vienīgs līdzeklis, ko šis kungs dēvē par zālēm. Zem intervijas ir arī virkne satrauktu cilvēku komentāru par viņu pieredzi un to, kā brīnumlīdzeklis palīdzējis. Kāds arī interesējas, vai tā nav krāpniecība, taču uzreiz parādās to atspēkojoši komentāri.
Ja ir interese šīs it kā zāles iegādāties, jānospiež saite uz oficiālo mājaslapu, kur parādās milzīga atlaide – no 78 uz 39 eiro. Jāsaka, šajā vietnē ar tikpat biedējošu informāciju, ko paspilgtina arī attēli, konkrētais līdzeklis vairs netiek saukts par zālēm, bet pašā lapas apakšā pieminēts, ka tas ir uztura bagātinātājs, kas nav paredzēts, lai "novērstu, apkoptu vai ārstētu jebkādu slimību". Tas gan nav pats aizdomīgākais – tādas personas kā Jānis Zariņš Ārstniecības personu reģistrā nav, arī minētā līdzekļa nav starp Latvijā reģistrētajām zālēm un uztura bagātinātājiem. Aplūkojot konkrēto blogu citās valodās, automātiski mainās arī minētā doktora vārds un uzvārds, fotogrāfijai paliekot tai pašai. Vienlaikus identitāte mainās arī komentāru autoriem, turklāt ik pa brīdim tiek atjaunots laiks, kad komentāri pievienoti, un nu jau pirms divām nedēļām sniegtā atsauksme parādās kā nupat publicēta. Jāpiebilst, ka nevienā valstī neeksistē arī ārsta darbavieta, kur kungs ar vairākām identitātēm esot strādājis 21 gadu.
Cīņa nesekmīga
Komentējot blogā sniegto informāciju par parazītiem, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas stacionāra Latvijas Infektoloģijas centrs Zarnu infekciju un parazitāro slimību nodaļas vadītāja Ilze Bērziņa Dienai sacīja, ka paustā informācija neatbilst patiesībai, turklāt Latvijā parazitārās slimības nav plaši izplatītas. Ja tomēr cilvēkam ir problēmas, jāvēršas pie speciālista un jāvienojas par ārstēšanu, jo uztura bagātinātājs nav risinājums. Pēc infektoloģes novērojumiem cilvēkiem nav paraduma šādu informāciju pārbaudīt un daļa akli notic.
Šī problēma zināma arī Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC), tomēr nopietna risinājuma nav. Kā Dienai stāsta centra pārstāve Sanita Gertmane, minētās mājaslapas ir reģistrētas Krievijas Federācijā un mājaslapa ir izvietota Maskavā esošā serverī. PTAC ir mēģinājis, izmantojot starpvalstu sadarbību, ar to cīnīties, tomēr tas izrādījies nesekmīgi un resursietilpīgi. Gertmane piebilst, ka šādas pielāgotās moduļu veida mājaslapas, kas izvietotas ārpus Eiropas Savienības, ir tipisks dažādu brīnumlīdzekļu piedāvāšanas veids, tāpēc aicina patērētājus atturēties no to apmeklēšanas un jebkādu līdzekļu iegādes tajās.
Organizācijas Veselības projekti Latvijai valdes locekle un Latvijas Universitātes Medicīnas fakultātes docente Signe Mežinska Dienai atzīmē, ka problēma nav jauna un kļūst aizvien aktuālāka līdz ar cilvēku pieaugošo vēlmi izmantot interneta resursus. Šis nav vienīgais gadījums, un ir zināms par daudzām interneta vietnēm, kas nav reģistrētas Latvijā un pat ne Eiropas Savienībā, un kontrolējošajām iestādēm tā būtībā ir neaizsniedzama teritorija. Līdzīgas maldinošas reklāmas skar arī citas veselības problēmas, ar kurām cilvēku ir viegli emocionāli uzrunāt un iebiedēt, piemēram, lieko svaru, plikpaurību un tamlīdzīgas lietas. Svarīgi ir visu informāciju pārbaudīt un, tiklīdz reklāma sola kaut ko pārsteidzošu, izturēties pret to ļoti kritiski.
TrollisJT
Laimonis
Jāzeps Smuškēvičs