Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +18 °C
Apmācies
Sestdiena, 14. septembris
Sanda, Sanija, Sanita, Santa, Sandija

Piemērojas ekstremālām svārstībām

Mēbeļu ražotāji saskaras ar V veida attīstības scenāriju.

 

Vienā brīdī ļoti strauji sarūk pasūtījumu apjoms, bet pēc kāda laika tikpat strauji ir jāspēj palielināt ražošanas apjomus. 

To savā saimnieciskajā darbībā ir izjutis korpusveida mēbeļu ražošanas uzņēmums SIA Bolderāja Serviss. "Latvijā strādājošie ražošanas uzņēmumi nevar ietekmēt globālos procesus, tāpēc vienīgais risinājums ir spēt ātri pielāgoties mainīgajai videi," uzskata SIA Bolderāja Serviss valdes priekšsēdētājs Valdis Krauklis. Viņš atzīst, ka šodienas situācija ir pagātnes notikumu atspulgs.  

Piecu gadu pārmaiņu mozaīka

"Situāciju kopumā var raksturot kā sarežģītu, kurā notiek dinamiskas pārmaiņas. Vēl jo vairāk – šīs pārmaiņas būtībā notiek jau piekto gadu – kopš 2020. gada marta," skaidro V. Krauklis. Viņš uzsver, ka šo daudzo pārmaiņu dēļ situācija mēbeļu tirdzniecībā un līdz ar to arī ražošanā nav spoža.

"To labi var raksturot arī Latvijas mērogiem Top  10 mēbeļu ražotāja Bolderāja Serviss darbības rādītāji. 2022. gadu uzņēmums noslēdza ar vēsturiski lielāko neto apgrozījumu – 11,20 miljoniem eiro, samaksātu 1,1 miljonu eiro nodokļos, savukārt 2023. gadā šo līmeni atkārtot nebija iespējams. Pieprasījums pēc mēbelēm jau bija sarucis, un Bolderāja Serviss gadījumā neto apgrozījums atkāpās līdz 9,79 miljoniem eiro, bet samaksāto nodokļu apjoms nokritās zem miljona eiro – 0,99 miljoni eiro,» norāda V. Krauklis. Viņš atzīst, ka šāds apgrozījuma kritums, izņemot 2009. gada globālo ekonomisko krīzi, tika piedzīvots, šķiet, pirmo reizi uzņēmuma 30 gadu darbības laikā. 

"Neto apgrozījuma kritums par 12% nav mazs, taču patieso ainu var iegūt tikai salīdzinājumā. Proti, 12% neto apgrozījuma kritums ir uzskatāms par sasniegumu, jo realitātē tas varēja sasniegt pat 30% vai pat katastrofālo 40% līmeni, kādu rādīja vairāku mēbeļu segmentu realizācijas apjomu sarukums," analizē V. Krauklis. 

Vienlaikus jau pagājušā gada otrajā pusē daudzi mēbeļu ražotāji saskārās ar pasūtījumu iztrūkumu, kā dēļ no nozares skanēja neiepriecinošas ziņas par būtiski mazākiem ienākumiem salīdzinājumā ar analogu periodu iepriekšējos gados – tas rezultējās pat ar darbinieku atlaišanu, nodokļu parādu rašanos u. tml.

"Pērn no šādas apjomu krituma bedres Bolderāja Serviss veiksmīgi izvairījās, diemžēl 2024. gada februārī tajā nonācām. Jā, šāgada janvāri izdevās sekmīgi nostrādāt, bet no februāra vidus līdz maija vidum pasūtījumu apjoms bija sarucis jau par 40%, sasniedzot kritisko robežu. Tas ir milzīgs pasūtījumu kritums, kas prasa restrukturizācijas pasākumus," tā V. Krauklis. 

Viņš secina, ka Latvijas mēbeļu ražotāji ir trenēti un labi iztur sitienus jeb izaicinājumus – ar strauji mainītiem darba grafikiem, aicinājumu darbiniekiem izmantot atvaļinājumus utt. "Šo klusāko periodu izmantojot iekārtu remontiem, rekonstrukcijai un nomaiņai, kur tas bija jau iepriekš plānots," piebilst V. Krauklis. 

Uzņēmuma iepriekšējos gados veiktie mājasdarbi un ļoti intensīvs darbs pārdošanā radīja situāciju, kad maija vidū izdevās uz vairākiem nākamajiem mēnešiem pasūtījumu apjomu palielināt par tiem pašiem 40%. "Protams, nedēļas laikā visu ražošanu atkal pacelt iepriekšējā līmenī pēc teju 3,5 mēnešu strādāšanas minimālā režīmā ir pamatīgs izaicinājums, ko var sekmīgi īstenot tikai saliedēta komanda, jo ir nepieciešams strauji palielināt ne tikai izejmateriālu un komplektējošo detaļu piegāžu apjomus, bet arī risināt saražoto preču piegādes pasūtītājiem dažādās valstīs," tā V. Krauklis. Viņaprāt, šādas kardinālas V veida svārstības rada pārslodzi.

"Pašlaik pasūtījumus izpildei varam pieņemt tikai uz šāgada septembra beigām," atzīst uzņēmējs un norāda, ka faktiski līdzsvars starp pieprasījumu un piedāvājumu piegāžu ķēdēs ir izjaukts. "Tas svārstās no vienas galējības (ļoti maz pasūtījumu) līdz otrai (nespēj visus pasūtījumus izpildīt pasūtītājiem nepieciešamajā termiņā)." Turklāt šādā situācijā Bolderāja Serviss vēl savā pastāvēšanas laikā nebija nonācis, kad pasūtījumi strauji sarūk un pēc tam tikpat strauji atjaunojas. 

Svarīgi – noturēt līmeni

Bolderāja Serviss iecerējis šāgada otro pusgadu aizvadīt ļoti intensīvā darbā, atgriežoties pie uzņēmuma normāla darba režīma, censties sasniegt gada apgrozījumu tuvu 9 miljoniem eiro un – kas ir vēl svarīgāk – gadu kopumā noslēgt bez zaudējumiem. "Diemžēl šāgada pirmais pusgads pie tik milzīga pasūtījumu apjoma krituma ir radījis zaudējumus, tomēr vienlaikus tika saglabāts spēcīgs darbinieku kolektīvs 110 cilvēku sastāvā, kas ir ļoti liels sasniegums un pašlaik ļauj strauji palielināt ražošanas apjomus," teic mēbeļu ražotājs.

Viņaprāt, vienlaikus straujais pasūtījumu pieaugums Bolderāja Serviss produkcijai gan neraksturo tirgus atgūšanos no stagnācijas, jo tiek īstenots ar liela, jau esoša uzņēmuma ražoto mēbeļu pircēja sezonas iepirkumiem un vairāku jaunu Lielbritānijas pircēju piesaisti. "Varbūt pārsteidzoši, bet izdevās piesaistīt arī vienu jaunu klientu no Zviedrijas. To var uzskatīt par klientu aktivitāti, kas saistīta ar iepriekš izstrādātajiem jauniem mēbeļu paraugiem, kuru tapšanā 2023. gadā tika ieguldīts ļoti daudz pūļu. Protams, par to, kādus augļus tie nesīs ilgtermiņā, vēl pāragri spriest," piesardzīgs ir V. Krauklis.

Investēs pusotru miljonu

Lai arī pašreizējos apstākļos jaunas investīcijas nav plānotas, ideju par tām V. Krauklim gan netrūkst kādiem gadiem pieciem uz priekšu. "Tiks pabeigti jau iesāktie investīciju projekti, kas vērsti uz darba ražīguma paaugstināšanu," uzsver uzņēmējs.

Kopumā pie 2024. gada plānotā 9 miljonu eiro neto apgrozījuma kopējā investīciju portfeļa lielums ir 1,5 miljoni eiro. "Šāds investīciju apjoms ir saistīts ar digitalizāciju (jau ir nomainīta serveru infrastruktūra un tiek izstrādāti digitālie risinājumi) un tehnoloģisko (jau nomainīta līmēšanas iekārta, sākam izmantot korpusa presi mēbeļu montāžai) bruņojumu," tā V. Krauklis. Viņaprāt, šāgada nogale varētu būt karsts laiks, jo būs jāspēj veikt jauno līniju montāžu un digitalizācijas risinājumu iedzīvināšanu vienlaikus ar salīdzinoši lielu pasūtījumu izpildi.

Apgūs jaunus tirgus

V. Krauklis gan neprognozē strauju tirgus kāpumu un arīdzan strauju tirgus saraušanos. "Nākamgad aktivizēsimies jaunu tirgu apguvē, kā to savulaik darījām Lielbritānijā, mēģinājām Vācijā," stāsta ražotājs.

Jāņem vērā, ka Bolderāja Serviss 55% ienākumu ģenerē Skandināvijas valstis, 39% – Baltijas valstis, tostarp 28% – Latvijas tirgus. "Varam būt gandarīti, ka šajos sarežģītajos un pieaugušās konkurences apstākļos Latvijas tirgus daļas īpatsvars nav sarucis, tieši pretēji – pat nedaudz palielinājies, pateicoties izglītības, aizsardzības un drošības iestāžu iepirkumiem. Piemērs ir iepirkumi studentu viesnīcu, cietuma, kazarmu apmēbelēšanai," norāda V. Krauklis.

Rudenī uzņēmumam būs jauns sortiments, produkti un pakalpojumi. Protams, šīs aktivitātes ietekmēs 2025. gada darbības plānus. V. Krauklis cer, ka ienākumu krituma nebūs un gadu varēs noslēgt ar neto apgrozījumu 9–10 miljonu eiro robežās arī tad, ja tirgus joprojām nebūs atmodies no stagnācijas.

 

Videomateriāls un publikācija sagatavota ar Zemkopības ministrijas Meža attīstības fonda finansiālu atbalstu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas