Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Dīvainākie lidmašīnu pazušanas gadījumi aviācijas vēsturē

Jau sesto dienu nesekmīgi norit _Malaysia Airlines aviolainera Boeing 777_ meklēšanas darbi pēc tam, kad reisā MH370 no Kualalumpuras uz Pekinu lidmašīna pēkšņi pazuda no radaru ekrāniem. Tomēr šis nav izņēmums - nu jau aptuveni gadsimtu ilgajā motorizētās aviācijas vēsturē ir bijusi virkne gadījumu, kad lidmašīnas negaidīti pazūd no redzesloka.

Reizēm, lai to atlūzas tiktu atrastas dienas vai nedēļas vēlāk, reizēm - uz mūžu.Diena.lv apkopojusi dažus mīklainus gadījumus no aviācijas vēstures tumšākajām lappusēm. 1. Amēlija Erharte - ar šo vārdu aviācijas entuziasti nav lieku reizi jāiepazīstina. Slavenā amerikāņu aviatore bija pirmā daiļā dzimuma pārstāve, kas vienatnē lidmašīnā šķērsojusi Atlantijas okeānu. Erhartei liktenīgs izrādījās otrais mēģinājums aplidot apkārt zemeslodei. Pirmo mēģinājumu pārtraukt lika īsi pēc nosēšanās vienā no pieturvietām lidmašīnai atklātas tehniskas ķibeles. Erharte nepadevās, un pāris mēnešus vēlāk, 1937.gada 1.jūnijā, kopā ar navigatoru Fredu Nūnenu, avantūristiskajā lidojumā ar divmotoru lidmašīnu Lockheed Electra devās otrreiz. Pēdējo veiksmīgo nosēšanos duets paveica 29.jūnijā. Priekšā bija 11 000 kilometru lidojums pāri Klusajam okeānam. Erhartes lidmašīna pazuda 2.jūlijā, tuvojoties kārtējai nosēšanās vietai. Tika nodibināti arī radio sakari ar krasta apsardzes kuteri Itasca, taču tie pārtrūka. Nekādas ziņas no Erhartes un Nūnena tā arī vairs netika saņemtas. Arī lidmašīnas atlūzas netika atrastas.Teorijas par slavenās pilotes pazušanu variējas no visnotaļ loģiskām, kā degvielas izbeigšanās lidojuma laikā, līdz pat fantastiskām - kā citplanētiešu nolaupīšana. Arī sazvērestības teoriju piekritējiem šis gadījums ir kā medus pods lācim - Erharte it kā spiegojusi Rūzvelta labā, un viņu notvēruši japāņi. Spekulēts arī, ka viņa nemaz negāja bojā, mainīja vārdu un turpināja klusu dzīvi Ņūdžersijā.Foto: AFP2. Lidojums Nr.19 - 1945.gada 5.decembris bija datums, kas aizsāka leģendas par bēdīgi slaveno Bermudu trijstūri.


Treniņlidojumā bija devušies piecas ASV flotes Grumman TBF Avenger torpēdu lidmašīnas. Piecu lidmašīnu formāciju vadīja pieredzējušais pilots Čārlzs Teilors. 

Pēc pusotru stundu ilga lidojuma piloti ziņoja, ka pilnībā apmaldījušies, ir dezorientēti un nezina, kur atrodas. Lidojuma vadītājs Teilors pa rāciju paziņoja, ka nestrādā neviens no viņa lidmašīnas kompasiem.

Pat ar lidojuma vadības kontroles palīdzību piloti nespēja noteikt, kur atrodas. Laika apstākļiem pasliktinoties, viss liecināja par tuvojošos nelaimi. Visas piecas lidmašīnas, visticamāk, iegāzās jūrā, dzelmē aizraujot 14 cilvēku dzīvības. Taču ar to mistērija nebeidzās –  bez jebkādas vēsts pazuda arī viena no lidmašīnām, kas bija devusies meklēt Teilora komandu. Visi 13 cilvēki, kas atradās uz klāja, uzskatīti par mirušiem. 


Foto avots: bermuda-attractions.com


3. British-South American Airways lidojums prasīja 11 cilvēku dzīvības un vairāk nekā 50 gadus, lai uzietu avarējušās lidmašīnas atlūzas. 

1947.gadā Lancaster bumvedēja civilā versija Avro Lancastrian Star Dust ar 11 cilvēkiem uz klāja bija ceļā no Buenosairesas uz Santjago, kad tā pazuda virs Andu kalniem vien neilgu laiku pirms plānotās nosēšanās.

Pēdējā ziņa no lidmašīnas – radiooperatora ar Morzes koda palīdzību nosūtīts signāls "STENDEC". Šī burtu salikuma nozīme aizvien vēl nav atšifrēta.

Lidmašīnas atlūzas tika atrastas tikai pēc vairāk nekā 50 gadiem – tās uzgāja divi alpīnisti. Aviokatastrofas upuru atliekas tika uzietas vēl vēlāk – tās atrada militārā ekspedīcija.

Izvirzīta versija, ka lidmašīna ietriekusies kalnā un to aprakusi sniega lavīna, tieši tāpēc atlūzas tik ilgi palikušas nepamanītas.


Avro Lancastrian Star Dust
Foto avots: wikipedia.org


4. 1962.gada marts, ASV karo Vjetnamā. Konflikts eskalējas, un Savienotās Valstis uz vairumam amerikāņu līdz šim nezināmo Dienvidaustrumāzijas valsti sūta aizvien vairāk karavīru. Tāda bija arī Flying Tiger Line nodrošinātā reisa Nr.739 misija – nogādāt uz Saigonu 93 ASV armijas reindžerus. 

Uz Lockheed L-1049 Super Constellation klāja bija arī 3 Dienvidvjetnamas karavīri un 11 ASV civilpersonas. Lidmašīna bez vēsts pazuda neilgi pirms plānotas nosēšanās Filipīnās, lai uzpildītu degvielu. Netika saņemti arī nekādi avārijas signāli no lidmašīnas pilotiem. 

Super Constellation atlūzas tā arī netika uzietas, kaut krustu šķērsu tika pārmeklēta 520 000 kvadrātkilometrus plaša teritorija. 


Identiska lidmašīna minētajam reisam Nr.739
Foto avots: flyingtiger923.com


5. Reisa numurs 191 ir aviācijas pasaules skaitlis 13. Virkne katastrofu, kas vajājusi reisus ar numuru 191 dažām īpaši māņticīgām aviokompānijām devusi iemeslu šo numuru vairs neizmantot nemaz. Zīmīgi, ka vairākas no lidmašīnām avarēja tieši virs lidostām. 

Zināmākais no tiem - American Airlines lidojums 1979.gadā. Šī katastrofa virs O'Hēras lidostas Čikāgā vēl līdz pat šai dienai upuru skaita ziņā ASV aviācijas vēsturē traģiskākais notikums. Vien pāris mirkļus pēc pacelšanās, McDonnell Douglas DC-10-10 aviolaineris triecās pret zemi, acumirklī nogalinot visus 258 pasažierus, 13 apkalpes locekļus un divus cilvēkus uz zemes. 

Mirkļus pirms traģēdijas
Foto avots: Flickr lietotājs Kemon01

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits