Jaunā aviācijas bāzeskuģa, kuram vēl nav dots nosaukums, svinīgā palaišanas ceremonija notika trešdien Ķīnas ziemeļaustrumu ostas pilsētā Daliaņā, klātesot augsta ranga militārpersonām. Par godu šim notikumam 315 metru garais un 70 tūkstošu tonnu smagais kuģis bija izrotāts ar Ķīnas karogiem un krāsainiem vimpeļiem. Amatpersonas iesvētīja jauno kuģi, sasitot šampanieša pudeli pret tā korpusu, vēsta oficiālā informācijas aģentūra Siņhua.
Ķīnas valsts mediji ziņo, ka bāzeskuģi sāka būvēt 2013. gadā un tā nodošana ekspluatācijā paredzēta 2020. gadā. Pašlaik ķīniešu rīcībā esošais aviācijas bāzeskuģis Liaonin tika iegādāts 1998. gadā no Ukrainas. Vēl padomju laikā būvētais kuģis tika kapitāli izremontēts.
Pašu spēkiem uzbūvētais aviācijas bāzeskuģis apliecina Ķīnas vēlmi palielināt militāro klātbūtni Klusā okeāna rietumos un Indijas okeānā. Tajā pašā laikā tas īstermiņā nemainīšot spēku līdzsvaru Klusā okeāna rietumos, kur Ķīna un ASV iesaistījušās stratēģiskā sacensībā par kontroli Dienvidķīnas jūrā, aizsardzības eksperts Džeks Midglijs no konsultāciju uzņēmuma Deloitte sacīja izdevumam The Financial Times.
Protams, pagaidām Ķīna nespēj konkurēt ar ASV aviācijas bāzeskuģu skaita un tehnoloģiskā aprīkojuma ziņā. Savienoto Valstu jūras kara flotes rīcībā ir desmit aviācijas bāzeskuģu, kurus darbina ar kodoldzinējiem. Viens no tiem – USS Carl Vinson – kopš februāra patrulē Dienvidķīnas jūrā. Abi Ķīnas aviācijas bāzeskuģi ir aprīkoti ar tradicionālajiem iekšdedzes dzinējiem, tāpēc tie ir ievērojami lēnāki un ar mazāku pārvietošanās attālumu. Ķīniešu kuģi arī nevar uzņemt tālāka darbības rādiusa un smagākus lidaparātus par iznīcinātājiem J-15.
Visu rakstu lasiet ceturtdienas, 27.aprīļa laikrakstā Diena!
kauns būt komunistam