Laika ziņas
Šodien
Migla
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Berlīne atvadās no «visu lidostu mātes»

Pasaules otrajā vecākajā lidostā noticis pēdējais lidojums. Viens no pasaules aviācijas slavenākajiem un noturīgākajiem simboliem — Tempelhofas lidosta Berlīnē — no ceturtdienas dzīvi turpinās tikai vēstures grāmatu lappusēs. Pēc 85 gadu darba tā atzīta par nederīgu mūsdienu prasībām, un ceturtdien no tās pacēlās pēdējā lidmašīna.

"Šī noteikti ir labākā lidosta, no kuras jebkad esmu izlidojis," AP sacīja tās pilots Tomass Volbers. "Šeit viss ir ļoti personisks — tu vienmēr esi ļoti tuvu pasažieriem un visai pārvaldei." Tomēr pasažieru skaits lidostā pastāvīgi samazinājās, un pagājušogad to izmantoja tikai 350 tūkstoši cilvēku, kamēr abas pārējās Berlīnes lidostas apkalpoja 19 miljonu pasažieru. Tas pilsētai ik gadus radīja vairāk nekā desmit miljonu eiro lielus zaudējumus, un vietējās varas iestādes izšķīrās par tās slēgšanu.Neziņa par nākotni Atvadīties no lidostas Berlīnē bija ieradušies cilvēki no visas Vācijas. "Es šeit stāvu jau vairāk nekā stundu. Vienkārši stāvu un skatos, kā acu priekšā paiet visa mana dzīve," žurnālistiem sacīja Karīna fon Višecka, kuru padomju blokādes laikā 1948.gadā no Tempelhofas evakuēja uz Hannoveri. Tad lidosta bija faktiski vienīgā iespēja Berlīnes iedzīvotājiem sazināties ar ārpasauli. Pēdējos gados īsā skrejceļa dēļ lidostu galvenokārt izmantoja tuvajiem čārterreisiem un biznesa lidojumiem. Tomēr Berlīnes saimnieki uzskata, ka vairāk nekā 3,5 miljonus kvadrātmetru lielo teritoriju pilsētas centra tuvumā iespējams izmantot arī lietderīgāk. Kā raksta Deutsche Welle, pašlaik tiek novērtēta Tempelhofas kompleksa tirgus vērtība, bet pēc tam paredzēts rīkot atklātu ideju konkursu par turpmāko apkaimes attīstību. Bābelsbergas kinostudija jau sākusi sarunas par iespējām termināla galveno celtni izmantot filmu uzņemšanai, savukārt pārējā teritorija varētu tikt pārveidota par parku vai apbūvēta ar jaunceltnēm. Savukārt lidmašīnas pāris gadu pacelsies no divām pārējām Berlīnes lidostām, bet pēc tam aviosatiksme pārcelsies uz jaunceļamo Šēnefeldes lidostu pilsētas nomalē.Aviācijas šūpulis Tempelhofas vēsture sākas 1909.gadā, kad no tās pacēlās Francijas aviācijas celmlauzis Armands Cipfels, bet pēc gada to izmantoja arī viens no lidmašīnas izgudrotājiem Orvils Raits. Regulārai satiksmei lidosta tika atvērta 1923.gada oktobrī un līdz ceturtdienai bija pasaules otra vecākā joprojām atvērtā komerciālā lidosta. Tās slavas dienas gan sākās 1936.gadā, kad nacistiskās Vācijas līderis Ādolfs Hitlers uzticēja arhitektam Ernstam Zagebīlam uzprojektēt pasaulē lielāko lidostas kompleksu, kas simbolizētu Vācijas varu. 286 tūkstošus kvadrātmetru lielā lidostas galvenā ēka tika uzbūvēta divos gados un tolaik bija pasaulē lielākā būve pēc pamatnes laukuma. Līdz ar pārējām ēkām un angāriem kompleksam no gaisa bija bēdīgi slavenā nacistu ērgļa forma. Tomēr viens no pasaules slavenākajiem arhitektiem Normens Fosters vēstures un arhitektūras dēļ Tempelhofu ir nodēvējis par "visu lidostu māti". "Tempelhofa nav ne vairāk, ne mazāk kā aviācijas šūpulis," ceturtdien sacīja Berlīnes lidostu preses pārstāvis Ralfs Kunkels.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits