Pašlaik Meta ievieš izmaiņas savos pakalpojumos Eiropas Savienībā (ES), kas paredz, ka Facebook un Instagram lietotājiem ir vai nu jāpiekrīt, ka uzņēmums apstrādā viņu datus reklāmas nolūkos, vai arī jāmaksā, lai viņiem netiktu rādītas reklāmas. Patērētāju organizāciju ieskatā šī nav godīga izvēle lietotājiem, turklāt tā ir pretrunā ES patērētāju tiesību aizsardzības aktiem vairākos aspektos, līdz ar to šī prakse būtu jāpārtrauc, bet lietotājiem jāpiedāvā atbilstoša izvēle, norāda Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (PIAA).
Skatot jautājumu no datu viedokļa, Datu valsts inspekcija (DVI) vērtē, ka šobrīd Meta ir izvēlējusies, viņuprāt, atbilstošu tiesisko pamatu personas datu apstrādei – piekrišanu. Tomēr atbilstoši Datu regulas (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 7. pantam, lai piekrišana būtu leģitīma, tai jābūt brīvai, nepiespiestai un cilvēkam pakalpojuma izmantošanā jābūt alternatīvai, ja viņš nevēlas dot piekrišanu savu personas datu apstrādei. Šobrīd galvenais jautājums – vai var uzskatīt piekrišanu par brīvi dotu, ja alternatīva ir maksa par pakalpojumu? Uzraudzības iestādēm pagaidām nav vienota viedokļa par šo, tomēr Facebook precedents rada nepieciešamību vienošanos panākt, jo līdzīgu pieeju var īstenot arī citas platformas.
Nav par brīvu
Visu rakstu lasiet avīzes Diena trešdienas, 6. decembra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt klikšķinot šeit!
Raksta cena: €1.00