Parīzes pašvaldības atbalstītā sistēma tika apveltīta ar skanīgo nosaukumu Velib, kas ir saliktenis no vārdiem velo (divritenis) un liberte (brīvība). Pašvaldības amatpersonas lepojās, ka citas lielpilsētas izrāda lielu interesi par Parīzes pieredzi un gribētu to atdarināt savās ielās.Neveiksmīgs bizness Taču pusotru gadu pēc sistēmas ieviešanas izrādījies, ka Velib sistēmai ir arī ēnas puses. Projekta autori nebija rēķinājušies ar cilvēka dabu, jo daļa divriteņu lietotāju ļaunprātīgi izmanto savu "brīvību", nodarot kaitējumu velosipēdiem. Skaidrs, ka pret nomātu velosipēdu cilvēki nekad neizturēsies tikpat rūpīgi kā pret savējo, tomēr Velib idejas autori negaidīja tik barbarisku izturēšanos pret divriteņiem. Lielākā daļa ir vai nu nozagti, vai arī sabojāti. Vides reklāmas uzņēmums JCDecaux, kas uzņēmās Velib projekta īstenošanu, tagad ziņo, ka vairs nevar atļauties uzturēt šo projektu. Firmas pārstāvji vēsta, ka ap 7800 no 15 000 pilsētas ielās novietoto velosipēdu ir vienkārši "pazuduši". JCDecaux pieprasa, lai Parīzes pašvaldība uzņemtos daļu izdevumu par nozagto velosipēdu aizvietošanu. "Visus ienākumus saņem pilsēta, bet visi izdevumi ir uz mūsu rēķina," žēlojas JCDecaux ģenerāldirektors Remī Felpēns. Apmaiņā pret Velib ieviešanu JCDecaux noslēdza līgumu ar Parīzes pašvaldību, kas firmai piešķīra tiesības desmit gadu izvietot vides reklāmu 1600 vietās. JCDecaux vadība atzīst, ka biznesa projektā nebija rēķinājušies ar vandalismu, kas radījis ievērojamas papildu izmaksas. R.Felpēns spriež, ka velosipēdu nomas sistēmu būs grūti paplašināt uz Parīzes priekšpilsētām, kur būs vēl grūtāk nosargāt velosipēdus. Izved uz ārzemēm Jau tagad Velib divriteņi nereti tiek samesti Sēnas upē vai pakārti kokā. JCDecaux darbinieki katru dienu atrod ap 20 nozagtu velosipēdu. Zagļi pamanījušies tos izvest arī uz ārzemēm, piemēram, Rumāniju un Maroku. Velib divriteņi apzināti tika veidoti diezgan smagi un neglīti, lai nekārdinātu zagļus. Taču tiem ir negaidīti daudz piekritēju starp jauniešiem, kas dzenas pēc asām izjūtām. YouTube var atrast dažādus klipus, kuros redzams, kā jaunieši izpilda pārdrošus trikus ar Velib divriteņiem. JCDecaux žēlojas, ka katra nozagtā vai salauztā velosipēda nomaiņa izmaksā simtiem eiro. Velosipēdu nomas sistēmas atbalstītāji gan uzskata, ka kopumā šis eksperiments ir izdevies. Parīzē ar Velib divriteņiem veikti 42 miljoni braucienu, kas palīdzēja atslogot pilsētas ielas no autotransporta. Līdzīga sistēma ar labiem panākumiem ieviesta citās pilsētās, piemēram, Lionā, Briselē un Barselonā. Parīzes pašvaldība plāno spert soli tālāk un jau drīz ieviest Autolib sistēmu, kas paredz ap 2000 videi draudzīgu automašīnu izvietošanu Parīzes ielās.
Vandaļi apdraud Parīzes veloprojektu
Sākotnēji slavētā Parīzes velosipēdu nomas sistēma uz sabrukuma sliekšņa lietotāju dēļ. Sākumā tā šķita lieliska doma, ko slavēja veselīga dzīvesveida piekritēji, "zaļo ideju" sludinātāji un lielpilsētu satiksmes plānošanas speciālisti. 2007.gada vidū Francijas galvaspilsētā Parīzē tika ieviesta velosipēdu nomas sistēma Velib, kuras mērķis bija pamudināt parīziešus biežāk izmantot velosipēdus, nevis automašīnas.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.