Desmit gadu laikā no nepilniem diviem miljoniem latu 1997.gadā tas sasniedzis nu jau vairāk kā divdesmit vienu miljonu latu pērn. Tas skaidrojams gan ar sabiedrības informētības par atlīdzību saņemšanu palielināšanos, kā rezultātā vairāk cietušo piesakās atlīdzību saņemšanai, gan ar straujo transportlīdzekļu remontu izmaksu kāpumu. Visstraujāk remontu atlīdzības pieaug uz jauno transportlīdzekļu rēķina, kuru skaits, pateicoties izdevīgajiem līzinga noteikumiem, ar katru gadu ceļu satiksmē pieaug. Šiem transportlīdzekļiem ir dārgāki garantijas servisos veiktie remontdarbi nekā neatkarīgajos servisos.”OCTA sistēma Latvijā paredz atlīdzināt zaudējumus ceļu satiksmes negadījumos cietušām personām un to mantai. Turklāt kopš 2005.gada maija sistēma ir pilnveidota, un nelaimes gadījumos cietušajiem ir iespēja pieteikties ne vien materiālu zaudējumu segšanai, kas radušies ārstēšanās rezultātā, bet arī nemateriālu – sāpju un morālu ciešanu nodarītā kaitējuma finansiālai atlīdzībai.
Sākumposmā personu kopējais atlīdzību limits bija tikai 2 tūkstoši latu. Pēc apmēram gada tas tika paaugstināts līdz 4 tūkstošiem un vēlāk līdz 10 tūkstošiem latu. Iestājoties Eiropas Savienībā, atlīdzību limits personām tika vēl vairāk palielināts un šobrīd ir 250 tūkstoši latu. Šajā limitā ietverti cietušā materiālie un nemateriālie zaudējumi, zaudējumi, kuri radušies valsts un pašvaldību budžeta iestādēm nodrošinot cietušā ārstēšanu un rehabilitāciju, izmaksājot pabalstus un pensijas, kā arī cietušajam iegādājoties tehniskos palīglīdzekļus.
J.Stengrevics: „Šobrīd Ministru Kabineta noteiktajā kārtībā tiek izskatīti grozījumi OCTA likumā, kas saskaņā ar ES 5.direktīvu paredz ievērojami palielināt zaudējumu atlīdzināšanas limitu ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem – līdz 5 miljoniem eiro personām un 1 miljonu eiro mantai. Taču jāievēro, ka saskaņā ar 5.direktīvas nosacījumiem šī summa ir limits visām cietušajām personām, kas iesaistīti noteiktā ceļu satiksmes negadījumā.”
Lai Latvija varētu sagatavoties 5.direktīvas prasībām, ES jaunajām dalībvalstīm ir atļāvusi noteikt piecu gadu pārejas posmu. Tas paredz, ka puse no kopējā limita ir jāievieš 2,5 gadu laikā (līdz 2009.gada 10.decembrim), savukārt no 2012.gada stājas spēkā atlīdzības pilnā apmērā.
OCTA Latvijā 10 gadus
OCTA sistēma Latvijā savu darbību pilnā apmērā uzsāka 1997.gada 1.septembrī, kad stājās spēkā šā paša gada 25.martā pieņemtais OCTA likums. Saskaņā ar likumu jebkuram transportlīdzekļa īpašniekam, lai piedalītos ceļu satiksmē, bija obligāti jāslēdz civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu, kas nodrošina ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem radušos zaudējumu atlīdzināšanu. Nolūks ieviest OCTA sākotnēji radīja lielas diskusijas gan no valdības, gan no sabiedrības puses - vai sistēma neveicinās „ļaunprātīgi” izraisītas avārijas un vai policijai netiks uzlikts papildu slogs negadījumu reģistrēšanā.
Ja sākotnēji liela daļa Latvijas sabiedrības uzskatīja OCTA par nevajadzīgu un autovadītājiem neizdevīgu sistēmu, tad šodien par tās lietderību neviens vairs nešaubās. Desmit gadu laikā OCTA attīstības jomā esam sasnieguši labus rezultātus, ko atzinīgi novērtējuši arī ārvalstu kolēģi.
Informāciju sniedza:
Juris Stengrevics
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB)
valdes priekšsēdētājs
Informāciju sagatavoja:
LTAB sabiedrisko attiecību konsultante
Agnese Ditke
T: 67358924, 22017171