Lielākā daļa šo līdzekļu tiek izlietoti sociālo kampaņu veidošanai, lai veicinātu autovadītāju sociālo atbildību un uzlabotu braukšanas kultūru. Ik gadu apdrošinātāji ieskaita speciālā Ceļu satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses fondā (CSNNPF) daļu no ieņēmumiem par OCTA polisēm. Sākotnēji fondā tika ieskaitīti 0,6% apdrošinātāju ieņēmumu. Kopš 2004.gada, kad tika pieņemti jauni grozījumi OCTA likumā, apdrošinātāju ikgadējie ieskaitījumi fondā sastāda 2% no kopējiem OCTA ieņēmumiem. Desmit gadu laikā kopējā summa, kas pārskaitīta CSNNPF sasniegusi 2,5 miljonus latu, par ko liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Ja sākotnēji 1997.gadā apdrošinātāju iemaksas Ceļu satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses fondā nebija vairāk par 160 tūkstošiem latu gadā, tad pērn kopējā ieskaitījuma summa jau pārsniedza 700 tūkstošus.
Iemaksu dinamikas pieaugums, pirmkārt, skaidrojams ar likumā 2004.gadā izdarītajām izmaiņām, kad apdrošinātāju ikgadējās iemaksas fondā tika palielinātas no 0,6% līdz 2% no kopējiem ieņēmumiem par pārdotajām OCTA apdrošināšanas polisēm. Ne mazāk nozīmīgs faktors iemaksu pieaugumam ir arī ik gadu strauji augošais automašīnu skaits Latvijā, kas joprojām ir augstākais visā Eiropas Savienībā.
Tādejādi ikviens OCTA apdrošināšanas ņēmējs, iegādājoties polisi, ne vien apdrošina savu civiltiesisko atbildību, bet arī piedalās ceļu satiksmes drošības nodrošināšanā uz Latvijas ceļiem, līdzdarbojoties sociālu kampaņu finansēšanā.”
Spilgtākās sociālās akcijas, kas finansētas no OCTA apdrošināšanas līdzekļiem ir „Izglāb draugu! Neļauj braukt reibumā!”, „Esi redzams!”, „Gaismaszīme”, vienota ārkārtējo izsaukumu telefona „112” ieviešana, „Piesprādzē! Neriskē!”, „Uzdāvini gaismu!”, „Dzer. Brauc. Pievienojies.” u.c. No OCTA polišu ieņēmumiem Ceļu policijas darba uzlabošanai iegādāti jauni radari, alkometri, glābšanas tehnika un inventārs.
Likumā par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu noteikts, ka ik gadu 1% līdzekļu no nopirktajām OCTA polisēm izmanto Iekšlietu ministrijas padotībā esošās iestādes (tai skaitā Ceļu policija), bet 1% - citas institūcijas (tai skaitā CSDD u.c.). Līdzekļi tiek pārskaitīti ar mērķi realizēt ceļu satiksmes drošības programmas un veikt pasākumus ceļu satiksmes negadījumus novēršanai Latvijā. Par līdzekļu piešķiršanu konkrētajiem projektiem un budžeta izlietojumu lemj Ceļu satiksmes drošības padome.
OCTA Latvijā 10 gadus
OCTA sistēma Latvijā savu darbību pilnā apmērā uzsāka 1997.gada 1.septembrī, kad stājās spēkā šā paša gada 25.martā pieņemtais OCTA likums. Saskaņā ar likumu jebkuram transportlīdzekļa īpašniekam, lai piedalītos ceļu satiksmē, bija obligāti jāslēdz civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu, kas nodrošina ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem radušos zaudējumu atlīdzināšanu. Nolūks ieviest OCTA sākotnēji radīja lielas diskusijas gan no valdības, gan no sabiedrības puses - vai sistēma neveicinās „ļaunprātīgi” izraisītas avārijas un vai policijai netiks uzlikts papildu slogs negadījumu reģistrēšanā.
Ja sākotnēji liela daļa Latvijas sabiedrības uzskatīja OCTA par nevajadzīgu un autovadītājiem neizdevīgu sistēmu, tad šodien par tās lietderību neviens vairs nešaubās. Desmit gadu laikā OCTA attīstības jomā esam sasnieguši labus rezultātus, ko atzinīgi novērtējuši arī ārvalstu kolēģi.
Informāciju sniedza:
Juris Stengrevics
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB)
valdes priekšsēdētājs
Informāciju sagatavoja:
LTAB sabiedrisko attiecību konsultante
Inese Ozoliņa
T: 67358923, 29336923