Jau tuvākajā laikā šos neapzinīgos autovadītājus sagaidīs izmaiņas likumdošanā, kas paredz būtiski palielināt administratīvo sodu par piedalīšanos ceļu satiksmē ar neapdrošinātu auto.
Jāmin, ka saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datubāzes datiem Ceļu policija online režīmā pārbauda ap diviem trim tūkstošiem autovadītāju dienā.
Statistika liecina, ka līdzšinējie sodi nav pietiekams bieds
Valsts policijas dati liecina, ka 2008.gada laikā 4644 personas saņēmušas atkārtotu administratīvo sodu par braukšanu bez OCTA, soda naudās samaksājot 154,9 tūkstošus latu.
Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs: „Statistika vēlreiz apliecina, ka līdzšinējie sodi par braukšanu bez OCTA nav pietiekami liels bieds autovadītājiem, lai to nedarītu atkārtoti. Tāpēc ceram, ka jau visdrīzākajā laikā Saeimā tiks pieņemtas izmaiņas likumdošanā, kas ļaus būtiski palielināt administratīvo sodu par piedalīšanos ceļu satiksmē ar transportlīdzekli, kuram nav OCTA. Priekšlikumi paredz vairāk kā divas reizes palielināt sodu apmērus.
Priekšlikumi par grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā atrodas Saeimā. Jau drīzumā tos varētu skatīt Saeimā otrajā lasījumā.
Braukšana ar neapdrošinātu transportlīdzekli ir ļoti būtisks pārkāpums, jo par neapdrošināto transportlīdzekļu radītajiem zaudējumiem maksā apzinīgie autoīpašnieki. Ja neapdrošināto transportlīdzekļu skaits ceļu satiksmē būtiski palielināsies, pastāv risks, ka varētu pieaugt arī OCTA polišu cenas. Tā, piemēram, Lielbritānijā aprēķināts, ka neapdrošinātu transportlīdzekļu radīto zaudējumu dēļ apmēram par 30 mārciņām pieaug godīgo un apzinīgo transportlīdzekļu apdrošināšanas maksājumi. Turklāt pierādīts, ka neapdrošinātos transportlīdzekļus visbiežāk vada autovadītāji alkohola reibumā vai arī pašam transportlīdzeklim nav izieta tehniskā apskate.
Sekas var būt daudz nopietnākas nekā administratīvais sods
J.Stengrevics: "Reti kurš autovadītājs, kas brauc ar transportlīdzekli bez OCTA, apzinās patiesos riskus, kuriem sevi pakļauj. Ja satiksmes negadījums tiek izraisīts ar neapdrošinātu transportlīdzekli, tad negadījuma rezultātā radītos zaudējumus vainīgajam nāksies segt cietušajiem no saviem līdzekļiem. Jāmin, ka Latvijas apdrošinātāju praksē ir ceļu satiksmes negadījumi, par kuriem atlīdzībās tiek izmaksāti pat vairāki miljoni eiro. Līdz šim lielākā saņemtā zaudējumu prasība ir 5,3 milj.eiro par negadījumu, kas noticis 2007. gadā Īrijā ar Latvijā reģistrētu transportlīdzekli. Ja to būtu izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis, tad šo summu būtu jāatlīdzina vainīgā transportlīdzekļa īpašniekam vai vadītājam."
Saskaņā ar OCTA Likumu, zaudējumi par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem vispirms tiek atlīdzināti no speciāla OCTA Garantijas fonda, ko veido iemaksas no iegādātajām OCTA polisēm. Pēc tam LTAB kā Garantijas fonda turētājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku (vai vadītāju), ja tas nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību. Ja tas labprātīgi neatlīdzina zaudējumus, kas cietušajam kompensēti no Garantijas fonda, tad līdzekļu atgūšana tiek panākta ar tiesas starpniecību.
Informāciju sniedza:Juris Stengrevics
LTAB valdes priekšsēdētājs
Informāciju sagatavoja:
LTAB sabiedrisko attiecību konsultante
Inese Ozoliņa
T: 7358923, 29336923, [email protected]