Ar katru gadu, pieaugot automašīnu skaitam Latvijā, pieprasījums pēc sertificētiem transportlīdzekļu ekspertiem palielinās. Sertificēta eksperta slēdziens nepieciešams ikvienā OCTA atlīdzību lietā, kur satiksmes negadījumos bojātas automašīnas. Tāpat tehnisko ekspertu pakalpojumi tiek plaši pieprasīti apdrošināšanas sabiedrībās arī KASKO atlīdzību lietās.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Nepieciešamība pēc jauniem sauszemes transportlīdzekļu tehniskajiem ekspertiem Latvijā ik gadu pieaug. Pēdējos gados ievērojami palielinājies transportlīdzekļu skaits, kas piedalās ceļu satiksmē un attiecīgi pieaudzis arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros nepieciešams eksperta vērtējums, lai apdrošinātājs spētu noteikt nodarīto zaudējumu atlīdzības apmēru.
Jāatzīmē, ka tikai 2006.gadā vien apdrošinātāji saņēmuši ap 52 tūkstošiem zaudējumu pieteikumus saistībā ar ceļu satiksmes negadījumos nodarīto zaudējumu atlīdzību, kas, salīdzinot ar 2004.gadu, ir divas reizes vairāk. Daudzos gadījumos, saskaņā ar likumdošanā noteiktajām prasībām, ekspertam ir jāveic arī vainīgā vadītāja transportlīdzekļa apskate. Tas nozīmē, ka viens zaudējumu atlīdzības pieteikums nereti rada ekspertam papildu darba apjomu.”
Ikviens apdrošinātājs cietušā transportlīdzekļa īpašniekam atlīdzības apmēru nosaka, saņemot sertificēta tehniskā eksperta veiktu ekspertīzi. Eksperts ir īpaši apmācīts un sertifikātu ieguvis transportlīdzekļu bojājumu novērtētājs OCTA jomā, kas, vadoties pēc Latvijā apstiprinātas procedūras (aprēķinu metodikām, izmantojot tehniskos katalogus vai datorprogrammas, kā arī noteiktus mērinstrumentus), transportlīdzekļa bojājumus pārvērš naudas izteiksmē.
Saskaņā ar OCTA likumā noteikto kārtību, LTAB ir vienīgā institūcija Latvijā, kas veic ekspertu sertificēšanu darbībai OCTA jomā. Šim uzdevumam izveidota īpaša Sertificēšanas komisija, kas izvērtē katra pretendenta zināšanas un profesionālo kvalifikāciju.
J.Stengrevics: „Jāpiezīmē, ka eksperts ir neatkarīgs vērtētājs, kurš nedrīkst apzināti nepareizi veikt ekspertīzi transportlīdzekļa īpašnieka vai apdrošinātāja interesēs. LTAB Sertificēšanas komisija ne vien sertificē tehniskos ekspertus, bet arī pārrauga tos, saņem informāciju par LTAB iesniegtajām sūdzībām, kur cietušos transportlīdzekļa īpašniekus nav apmierinājis eksperta vērtējums un rupju pārkāpumu gadījumā ir tiesīga atņemt tehniskā eksperta kvalifikācijas statusu un izsniegto sertifikātu.”
Pretendentiem, kas vēlas kārtot sertifikācijas pārbaudi sertifikāta iegūšanai, LTAB regulāri rīko sagatavošanas kursus. Tāpat regulāri tiek organizētas ekspertu kvalifikācijas celšanas apmācības gan Latvijā, gan ārvalstīs.
Kā kļūt par sertificētu tehnisko ekspertu?
Lai iegūtu sertifikātu un kvalitatīvi spētu veikt ekspertīzes nepieciešamas ne vien teorētiskas, bet arī praktiskas zināšanas automašīnu uzbūvē, konstrukcijā un to pēcavārijas atjaunošanas remonta tehnoloģijā.
Ekspertu sagatavošanas kursa ietvaros pretendenti apgūst iemaņas darbam ar datorprogrammu, kas nepieciešamas transportlīdzekļu zaudējumu aprēķināšanai, kā arī iemaņas nedatorizēta zaudējumu aprēķina sastādīšanai, tiek iepazīstināti ar jaunāko transportlīdzekļu konstrukcijās un remonta tehnoloģijās, kā arī apgūst citas tehnisko ekspertīžu veikšanai nepieciešamas prasmes. Pēc sekmīgas zināšanu pārbaudes nokārtošanas pretendents iegūst sertificēta tehniskā eksperta statusu.
Katrs eksperts pēc sertifikāta iegūšanas saņem arī eksperta apliecību un personisko zīmogu, ar kuru apstiprina savas veiktās tehniskās ekspertīzes.
Informāciju sniedza:
Juris Stengrevics
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB)
valdes priekšsēdētājs
Informāciju sagatavoja:
LTAB sabiedrisko attiecību konsultante
Agnese Ditke
T: 67358924, 22017171