Skanstes ielas rajonā privātuzņēmums gatavs uzbūvēt dzelzceļa staciju un autoostu, ko pēc prognozēm izmantos aptuveni 5 000 cilvēku dienā.
Pasažieru netrūks
Kompleksu ar deviņiem stāviem, kur vienā pusē būtu autoosta, otrā - dzelzceļa stacija, bet pārējās telpās - biroji, veikali un autostāvvieta park&ride (novieto un brauc), SIA Pilsētas ganības iecerējusi būvēt uz tai piederošā zemesgabala starp Ganību dambi un Sporta ielu. "Tur varēs pienākt vilcieni no visiem maršrutiem, kas patlaban pienāk Centrālajā dzelzceļa stacijā, izņemot vilcienus no Saulkrastiem, jo tur nepieciešams izbūvēt papildu sliedes," stāsta SIA Imink vadītāja Ija Niedola, kas pēc firmas pasūtījuma veikusi pētījumu par transporta risinājumiem šajā vietā. Imink aprēķini rāda, ka uz staciju Skanstes ielas rajonā varētu doties aptuveni piektā daļa (vidēji 5000 pasažieru dienā) no Centrālās dzelzceļa stacijas pasažieru skaita (25 tūkstošiem).
Pirmkārt, jaunu staciju izmantos tie, kuri dzīvos un strādās Skanstes ielas rajonā. "Apbūve tur būs ļoti blīva - bankas, biroji, viesnīcas, dzīvojamās ēkas, cilvēkiem būs vajadzības uz turieni doties," uzsver I.Niedola. Otrkārt, vilcienu satiksmi kā alternatīvu privātajam transportam varētu izmantot Siguldas un citu tuvējo pilsētu iedzīvotāji, kā arī Zemitānu un citu staciju tuvumā dzīvojošie, lai, izvairoties no sastrēgumiem, nokļūtu Skanstes rajonā, tad pārsēstos tramvajā un ātri nokļūtu centrā. Treškārt, to, visticamāk, izmantos no Vidzemes pienākošo reģionālo autobusu pasažieri, kurus, pēc domes plāniem, apkalpos šajā vietā uzbūvēta autoosta.
Finansēs Rietumu banka
Kā Pilsētas ganības izdomājuši celt šādu transporta mezglu? "Ne jau mēs to izdomājām. Rīgas attīstības plānā paredzēts tur celt staciju un autoostu. Kad iegādājāmies zemesgabalu pirms diviem gadiem, mums likās, ka ir svarīgāk nevis mēģināt mainīt zonējumus uz dzīvojamo apbūvi, kā to darīja citi uzņēmumi, bet gan mēģināt šo infrastruktūru attīstīt," stāsta firmas pārstāvis Rihards Linde.
Tomēr - kur uzņēmums dabūs projekta īstenošanai nepieciešamos 700 000 latu, ja pagājušo gadu beidzis ar trīsarpus tūkstošu latu zaudējumiem? "Tas būs tīri privāts finansējums. Un nekādā veidā nav saistīts ar vietējiem oligarhiem. Lai tauta ir mierīga," smejas R.Linde un atklāj, ka naudu dos lielākais firmas īpašnieks Pilsētas Investments B.V. (Nīderlande) un a/s Rietumu banka. Peļņu paredzēts gūt no kompleksā izvietotajiem birojiem un veikaliem, kā arī no stacijas un autoostas izīrēšanas pašvaldībai.
Domei jāpieslēdzas
Projekta iecere un Imink pētījums iesniegts Rīgas domes pilsētas attīstības un satiksmes departamentos. Pašvaldība izstrādāto projektu atbalsta. "Mums ir labs dzelzceļa loks, ko vajag tikai noslēgt," saka attīstības departamenta direktors Pēteris Strancis. Tomēr zemesgabala īpašnieku pārziņā ir tikai stacijas būve, kas darboties varēs tikai tad, kad pašvaldība pielāgos sliežu ceļus un izbūvēs jaunas ielas, kā arī ierīkos jaunus sabiedriskā transporta maršrutus, uzsver projekta konsultantfirmas Baltic Development Consultancy pārstāvis Uģis Albins. VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) vadītājs Uģis Magone arī uzsver, ka tas ir Rīgas domes projekts, tāpēc no LDz puses vēl nekādi maršruti netiek plānoti.
P.Strancis prognozē, ka līdz 2009.gadam, kad iecerēts sākt stacijas būvniecību, uz to vedošās sliedes, kuras agrāk neapdomīgi tika atļauts privatizēt, atpirkšot. Naudu šim nolūkam, iespējams, atradīs Satiksmes ministrija. Nākamais darbs būtu Sporta ielas pagarinājums. Par sabiedriskā transporta maršrutiem gan domās tikai tad, kad vilcieni sāks reāli kursēt.
Īpašnieki
- Pilsētas Investments B.V. (60%)
- Romans Kozlovs (14,28%)
- Rihards Linde (10%)
- Romāns Žeglovs (6,12%)
- Rietumu bankai piederoša SIA RB Investments (6%)
- Gundars Lauva (3,14%)