Lai gan gada sākums bijis "sausāks" periods, līdz ar pavasari pieprasījuma atgriešanos normālās sliedēs sajutuši vietējie uzņēmumi, kuru bizness balstās uz zviedru mēbeļu giganta IKEA preču piegādi līdz Latvijai. Pērn, izveidojoties vairākiem jauniem uzņēmumiem, konkurence šajā jomā saasinājās, apliecinot, ka pircēji ir gatavi preces cenai piemaksāt apmēram 20%, lai pašiem nevajadzētu to vest no tuvākajiem IKEA veikaliem Varšavā vai Helsinku piepilsētās. Tomēr, ekonomikai piezemējoties, braukšana pašiem pēc zviedru zīmola vēl arvien ir populāra, jo sevišķi, ja mēbeles un mājas preces tiks iepirktas vairumā visa dzīvokļa vai mājas iekārtošanai.
Tālāk, bet lētāk
"50% mums ir pastāvīgo klientu - tādu, kas kļuvuši gandrīz vai atkarīgi no IKEA un pasūta mājas preces regulāri. Daļa ir tādu, kas uzcēluši māju vai iegādājušies dzīvokli un veic vienu lielu pasūtījumu. Taču vēl liela daļa ir to, kas veikalā bijuši paši, taču pirkumos vai nu kaut ko sajaukuši, vai arī aizmirsuši ko nopirkt. Sīkumiem jau pakaļ nebrauks, tādēļ izmanto mūs," stāsta Sannako vadītāja Sanita Fedotova. Patlaban tirgū sastopamas vismaz četras oficiālas piegādātājfirmas, un vienlaikus ar pieaugumu šajā lauciņā esot krities to vedēju skaits, kas savus pakalpojumus piedāvā neoficiāli, caur sludinājumiem. Visi piegādātāji mēbeles ved no Polijas, no IKEA Targowek veikala, kas, braucot no Rīgas puses, ir tuvākais. Otra iespēja ir Helsinki. Lai gan cenas mēbelēm ir līdzīgas un attālums Somijas virzienā divreiz īsāks, tā tomēr ir mazāk populāra izvēle prāmja un augstāku uzturēšanās izmaksu dēļ.
Uzcenojums ap 20%
Ņemot vērā pieaugošo konkurenci piegādātāju starpā un ne tik spīdošo patērētāju pirktspēju patlaban, katra no firmām cenšas pievienot vērtību savam pakalpojumam. "Mēs bijām pirmie, kuru veikalā varēja tik daudz ko uzreiz uz vietas no IKEA nopirkt," stāsta Ir Ideja īpašniece Natālija Vasjukova. Pirkt mēbeles veikalā uzreiz ir ātrāk, nekā gaidīt pasūtītā atvešanu, tomēr vienlaikus arī dārgāk.
Pasūtījumiem tiek piemērots aptuveni 20% liels uzcenojums (preces cena zlotos jādala ar četri, un tiek iegūta cena latos). Par šo samaksu noskatītā prece aptuveni mēneša laikā nonāk līdz piegādātāja veikalam. Ja preces uz vietas veikalā nav, tad gaidīšana var ievilkties. Līdz jūnijam visu piegādātāju uzcenojums bijis vienāds - vidēji 20% apmērā, tomēr viens no tirgus dalībniekiem uzcenojumu cēlis līdz aptuveni 30%. "Mūsu biznesam par labu nenāk augošais zlota kurss. Pagaidām mēs vēl arvien turam cenu līdzšinējā līmenī, kas nozīmē nedaudz mazāk par 20% uzcenojumu Polijas cenām, taču nezinu, cik ilgi varēsim pie šī skaitļa palikt," atzīst S.Fedotova.
Līdzinieku nav
"Ņem gan mājām, gan ofisiem. Starp populārākajām precēm noteikti ir virtuves iekārtas. Ja šie izstrādājumi ir iepatikušies, tad cilvēks sevi vairs neapgrūtina ar meklējumiem - kolīdz savajagas traukus, tā IKEA. Pat podu birstes un mākslīgās puķes pie mums tiek pasūtītas," atzīst Cozy līdzīpašniece Gunta Kadiķe. Virtuves iekārtu popularitāti apstiprina arī piegādātājs Ir Ideja. "Tas, saprotams, nav nekāds itāļu dizains. Vienkāršas vidējās klases mēbeles, ļoti ērtas un dizaina ziņā interesantas. Turklāt daudzi no IKEA risinājumiem ir īpaši piemēroti un asprātīgi tieši maza izmēra dzīvokļiem un birojiem. Vietējā tirgū mēbeļu ar tādu dizainu, kvalitāti un cenu nav," vērtē N.Vasjukova, aplēšot, ka ar visu nepieciešamo tehniku labu virtuves iekārtu iespējams nokomplektēt par pusotra tūkstoša latu.
Braukt dārgāk
Pieklusums piegādātāju biznesā sajusts gada pirmajos mēnešos, tomēr jau pavasarī pircēju aktivitāte atkal augusi, lēš S.Fedotova. Pēc viņas aprēķiniem, līdz ar degvielas cenu kāpšanu vajadzētu samazināties arī to pircēju lokam, kas paši brauc uz Poliju vai Somiju. "Braucot pašam, ir jārēķinās ar degvielas izmaksām, patērēto laiku un, ja vienā dienā netiek galā, tad arī ar naktsmītni. To vērts darīt, ja gribas piedzīvojumu," vērtē N.Vasjukova.
Par IKEA plāniem ienākt Baltijas tirgū pirms nepilna gada rakstīja db.lv, vienlaikus norādot, ka tas nevarētu notikt ātrāk par 2009.gadu. Patlaban gan neoficiāla informācija liecina, ka ienākšana varētu notikt ne ātrāk kā 2012.gadā.