Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 25. novembris
Kadrija, Kate, Katrīna, Trīne, Katrīne

Digitalizācija ienāk tirgotavās un baznīcās

Covid-19 izplatība un valstu noteiktie ierobežojumi radījuši dažādu tehnoloģiju uzrāvienu. Sabiedriskajās vietās ierobežo klientu skaitu, izvietojot sociālās distancēšanās marķierus un digitālos temperatūras mērītājus. Tāpat tiek veicināti arī dažāda veida bezkontaktu maksājumi. Izgudrotājiem šis ir labvēlīgs laiks, jo aug pieprasījums pēc iepriekš nebijušām tehnoloģiskajām ierīcēm. Lai gan daudzas tehnoloģiju jomas uzplaukst, tomēr inovatoriem nākas saskarties arī ar dažādiem izaicinājumiem, ko nereti sagādā institucionālā birokrātija, ilgstoša sertificēšana un datu apstrādes drošības jautājumi.


Noskenē un samaksā

Reaģējot uz Covid-19 straujo izplatību, nesen globālā mērogā pazīstamā mazumtirdzniecības ķēde Marks & Spencer paziņoja, ka paplašina mobilās lietotnes Scan, pay and go (Skenē, maksā un ej) lietošanas iespējas savos 573 lielveikalos Lielbritānijā. Tas nozīmē, ka tiek samazināts Covid-19 izplatības risks, jo nav jāstāv rindā kopā ar daudziem citiem pircējiem un nav jākontaktējas ar veikala kasieri – paņem preci un dodies, pārējo izdara gudrās tehnoloģijas! 

Pašlaik arī Latvijā ir vērojami šīs tehnoloģijas iedīgļi, tomēr pilnai ieviešanai būtu nepieciešams būtiski paātrināt pašlaik pastāvošo, samērā garo sertifikācijas procesu.

Ar Marks & Spencer konkurējošie tirdzniecības tīkli Tesco, Sainsbury’s un Co-op Lielbritānijā izmanto līdzīgas lietotnes savos veikalos. Savukārt zīmoli Waitrose un Asda ieviesuši tādas lietotnes, kas ļauj pircējiem skenēt produktus, taču norēķini joprojām tiek veikti maksājumu terminālos. Marks & Spencer ieviestās sistēmas priekšrocība ir tāda, ka tā ļauj novērst drūzmēšanos pie kasēm, īpaši aktīvākajos iepirkšanās laikos, piemēram, novakarēs. 

Bezkontakta maksājumu sistēmas bija pieejamas arī pirms Covid-19 pandēmijas un tās izraisītās krīzes. ASV bāzētā tirdzniecības ķēde Amazon Go jau 2018. gadā bija soli priekšā, simboliski sakot, laikmetam un praktiskā veidā – tradicionālajām iepirkšanās vietām. Veikali ir daļēji automatizēti, un klienti ar lietotnes palīdzību var iegādāties produktus bez kasiera, piemēram, pašapkalpošanās stacijās, kā arī iztikt bez preču skenēšanas. Veikalu kameras ir aprīkotas ar sensoriem, kas detektē izvēlētās preces, un maksājums notiek automātiski, izejot no veikala. Turklāt lietotne pircējam ļauj reģistrēt arī citus ģimenes locekļus. Piemēram, tēvs var reģistrēt savus bērnus, bet lietotne visus izvēlētos bērnu produktus vēlāk saliek vienā ''digitālajā grozā''. Tētim gan atliek par visu samaksāt vai arī pastīvēties ar mazuļiem un nolikt preci atpakaļ plauktā. Savukārt plaukti ir aprīkoti ar īpašiem sensoriem, kas saprot, ja produkts paņemts, taču nolikts atpakaļ. 


Roboti mudina mazgāt rokas 

Kigali, kas atrodas Āfrikas valstī Ruandā, slimnīcā savukārt sperts inovatīvs solis, lai mazinātu personāla pārslodzi un inficēšanās riskus, – pacientus sagaida droīdu jeb īpašu robotu komanda, kas aizstāj ierastos medicīnas darbiniekus. Amizantie roboti, kas aprīkoti ar termokamerām, sagaida pacientus un pat uzjautrina mazos apmeklētājus.

Ķīnā ražotās ierīces, kuras izstrādājusi kompānija UBTech Robotics, izceļas arī ar savu atšķirīgo izskatu – tās atgādina filmas Zvaigžņu kari varoņus, lai, piesaistot uzmanību, mudinātu mazgāt rokas un lietot masku.

Taču roboti Covid-19 izplatības risku mazināšanas jomā spēj vēl vairāk par temperatūras mērīšanu un uzjautrināšanu. Lai paātrinātu Covid-19 testēšanu, Dānijas Dienvidu universitātes ārsti, kā arī inženieri radījuši produktu Lifeline Robotics – pilnībā automatizētu Covid-19 testēšanas robotu, kas pasargājot mediķus no saskarsmes ar pacientu, noņem analīžu uztriepes. Kad pacients uzrāda ID karti, robots sagatavo paraugu ņemšanas komplektu, veic uztriepi un ievieto paraugu testēšanai sagatavotā konteinerā. Aprīkojumā tiek izmantota vienreiz lietojama 3D drukātā ''roka'', kas automātiski pēc katra pacienta mainās. Mākslīgā intelekta darbinātais robots izmanto kameras, lai atrastu pareizo rīkles daļu, un ir ieprogrammēts testu veikt maigi – vismaz tā apgalvo izgudrotāji.


Meklē inficētos

Lai varētu informēt par Covid-19 arī analfabētus, Indijas varas iestādes izmantoja radošu metodi, jo šajā valstī ir nācies rēķināties ar to, ka daudzi cilvēki drukāto tekstu neizlasīs. Pavasarī Indijas Telekomunikāciju departaments lūdza komunikāciju uzņēmuma Telco operatorus ierastā zvanu signāla vietā atskaņot informatīvus ziņojumus par Covid-19.

Saņemot tālruņa zvanu, miljoniem indiešu telefonos atskanēja 30 sekunžu garš paziņojums, kas ietvēra brīdinājumu par Covid-19, kā arī veselības dienestu kontaktinformāciju. 

Turpretī risinājums, ko plaši izmanto veselības aprūpes iestādēs, bankās, veikalos un kafejnīcās, ir tā dēvētā luksoforu sistēma, kas apkopo datus par telpas noslodzi un parāda sarkano signālu uzgaidīšanai un zaļo – ielaižot apmeklētājus.

Biometrisko risinājumu kompānijas savukārt pēta to, kā neielaist publiskās vietās inficētus cilvēkus. Piemēram, biometrijas tehnoloģiju uzņēmums Clear izstrādājis platformu veselības datu ievadīšanai Health Pass (Veselības caurlaidē jeb pasē), lai lietotāji varētu saglabāt savus Covid-19 testa rezultātus, veikt veselības testu un saņemt atļauju iekļūt ēkā caur īpašām Clear skenēšanas stacijām. Pirms ieejas ēkā lietotājs ar pašbildes palīdzību apliecina savu identitāti un apstiprina veselības informāciju, bet bezkontakta skenēšanas stacija atpazīst identitāti, izmēra temperatūru, tā nodrošinot iekļūšanu ēkā. Lai arī šādu tehnoloģiju ieviešana ir progresīvs solis Covid-19 pandēmijas risku mazināšanas virzienā, tomēr bieži tiek saņemti pārmetumi par plašas informācijas nokļūšanu privāto kompāniju rīcībā. 

Savukārt ASV aprūpes namu iemītniekiem tiek piedāvātas viedās aproces, piemēram, ar CarePredict tehnoloģiju, kas darbojas kā zvana poga, lai izsauktu ārstu vai māsiņu, un ir arī digitālā durvju atslēga, kā arī vēro pacienta veselību, aktivitāti un saskarsmi ar citām personām. 


Digitalizē arī baznīcas

Vācijā Covid-19 ierobežojumu ieviešana, pašizolācija un klātienes dievkalpojumu aizliegums ir izraisījis milzīgu radošuma izpausmi šīs valsts baznīcās. Daudzas draudzes pielāgojušās digitālajai realitātei, izjūt Svētā Gara tuvumu attālināti un pat ievieš digitalizācijas nodaļas, kas nodrošina attālinātos pasākumus.  

Zoom platformā īstenoti dievkalpojumi viesistabā, rīta lūgšanas sociālajā tīklā Facebook.com, garīgie influenceri un aizlūgšanas t. s. karstie punkti ir tā dēvētais jaunais normālais reliģiskajos rituālos.

Protestantu baznīca platformā Kirche von zu Hause (Baznīca no mājām) pat konsultē draudzes par digitalizācijas ieviešanu, piemēram, par to, kā nodrošināt dievkalpojumus bez fiziskas klātbūtnes.

Digitalizēta tiek ne vien Dieva vārda sludināšana, bet arī kopā būšana īpaši skumjos brīžos. Stingrie ierobežojumi bēres pārvērtuši par vientuļiem rituāliem – kapsētas apmeklē vien daži sērotāji, bet daudzi citi bērinieki no mīļajiem atvadās virtuālajās ceremonijās.


Meklē likumu ietvaru

Iespējams, drīzumā ierastā ģimenes ārsta vietā vienkāršākās pārbaudes (piemēram, asinsspiediena mērīšanu) veiks roboti, bet bērnus pieskatīs kiberaukles. Tas varbūt šķiet vēl tālu no mūsu realitātes, bet skološanās pāreja uz tiešsaistes platformām ir pavisam tuva realitāte. Pat tādas prestižas augstākās mācību iestādes kā Kembridžas Universitāte jau pašlaik vilina mācīties kārotājus arī ar e-dāvanu karšu palīdzību. Dāvanu kartes saņēmējs var izvēlēties sev interesējošos kursus attālināti. 

Līdz ar robotu un mākslīgā intelekta neizbēgamo ienākšanu mūsu dzīves telpā parādās jauni izaicinājumi gan sadzīvē, gan darbā, gan izglītībā. Tehnoloģiju konsultanti, kas sniedz padomu mazumtirgotājiem un biroju ēku īpašniekiem, ir godīgi brīdinājuši klientus neiegādāties katru inovatīvu tehnoloģiju sasteigti un atturēties no haotiskiem ieguldījumiem risinājumos, kas var būt nepieciešami vien dažus mēnešus. Savukārt privātuma aktīvisti, kas ir noraizējušies par arvien detalizētāku izsekošanu, mudina uzņēmumus ierobežot mākslīgā intelekta izmantošanu līdz ar pandēmijas beigām. Jāpiebilst, ka datu apstrādi veic analītikas uzņēmumi, piedāvājot arī ikdienas pārskatus, ko uzņēmuma vadība var izmantot savā darbā. Piemēram, veikalniekiem tiek nosūtīta informācija par masku lietošanu veikalā, tādējādi apsargam pašam nav jāatrodas starp daudziem apmeklētājiem un jāaizrāda katram, kurš masku pavilcis zem deguna. 

Eiropas Parlamenta Izpētes centrs norādījis, ka dažādas tehnoloģiju jomas gaida strauja izaugsme, jo tās palīdz cīnīties ar pandēmiju.

Likumdevēju ieskatā gan svarīgi pielāgot mākslīgā intelekta, blokķēdes, gēnu inženierijas tehnoloģijas, nanotehnoloģijas, sintētisko bioloģiju, dronus dzīves realitātei, tāpēc jāiestrādā atbildības normas likumos.

Svarīgi arī, lai tehnoloģiju ieviešana netiktu novilcināta, jo pašlaik iespējamas situācijas, kad sertifikācija ir tik ilga, ka programmatūras versija jau sāk novecot. Līdz ar juridiskajiem izaicinājumiem aktuāli ir arī sabalansēt mākslīgo intelektu ar cilvēktiesībām un Eiropas Savienības pamatvērtībām.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses