Investējot teju vienu miljonu eiro, SIA Jaunzeltiņi uzstādījusi zāģmateriālu ēvelēšanas līniju, kas jau kļuvusi par būtisku kokmateriālu apstrādes – impregnēšanas – papildinājumu; tas ļauj cerīgi raudzīties nākotnē situācijā, kad teju vai visos lielākajos noieta tirgos ir recesijas pazīmes. "Kokmateriālu apstrāde – žāvēšana, ēvelēšana, impregnēšana, profilēšana – ir papildu pievienotās vērtības pakalpojums, ko izmanto klienti, lai savu kravu transportēšanas laikā pievienotu tai vērtību," skaidro Jaunzeltiņu valdes priekšsēdētājs Artūrs Veispāls. Viņš norāda, ka zāģmateriālu ēvelēšana ir vienas no uzņēmuma jaunākajām investīcijām pievienotās vērtības pakalpojumos. "Ēvelēšanas līnijas izveide tika pabeigta 2023. gada sākumā, un pašlaik, strādājot vienā maiņā, varam apstrādāt 1500 m³ mēnesī. Taču pie sasniegtā neapstājamies, turpinām investēt un uzlabot ēvelēšanas un šķirošanas pakalpojumu, kā rezultātā jau 2024. gadā plānojam palielināt šīs iekārtas jaudu vēl par 30%," izaugsmes ieceres atklāj A. Veispāls. Viņš piebilst, ka jauni ražošanas pakalpojumi kokmateriālu segmentā nākamgad nav plānoti. "Kokmateriālu pārstrādes segmentā ieguldīsim esošo procesu produktivitātes un efektivitātes kāpināšanā," stāsta A. Veispāls. Viņš uzsver, ka, lai paaugstinātu savu konkurētspēju un būtu starp labākajiem un efektīvākajiem šī pakalpojuma nodrošinājumā, ik ceturksni jāveic uzlabojumi. "Iecerēts, ka jau 2024. gada sākumā veiksim izstrādi jaunai sortimentu šķirošanas līnijai. Tas Jaunzeltiņu jaudu palielinās vēl par 30%, jo zāģmateriālu apstrādē un pārstrādē liela loma ir attīstībai un automatizācijai, kas palielina gan ražību, gan izslēdz darbinieku pieļautās kļūdas," tā A. Veispāls.
Impregnēšanas faktors
Līdz ēvelēšanas pakalpojumu izveidei Jaunzeltiņi vairāk nekā 15 gadus darbojās kokmateriālu impregnēšanas biznesā. "Kokmateriālu impregnēšanas iekārtas jauda atkarīga no apstrādes klases (dažādi tehnoloģiskā procesa ciklu garumi), un tā attiecīgi svārstās no 2500 līdz 5000 m³ mēnesī. Šobrīd, kad visos tirgos ir ļoti ievērojami samazinājies pieprasījums, strādājam ar nepilnu jaudu un arī tikai vienā maiņā, sasniedzot ap 1000 m³ mēnesī," situāciju skaidro A. Veispāls. Viņš norāda, ka Covid-19 pandēmijas laikā ļoti strauji pieauga pieprasījums tieši pēc impregnētajiem koksnes izstrādājumiem. "Bija laiks, kad pandēmijas izplatības ierobežošanas dēļ valstu valdības ierobežoja cilvēku pārvietošanos un bija vienkārši jādzīvo mājās. Tobrīd ļoti daudzi centās uzlabot savu mājokli – tostarp būvējot jaunas terases vai atjaunojot vecās, mainot jumtus, to konstrukcijas," stāsta A. Veispāls. Pieprasījums pēc impregnētajiem koksnes izstrādājumiem tikpat strauji sarucis tieši pēc Krievijas invāzijas Ukrainā. "2021. gadā Jaunzeltiņi izstrādāja jaunu, pilnībā automatizētu impregnēšanas līnijas projektu. Taču straujais pieprasījuma kritums un paralēli tam investīcijas ēvelēšanas iecirkņa izveidē uzlika iecerētās līnijas realizāciju uz pauzes," skaidro A. Veispāls. Viņš norāda, ka impregnēšanas pakalpojumu pircēji ir Latvijas kokrūpnieki, kuriem nav pašiem savu impregnēšanas iecirkņu, bet ir klienti, kuriem nepieciešams impregnēts izstrādājums, vai arī tie ražotāji, kuriem savas impregnēšanas jaudas jau ir pilnībā noslogotas. "Vēl viena impregnēšanas pakalpojumu pasūtītāju kategorija ir kokmateriālu tirgotāji, kuri pērk izejmateriālu, bet Jaunzeltiņi tiem pievieno vērtību, un ārvalstu klienti saņem vēlamo produktu," tā A. Veispāls. Lielākais tirgus ir Lielbritānija un Īrija, bet ir līgumi arī uz Franciju un citām Eiropas valstīm, kā arī Tālajiem Austrumiem, bet viena krava nosūtīta pat uz Austrāliju.
Produkti paliek, vielas mainās
"Kokmateriālu augstspiediena impregnēšana nepieciešama, lai aizsargātu koksni no trupēšanas un pūšanas. Šos bioloģiskos procesus koksnē ietekmē mitrums un siltums, tātad jāpasargā tāda koksne, kura atrodas āra apstākļos, tiešā kontaktā ar mitrumu. Tie ir terases dēļi, žogu elementi, stabi, jumtu līstes un citi konstrukciju materiāli," stāsta A. Veispāls un piebilst, ka visām minētajām kokmateriālu kategorijām nepieciešama arī ēvelēšana un šķirošana, lai iegūtu pareizo profilu un atbilstošo šķiru, kvalitāti. "Impregnējam un ēvelējam gan dārza elementus, gan karkasa materiālus, ko arī pēc tam šķirojam pēc stiprības. Apmēram 80% no visa apjoma tiek (apstrādāti) impregnēti. Daļa klientu pie mums veic tikai impregnāciju, daļa izmanto pilnu ciklu – ēvelēšanu, šķirošanu, apstrādi, iekraušanu un transportēšanu," stāsta A. Veispāls. Viņš norāda, ka impregnēšana bija pirms 100 gadiem, ir un būs, tikai ir mainījušās vielas, kuras tiek izmantotas koksnes produktu dzīves pagarināšanai. "Savulaik koksnes produktu mūža pagarināšanai izmantoja arsēnu un hroma savienojumus, pašlaik tos lietot saskaņā ar ES prasībām vairs nevar, bet to vietā ir nākuši vara savienojumi," teic A. Veispāls, pieļaujot, ka pārmaiņas impregnēšanā turpināsies.
Lūkojas uz tālajiem tirgiem
A. Veispāls prognozē, ka 2024. gads būs smags, jo no noieta tirgiem tiek saņemtas neiepriecinošas ziņas. "Vienīgās zāles – jāstrādā pie iekšējo procesu sakārtošanas, jaunu loģistikas risinājumu meklēšanas un jācenšas būt tirgos, kuri ir kaut cik aktīvi. Tie varētu būt Tālie Austrumi, Ķīna, Austrālija, iespējams, arī ASV," situāciju skaidro A. Veispāls. Viņš norāda, ka šobrīd zāģmateriālu tirgū ir sarežģīts laiks, kas ietekmē arī pieprasījumu pēc zāģmateriālu tālākās apstrādes. "Viens no iemesliem ir izejvielas cena Latvijā, kurai grūti konkurēt ar cenu Skandināvijā, kas ir zemāka par 30%," norāda A. Veispāls. Viņš uzsver, ka seko līdzi arī jaunākajām tendencēm, veicot pāreju uz elektriskajiem iekrāvējiem, celtņiem, kā arī saules parkiem noliktavu jumtiem.
Investīciju veikšana Rīgā ir sarežģīta, jo projektēšanas darbi ar visiem saskaņojumiem būvvaldē pat vienkāršam angāram ostas teritorijā aizņem līdz diviem gadiem, dažreiz vēl ilgāk. Pieskaitot vēl vienu gadu būvniecībai, laiks ir ļoti ilgs, tas atbaida investorus, kuri vēlētos ieguldīt, radīt jaunas darbvietas," stāsta A. Veispāls. Viņaprāt, šādi divu triju gadu termiņi nav pieņemami un ievērojami apgrūtina jaunu investīciju veikšanu. "Nesaprotu, ko ierēdņi un politiķi domā, jo pašreizējos mainīgajos apstākļos faktiski nav iespējams prognozēt, kāda būs tirgus situācija (pieprasījums) pēc trim gadiem. Pastāv liels risks, ka tas, kas šodien nepieciešams konkurētspējas paaugstināšanai, īsti nebūs nepieciešams pēc dažiem gadiem. Šī pieeja ir jāmaina, ja vēlamies attīstīt uzņēmējdarbību," tā A. Veispāls. Vēl viens būtisks jautājums ir par publisko infrastruktūru. "Par savu iekšējo infrastruktūru uzņēmums spēj parūpēties pats, bet, lai kravas nokļūtu līdz ostai, nepieciešama atbilstoša ceļu un ielu infrastruktūra. Ja tā ir tādā stāvoklī, ka pa to grūti izbraukt kravas auto, vai arī ielu remonts netiek veikts atbilstoši ielas automašīnu plūsmām, tad attīstīt uzņēmējdarbību ostā ir liels izaicinājums," pauž A. Veispāls.