Neoficiāla informācija, kas ir Dienas rīcībā, liecina, ka CAF, visticamāk, tomēr pagarinās līdz šā gada 26. decembrim terminēto dalību vilcienu konkursā. Satiksmes ministrija (SM) šonedēļ nosūtīja CAF vēstuli ar lūgumu dalību konkursā pagarināt, bet par iepirkumu atbildīgajam uzņēmumam Pasažieru vilciens (PV) uzdots izvērtēt un novērst potenciālos riskus saistībā ar šo konkursu. Turklāt konkursa norisē nule iesaistījies arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB), kurš saistībā ar vilcienu iepirkumu sācis pārbaudi. KNAB runasvīrs Andris Vitenburgs informēja, ka pārbaudes ietvaros 9. decembrī nosūtīti informācijas pieprasījumi vairākām institūcijām, arī SM un IUB. A. Vitenburgs noliedza publiski izskanējušo informāciju, ka KNAB būtu SM liedzis turpināt konkursa norisi, jo šāda rīcība ir ārpus KNAB kompetences.
PV jāpārliecina ministri
28. decembrī Administratīvā rajona tiesa skatīs Stadler lūgumu apturēt Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumu ļaut PV slēgt līgumu par 34 jaunu elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iegādi un apkopi ar Spānijas uzņēmumu CAF. Ja tiesa Stadler lūgumu noraidīs un CAF aizvien vēl turpinās pretendēt uz līguma noslēgšanu, tas nenozīmē, ka jautājums par vilcienu iepirkumu būs izsmelts. Valdība 6. decembrī izvirzījusi kopumā astoņus nosacījumus, kuru izpilde ir nepieciešama, lai līgums tiktu parakstīts, informēja SM Valsts sekretārs Anrijs Matīss. Valdība prasa, lai PV valde izvērtē tiesiskos un ekonomiskos riskus saistībā ar konkursu, kas varētu radīt papildu slodzi budžetam, kā arī gūst pārliecību, ka nākotnē netiks apšaubīts no ES plānotais projekta līdzfinansējums 100 miljonu latu apmērā un ka daļa no vilcieniem tiks ražoti Latvijā. Līdz šim to ar RVR iesaisti varēja izpildīt tikai CAF, bet no decembra arī Stadler sev nodrošinājis «aizmuguri» Latvijā, noslēdzot nodomu protokolu par sadarbību ar Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcu.
Viens no konkursa dalībniekiem uzņēmuma RVR valdes priekšsēdētājs Valērijs Igaunis sarunā ar Dienu uzsvēra - ja Latvijā tiks attīstīta tādu vilcienu būve, kas varētu ieinteresēt Austrumu tirgus, šis konkurss iegūst daudz lielāku nozīmi. «Stadler dara visu, lai to [CAF un RVR uzvaru konkursā] nepieļautu.» Viņš arī pauda nožēlu, ka valdība tik ilgi vilcinājusies slēgt līgumu ar konkursa oficiālo uzvarētāju.
Juristu cīņas
«Valdība grib pārliecināties, ka šis paredzamais līgums atbilst konkursa nolikumam,» Latvijas Radio vakar norādīja satiksmes ministrs Aivis Ronis. Viņš uzsver, ka PV vadība vairākkārt nav sniegusi valdībai pilnvērtīgas atbildes uz visiem jautājumiem un bažām, kas saistās ar vilcienu konkursu. «Projekts ir jāīsteno, jo vilcienu sastāvs ir novecojis. Darīsim visu, lai valdību pārliecinātu,» uzsver PV vadītājs Nils Freivalds.
Portālā pietiek.com novembrī tika publiskots slepens ziņojums valdībai, kurā norādīts uz iespējamo vilcienu sadārdzinājumu un ietekmi uz valsts budžetu aptuveni 30 miljonu latu apmērā gadā. Šomēnes publiskoti divos advokātu birojos tapuši slēdzieni par vilcienu iepirkumu - vispirms biroja Glimstedt un partneri SM gatavots ziņojums, kurā norādīts uz vairākiem riskiem saistībā ar vērienīgo iepirkumu. Savukārt zvērināta advokāta Andra Grūtupa birojā tapušajā slēdzienā uzsvērts, ka Glimstedt un partneri gatavotais dokuments atbilst Stadler interesēm un ka valdība nebija tiesīga iejaukties IUB darbībā.
Lai gan konkurss par vilcienu iegādi noslēdzās vēl šā gada augustā (IUB līgumu atļāva slēgt oktobrī), līgums starp PV un CAF līdz šim tā arī nav noslēgts, jo par ilgtermiņa saistību potenciālo ietekmi uz valsts budžetu un konkursā uzvarētāju piedāvājuma izdevīgumu sāka interesēties valdība. Pirmo konkursu par vilcienu iepirkumu PV izsludināja vēl 2009. gada novembrī, kad pieteicās pieci ražotāji (arī CAF un Stadler), bet konkurss beidzās bez rezultāta, jo neviens no pretendentiem neatbilda nolikuma prasībām. 2010. gada pavasarī notika atkārtots konkurss, tā termiņu vairākkārt pagarināja. Konkurss noslēdzās ar viena pretendenta - CAF (kopā ar RVR) - dalību. Stadler ar sūdzību par konkursu vērsies Eiropas Komisijā.