Tas saistīts ar to, ka vasarās pircēji dodas tuvākos un tālākos ceļojumos, kā arī veic dažādus papildu izdevumus, piemēram, par vasaras nometnēm. Tomēr jaunākie dati par patērētāju iepirkšanās paradumiem vasarā rāda kontrastējošu ainu, paverot uzņēmumiem jaunas iespējas, kas ļauj izmantot mainīgās patēriņa tendences savā labā un mazāk sāpīgi pārdzīvot apgrozījuma lejupslīdi.
Nesen veiktā TRY Dig Latvia aptauja rāda, ka 58% Latvijas iedzīvotāju vasarā tiešsaistē iepērkas tikpat bieži kā citos mēnešos, bet teju katrs desmitais – un jo sevišķi jaunieši – tiešsaistē iepērkas pat biežāk. Šāda tendence ir sastopama ne tikai Latvijā, bet arī citviet pasaulē. (Piemēram, ASV pētījums par iepirkšanās paradumiem vasarā atklāja, ka 22% respondentu vasaras iepirkšanās vajadzībām plāno atvēlēt lielāku budžetu nekā pērn.)
Redzam arī interesantas tendences patērētāju uzvedībā ar acīmredzamu spontanitātes un stratēģiskas iepirkšanās sajaukumu. 8% respondentu norādījuši, ka vasaras izpārdošanu laikā bieži veic pirkumus, ko citādi neveiktu, bet katrs trešais izmanto vasaras izpārdošanu periodus, lai veiktu jau iepriekš plānotus pirkumus nolūkā ietaupīt.
Manuprāt, aptaujas rezultātiem vajadzētu būt par modinātājzvanu e-komercijas uzņēmumiem, uzsverot nepieciešamību saglabāt modrību un pielāgoties. Pastāvīgā patērētāju aktivitāte tiešsaistē, neskatoties uz ekonomiskām svārstībām, inflāciju un atvaļinājumu laiku, apliecina tiešsaistes iepirkšanās pastāvīgo lomu cilvēku dzīvē. Pat vasarā, kad tiek pieņemts, ka cilvēki labprātāk atrastos brīvā dabā, nevis tiešsaistē, ekomercijas uzņēmumi var nodrošināt stabilu iepirkšanās aktivitāti.
Padomājiet – ja 22% patērētāju palielina savu budžetu vasaras mēnešos, kā jūsu uzņēmums var izmantot šo pieaugumu savā labā? Mainīgā iepirkšanās dinamika liek uzdot jautājumu – vai «vasaras kritums» patiesi ir tendence vai tomēr nozares uzturēts mīts, kas vairs neatbilst mūsdienu iepirkšanās paradumu realitātei?
Kā tad īsti e-komercijas uzņēmumiem vasarā rīkoties? Pirmkārt, radīt aktuālu un sezonai atbilstošu saturu. Otrkārt, pārliecināties, ka tīmekļa vietne ir pieejama un ērti lietojama no mobilās ierīces, jo vasarā pirkumi nereti tiek veikti, esot ceļā. Treškārt, izanalizēt pārdošanas un mārketinga datus no iepriekšējiem periodiem, lai gūtu vērtīgu ieskatu patērētāju uzvedībā un interesēs.
E-komercijas "ainavai" attīstoties, uzņēmumiem ir pienācis laiks izvērtēt un pārdefinēt savu pieeju vasaras mēnešiem. Galu galā ieguvēji būs tie uzņēmumi, kuri nebaidīsies investēt, iepazīt savus klientus un proaktīvi reaģēt.