Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 1. decembris
Emanuels, Arnolds

Daudz ko izšķir vide, apkalpošana, garša

Ir gana daudz ikdienas lielo un mazo darbu, kā arī faktoru, kas jāņem vērā, pirms vispār tiek pieņemts lēmums par restorāna atvēršanu. Būtiskākie faktori noteikti ir vieta, personāls, kā arī mērķauditorija, kurai tiks strādāts, uzskata Andrejostas restorāna Sunset Lounge īpašnieks Mārcis Sebris.

Birokrātija prasa laiku

Runājot par savu pieredzi ēdināšanas biznesā un pašreizējā restorāna atrašanās vietas izvēles iemesliem, Sebris stāsta, ka ideja radusies pilnīgi spontāni gan par vietu, gan arī šo konkrēto biznesu. "Tepat blakus tagadējam restorānam es 2011. gada ziemā iestrēgu sniegā ar automašīnu. Nācās papūlēties, kamēr tiku ārā. Taču man ir raksturīgi, ka es vienmēr ievēroju notikumus un lietas, kas notiek ar mani un ap mani. Tā arī bija toreiz, kad pa vidu buksēšanai un mašīnas stumdīšanai ievēroju, ka šeit ir diezgan interesanta vieta, kur izveidot ēdināšanas uzņēmumu," atminas Sebris.

Pirmā ideja un arī realizētais projekts nebija šodien redzamais restorāns, bet gan vasaras terase ar nosaukumu Soul & Grill, ko atklāja 2012. gada vasaras nogalē un kas darbojās vienu sezonu – mazliet 2012. gada vasaras beigās un 2013. gada pavasarī un vasarā. "Idejiski tā bija vieta, kur brīvā dabā atnākt un labā kompānijā un mierīgā atmosfērā uzcept gaļu uz grila, labi pavadīt laiku un atpūsties klusumā."

Savukārt 2013. gadā tika nolemts uzsākt jau restorāna Sunset Lounge būvniecību. Sebris gan uzreiz atzīst, ka tas bijis daudz grūtāks process, nekā sākotnēji domāts – gan nepieciešamo saskaņojumu saņemšanas, gan citu formalitāšu ziņā. Tāpēc restorāns pabeigts un atklāts tikai pēc teju trim gadiem – 2016. gada augustā.

"Nebiju pirms tam domājis, ka formalitāšu kārtošana var aizņemt tik ļoti ilgu laiku. Pats būvniecības process jau pēc visu nepieciešamo atļauju saņemšanas gāja raiti," uzņēmējs stāsta.

Sebris atzīst, ka patlaban Sunset Lounge lokācijas vietu vēl nevar uzskatīt par ideālu, lai piesaistītu arī tos potenciālos klientus, kuri ievērotu restorānu, vienkārši ejot garām, kā tas ir iespējams pilsētas centrā, sevišķi Vecrīgā, kur uzņēmējam arī kādu brīdi bijis ēdināšanas uzņēmums, taču tas nesniedzis nepieciešamās emocijas, tāpēc tā darbība izbeigta. Pašreiz tajā Andrejostas daļā, kurā atrodas Sunset Lounge, restorāns ir vistālākajā malā un no attāluma ir gandrīz nepamanāms, tāpēc restorāna popularizēšana notiek divos virzienos – ar dažādu informatīvu bukletu palīdzību, kā arī ar apmierinātiem klientiem, kuri, pirmo reizi izbaudot šo atmosfēru, atgriežas atkal un šo vietu iesaka arī citiem. "Šeit ir izcils skats uz Vecrīgu un Ķīpsalu, vieta labā laikā visu dienu ir pielieta ar sauli, var redzēt to gan austam, gan rietam. Tāpat te var sajust ostas tuvumu, baudīt kuģu un jahtu romantiku. Vakaros skatam paveras skaisti izgaismots Saules akmens un Z torņi, bet svētkos iespējams ērti vērot uguņošanu," sava restorāna priekšrocības akcentē Sebris.

Pamata klients – aktīvs uzņēmējs

Kā galvenos veiksmīga ēdināšanas biznesa faktorus uzņēmējs min perfektu vidi, augsta līmeņa apkalpošanu un kvalitatīvu ēdienu, piebilstot, ka ikdienā arī viņš pats cenšas strādāt ar katru klientu, lai izzinātu gan saņemtā pakalpojuma kvalitātes vērtējumu, gan arī noskaidrotu, kas būtu maināms vai uzlabojams. Jautāts par klientu profilu, Sebris uzreiz iezīmē – aktīvi vietējie uzņēmēji un dažāda līmeņa profesionāļi, kā arī ārvalstu diplomātiskā korpusa darbinieki. Šīs vietas īpašā vērtība ir tas, ka šeit cilvēks savā ziņā var viegli "pazust" – telpu izkārtojums veidots tā, ka ikviens apmeklētājs var atrast tieši sev vistīkamāko vietu, kur kopā ar savējiem pavadīt laiku, baudot ēdienus un nododoties nesteidzīgām sarunām, vai arī organizēt netraucētas lietišķas biznesa sarunas ar partneriem, Sebris akcentē. "Patiesībā šī arī man pašam ir enerģijas smelšanās vieta. Ūdens, kas ir šeit Daugavā, plūdis cauri visai Latvijai. Iedomājieties, kāda milzīga pozitīva enerģija te nāk! Nereti bijis tā, ka man šeit pazūd laiks, kārtojot kādas biznesa lietas vai vienkārši kaļot jaunus plānus. Rīgā patlaban nav neviena cita restorāna, kam durvju priekšā ir 66 metrus gara piestātne, kur var pietauvoties dažāda lieluma peldlīdzekļi. Lai gan darbojamies tikai gadu, jau esam pieraduši, ka mums tiek pasūtīta maltīte līdzņemšanai, ko paņem kāda kompānija, kas pa ceļam uz jūru piestāj ar jahtu vai kuteri pie mūsu restorāna piestātnes," uzsver Sebris.

Lūgts izvērtēt restorāna biznesa sasniegumus, Sebris atklāj, ka pirmais darbības gads nav tomēr bijis tāds, kā bijis plānots. Viņš gan atzīst, ka ēdināšanas biznesā neviens parasti necer uz lielu peļņu pirmā gada laikā. "Normālos apstākļos ēdināšanas biznesā sākotnējās investīcijas atpelna vidēji pēc trim gadiem. Galvenais secinājums pēc pirmā darbības gada – esam stabili nostājušies uz kājām. Izvēlētais virziens kopumā ir pareizs," akcentē uzņēmējs, piebilstot, ka šobrīd ir izdevies saprast, kādas lietas ir vērtīgas un turpināmas un kas ir maināms vai vispār atmetams.

Viena no lielākajām izmaiņām ir šefpavāra maiņa. "Tas nebūt nenozīmē, ka līdzšinējais šefpavārs bija slikts vai negaršīgi gatavoja. Viņš izlēma doties darbā citur, bet tajā pašā laikā man radusies lieliska izdevība šefpavāra amatā pieņemt manu senu paziņu, ar kuru kopā pirms daudziem gadiem esam strādājuši ēdināšanas biznesā. Šis cilvēks pēdējos 16 gadus ir strādājis par šefpavāru Īrijā, kur guvis milzīgu pieredzi. Šobrīd arī viņš nolēmis mainīt savu dzīvi un atgriezties Latvijā. Man tas ir ieguvums."

Šefpavāra maiņa nenozīmē, ka ierastā Sunset Lounge ēdienkarte kardināli mainīsies. "Izmaiņas, protams, būs, taču ēdienkartes paplašinājuma virzienā. Vienlaikus mūsu pastāvīgajiem klientiem nebūs nekādu nepatīkamu pārsteigumu. Lielākā daļa ēdienu paliks tie paši. Tas klients, kurš pie mums pirms pieciem gadiem ir ēdis zandartu, arī tagad saņems to tieši tikpat garšīgu," nosmej Sebris.

Raugās uz konferencēm

Runājot par turpmākajiem, tajā skaitā šīgada, plāniem, uzņēmējs atklāti stāsta, ka ir idejas vairākos virzienos, no kuriem viens ir restorāna iekštelpu paplašināšana, pārveidojot pašreizējo āra terasi par slēgtām telpām. «Galvenais iemesls ir palielināt iespēju vienlaikus restorānā uzņemt vairāk viesu, jo pamazām kļūstam populārāki, bet ziemā āra terasi gluži nevar izmantot maltītes ieturēšanai, » stāsta uzņēmējs. Lielu soli tālāk pavirzījies arī plāns ierīkot āra rotaļu laukumu bērniem. "Jau esam nojaukuši apkārtējos graustus, sakopuši teritoriju un iesējuši zālāju. Šogad izskatās, ka laukumu vēl nepaspēsim sākt izmantot, bet nākamgad pavasarī tas noteikti jau būs pilnā mērā ierīkots un gatavs uzņemt mazos restorāna apmeklētājus," norāda Sebris.

Taču būtiskākais un lielākais plāns tuvākajai nākotnei ir jau kādu laiku lolotā ideja paplašināt uzņēmuma darbības profilu, piedāvājot arī telpas konferenču un dažādu semināru rīkošanai. "Tam esam paredzējuši izmantot restorānam blakus esošo ēku. Jau šobrīd restorāna telpas uzņēmumi mēdz rezervēt un izmantot gan darba brokastīm, gan dažādiem semināriem, taču gribam iet soli tālāk un izveidot ar atbilstošu tehnisko aprīkojumu nodrošinātas telpas profesionālā līmenī," stāsta uzņēmējs.

Vēl viens nākotnes aktivitāšu virziens saistīts ar restorāna popularizēšanu sabiedrībā – iecerēts rīkot dažādas pavārmākslas meistarklases, izglītojot cilvēkus par garšīgu un veselīgu maltīšu radīšanas iespējām. Vienlaikus Sebris gan pauž, ka diez vai mājās kāds centīsies pagatavot tādu maltīti, kādu iespējams nobaudīt restorānā. "Un diez vai tam arī ir jēga. Mājās mēs varam pagatavot ierastas, klasiskas maltītes, kas prasa mazāk laika un enerģijas. Bet kaut ko īpašu nobaudīt varam restorānā, kur ir iespēja pilnībā novērtēt ēdiena garšas buķeti, un tam netraucēs pirms tam pavadītais laiks virtuvē, šo maltīti gatavojot," norāda Sebris.

Visa pamatā ir izejvielas

Kā īpaši svarīgu faktoru kvalitatīva ēdiena pagatavošanai un klientu piesaistīšanai un noturēšanai M. Sebris min augstas kvalitātes izejvielu iegādi, piebilstot, ka viņa vadītais restorāns faktiski nemaz neiepērk saldētus produktus.
"Pavārs var pagatavot izcilu maltīti tikai tad, ja tam izmanto vislabākos produktus. Tieši tāpēc, piemēram, jēra gaļu mēs pasūtām no Jaunzēlandes vai Islandes. Šīs ir divas vienīgās vietas pasaulē, kur iespējams iegūt augstvērtīgu jēra gaļu, kas ļaus izbaudīt tās garšas nianses visā pilnībā. Visticamāk, to nodrošina tas, ka šajās valstīs ir mitra vide un daudz sulīgas zāles."

Uzņēmējs arī norāda, ka restorānam izveidojusies laba sadarbība ar vietējiem liellopu gaļas ražotājiem, kuri spēj nodrošināt augstas kvalitātes produktus, piegādājot tos tieši restorānam. "Tā ir pilnīgi cita biznesa pieeja – personīgas atbildības uzņemšanās par savu darbu un produktu. Un šī ķēdīte nonāk līdz pat klienta šķīvim." Ilustrējot gaļas piegādātāju attieksmi pret produkcijas kvalitāti, M. Sebris atklāj interesantu niansi, proti, lai nodrošinātu augstu gaļas kvalitāti, tā tiek sašķirota atbilstoši asinsgrupai. "Protams, neviens jau nepārbauda lopu asinsgrupu, taču mūsu partneri nejauc kopā dažādu lopu gaļu – vienā konteinerā tiek likta tikai viena lopa gaļa. Kāpēc tas ir svarīgi? Esat redzējis, ka gaļa kļūst zilgana? Tam iemesls ir tas, ka kopā saliek dažādu asinsgrupu gaļu. Gaļas garšu tas varbūt tik ļoti neietekmē, tomēr krāsu gan. Taču arī tas ir būtiski, lai restorāns varētu piedāvāt visaugstākās kvalitātes maltīti saviem klientiem," ēdināšanas biznesa smalkumus atklāj Sebris.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses