Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Lēmumu par Pasažieru vilciena konkursu atliks uz nedēļu

Valdība šodien vēl nav pieņēmusi lēmumu par vērienīgā Pasažieru vilciena konkursa turpmāko nākotni, žurnālistiem pēc sēdes apliecināja satiksmes ministrs Aivis Ronis.

Satiksmes ministrija (SM) kopā ar Finanšu un Tieslietu ministriju izvērtēs iespējamos un esošos riskus un sniegs valdībai piedāvājumu par turpmāko rīcību pēc nedēļas. Papildus informācija esot pieprasīta arī no Pasažieru vilciena.

Ministrs apstiprināja, ka patlaban pastāv vairāki riski, kas saistīti ar Latvijas vēsturē lielāko iepirkumu. Viņš arī norādīja, ka valdībai no publiskajām uzņēmuma reģistra datu bāzēm ir pieejama informācija par konkursa dalībnieku akcionāru struktūru un arī šis aspekts tiek vērtēts.

Ronis neapstiprināja līdz šim izskanējušo informāciju, ka SM piedāvā konkursu vienkārši pārtraukt, vien norādot, ka sagatavotajā ziņojumā valdībai tiek "piedāvātas dažādas alternatīvas".

Vēl pagājušajā nedēļā publiski izskanēja, ka PV un Spānijas uzņēmums Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF) redakcionāli darba grupās ir izstrādājuši līguma projektu par jauno vilcienu piegādi. Tika prognozēts, ka līgums tiks parakstīts tuvākajā laikā - pēc tam, kad šonedēļ līguma projektu izskatīs Satiksmes ministrijā PV ārkārtas akcionāru sapulcē.

Tomēr nedēļas sākumā kļuva zināms, ka Satiksmes ministrija sagatavojusi ziņojumu, kurā apsvērta iespēja vienkārši izbeigt vilcienu iepirkuma konkursu.

Portāls pietiek.com ziņoja, ka aiz Kipras ofšora Mysea Enterprises Limited, kas, pēc Lursoft datiem, 2009.gada beigās kļuvis par AS Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR) 67% akciju īpašnieku, slēpjas finanšu grūtībās nonākušās Lietuvas bankas Snoras un Latvijas Krājbankas īpašnieks, Krievijas miljardieris Vladimirs Antonovs. Šā gada maija RVR Latvijas Krājbankā ieķīlājis visu savu mantu.

Iemesls, kādēļ valdība otrdien aiz slēgtām durvīm lēma, vai neatlikt līguma parakstīšanu ar CAF, saistīts ar Krājbankas krahu, pietiek.com apliecinājuši informēti avoti valdībā.

CAF kā savu apakšuzņēmēju vilcienu piegādes līguma izpildei norādījis RVR, bet tās manta pilnībā ieķīlāta Latvijas Krājbankā. Neoficiāli izskan bažas, ka RVR nespēs izpildīt savas saistības, kas plānotas 63% apmērā no visa līguma.

Lai gan kā AS Pasažieru vilciens 140 miljonu vērtā vilcienu iepirkuma konkursa uzvarētājs minēta spāņu kompānija CAF, tās pārstāvji publiski pauduši, ka kā apakšuzņēmēju līguma izpildē pieaicinās RVR. No RVR pārstāvjiem izskanējis, ka līgums ar CAF tiks slēgts tikai pēc tam, kad spāņu kompānija būs parakstījusi līgumu ar AS Pasažieru vilciens, tādēļ nav pieejama informācija, kādu apjomu no kopējām līgumsaistībām būtu jāizpilda RVR.

Pēc pietiek.com informācijas, līgumā, kas sagatavots parakstīšanai ar spāņu CAF, norādīts, ka RVR pildīs 63% no kontrakta kopējā apjoma.

Jau pirms Latvijas Krājbankas kraha izskanēja šaubas, vai RVR ir kapacitāte šāda līguma izpildei. Neoficiāli no amatpersonām izskan aizdomas, ka RVR varētu tikt atdota "krējuma nosmelšana", proti, piegādāto vilcienu apkope, kas nozīmētu garantētus ieņēmumus vairāku gadu garumā.

"Pirms slēgt vienošanos ar CAF, mēs gribam redzēt līgumu starp spāņiem un RVR. Otrs jautājums, kas ir patiesie RVR akcionāri. Ir aizdomas, ka patiesā akcionāra uzvārds sākas ar burtu "A", un tas rada bažas, redzot, kas notiek ar Snoras un Latvijas Krājbanku," portālam neoficiāli uzsvēra lēmuma pieņemšanā iesaistīta amatpersona.

Starp RVR akcionāriem Kiprā reģistrētais uzņēmums Mysea Enterprises Limited parādās kopš 2009.gada 31.decembra. 2010.gada 5.martā Mysea Enterprises Limited ieķīlājis Latvijas Krājbankā sev piederošās 696 130 RVR akcijas (67% akciju kontrolpaketi). Kā nodrošinātā prasījuma maksimālā summa minēti 13,6 miljoni latu. Kā Kipras ofšora Mysea Enterprises Limited pārstāvis šajā darījumā figurējis uzņēmējs Sergejs Fiščenko, kura vārds izskanēja pirms gada saistībā ar airBaltic privātā akcionāra īpašnieku maiņu.

24,75% akciju RVR saglabāja Ērikam Igaunim, Valērijam Igaunim un Aivaram Ločmelim piederošā SIA Holdinga kompānija Felix, bet atlikušie 8,25% akciju - Lazaram Raizbergam un Aleksandram Fomkinam piederošajai SIA Vairogs K.

2011.gada 31.maijā RVR ieķīlājusi Latvijas Krājbankā visu savu mantu. Kā nodrošinātā prasījuma maksimālā summa minēti 7,02 miljoni latu.

Fiščenko vārds bija iesaistīts shēmā, ar kuras starpniecību 2010.gada decembrī Bahamu salās reģistrēta kompānija Taurus Asset Management Fund Limited iegādājās Latvijas nacionālās aviokompānijas airBaltic privāto akcionāru SIA Baltijas aviācijas sistēmas (BAS). Oficiāli tika paziņots, ka šīs akcijas ieguvis Krievijas uzņēmējs Staņislavs Kovtuns. Neoficiāli valda uzskats, ka aiz šī darījuma slēpās Antonovs.

Kovtuns un Fiščenko ir biznesa partneri. Vairāku Fiščenko piederošu uzņēmumu padomes loceklis Janeks Jeļkins uzreiz pēc tam nonāca BAS valdē kā jaunā līdzīpašnieka pārstāvis.

Kā ziņots, Šveices uzņēmums Stadler Bussnang AG (Stadler) pārsūdzējis tiesā Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) 2011.gada 1.septembrī pieņemto lēmumu par pārkāpumiem PV izsludinātajā konkursā par jaunu elektrisko un dīzeļvilcienu iegādi.

2011.gada 24.oktobrī IUB nolēma noraidīt Stadler iesniegto sūdzību un atļaut PV parakstīt vienošanos par vilcienu piegādi ar CAF.

Stadler uzskata, ka IUB lēmums ir nepamatots un nelikumīgs, tādēļ uzņēmums to pārsūdzējis Administratīvajā rajona tiesā, pieprasot lēmumu atcelt. Stadler mērķis, pārsūdzot IUB lēmumu, ir godīgs konkurss, kas pilnībā atbilst visām Latvijas un starptautiskajām normām un kurā visiem dalībniekiem ir vienlīdzīgas izredzes.

Stadler ir vērsies arī Eiropas struktūrās, bet Eiropas Komisijas iekšējā tirgus ģenerāldirektorāts DG MARKT, visticamāk, noraidīs sūdzību par PV jauno vilcienu konkursu, rakstīja portāls pietiek.com.

Jau ziņots, ka PV konkursā par jaunu pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu par uzvarētāju atzina Spānijas kompāniju CAF, kas ieguva tiesības uz 610,76 miljonus eiro (429,24 miljonus latu) vērto līgumu.

PV iepirkums paredz līdz 2015.gadam iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus.

9.martā Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām Kohēzijas fonda finansējums ir 100 miljoni latu.


Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses