Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +20 °C
Skaidrs
Piektdiena, 20. septembris
Marianna, Ginters, Guntra
2016. gadā tika apstrādāti seši miljoni starptautisko ienākošo sīkpaku, informē Latvijas pasta valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns

Pasta sūtījumi arī no Ķīnas

Līdz ar strauju e-komercijas pieaugumu, tostarp arī aktīvāku Latvijas iedzīvotāju iepirkšanos ārvalstu interneta veikalos, pasta komersantu pakalpojumu portfelī arvien lielāku īpatsvaru ieņem tieši pasta paku – gan iekšzemes, gan ārvalstu – piegāde.

Dienas aptaujātie uzņēmēji teic, ka šajā segmentā konkurence ir ļoti asa. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā patlaban reģistrēts vairāk nekā 90 pasta komersantu, no kuriem desmit tiek vērtēti kā lieli un nopietni spēlētāji tirgū. Komersanti stāsta, ka lielākais piegādāto pasta paku īpatsvars ir Latvijas iekšienē, taču pieaug arī sūtījumu piegāde no ārvalstu interneta veikaliem, to vidū arī no interneta veikaliem Ķīnā. Savukārt Latvijas iedzīvotāji pasta sūtījumus, kas ceļo ārpus Latvijas, nosūta pārsvarā uz tām valstīm, kurās ir liela latviešu diaspora, piemēram, uz Lielbritāniju un Īriju. "Karstākais" laiks pasta sūtījumu piegādē ir no novembra līdz janvāra vidum.   
 

Sūtījumu skaits aug

Uzņēmuma Latvijas pasts valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns Dienai teic, ka e-komercijas sūtījumi ir viens no augošākajiem pakalpojumu segmentiem. Par to liecina gan uzņēmuma kurjerpakalpojumu sniedzēja Eksprespasts sūtījumu skaita pieaugums, gan arī ienākošo starptautisko sīkpaku skaita straujā palielināšanās. "Eksprespasta sūtījumu skaits 2016. gadā pieauga par 65 000 sūtījumu, sasniedzot aptuveni vienu miljonu, bet sūtījumu apjoms, ko klienti izvēlējās saņemt Latvijas pasta sadarbības partnera Statoil (Circle-K) degvielas uzpildes stacijās, palielinājās par vairāk nekā 700%. Tas nozīmē, ka klientiem būtiska ir sūtījumu saņemšanas iespēja 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā sev ērtā vietā un laikā. 2016. gadā tika apstrādāti seši miljoni starptautisko ienākošo sīkpaku, un tas bija par 2,3 miljoniem vienību jeb par 63% vairāk nekā 2015. gadā," stāsta Vilcāns. 

Latvijas pasta konkurents pasta sūtījumu piegādē ir uzņēmums Omniva. Tā pārdošanas daļas vadītājs Māris Kuļikovskis stāsta, ka 2016. gadā uzņēmuma pakomātos ievietoti 800 000 sūtījumu, kas ir 70% liels pieaugums salīdzinājumā ar 2015. gadu. Kuļikovskis iezīmē interesantu tendenci – aizvien vairāk klientu izvēlas nevis pasta sūtījumu piegādi uz mājām, bet izņemšanu kādā no vairāk nekā 85 pakomātiem, kas nozīmē, ka to var izdarīt sev ērtā laikā un vietā. Pasta sūtījums pakomātā tiek uzglabāts septiņas dienas. Omnivas pakomāti ir visā Latvijā, galvenokārt tajās vietās, kur iedzīvotāju skaits ir ne mazāks par 5000. Kuļikovskis bilst, ka pasta sūtījumu izņemšana pakomātos ir lētāka nekā kurjera veikta sūtījuma piegāde uz mājām. Turklāt klientiem nereti ir grūtības saskaņot savu laika grafiku ar kurjera darba gaitu grafiku, bet līdz pakomātam klients var aiziet jebkurā sev ērtā laikā, turklāt nav jāuztraucas, ja dienas plāni pēkšņi izmainās. 
 

No Eiropas un Ķīnas

Taujāts, no kādiem interneta veikaliem visbiežāk nāk pasta sūtījumi, Vilcāns min trīs – Aliexpress.com, Alibaba.com, DHgate.com –, taču pirmajam trijniekam seko arī virkne citu interneta veikalu. No Latvijas Eksprespasts sūtījumus piegādā uz gandrīz 60 pasaules valstīm un no tikpat daudzām valstīm tos arī saņem piegādei Latvijas klientiem. Latvijas pasta klienti ir faktiski visi vērienīgākie Latvijas internetveikali. Vienlaikus uzņēmumam ir daudz klientu, kas nav uzskatāmi par klasiskiem internetveikaliem, jo tirgo preces veikalā, bet paralēli tās iespējams iegādāties internetveikalā. Vilcāns norāda, ka sadarbībā ar interneta veikalu 220.lv pirmoreiz Latvijā īstenots arī jauna veida preču pasūtīšanas un piegādes projekts, izvietojot speciālus preču iegādes stendus reģionos – Daugavpilī, Jelgavā un Ventspilī – lielākajās pasta nodaļās. Tādējādi iespēja izmantot mūsdienīgus e-komercijas un pasta pakalpojumus tiek nodrošināta arī tiem reģionu klientiem, kam dzīvesvietā nav interneta pieslēguma.

Savukārt Kuļikovskis teic, ka Omniva visvairāk sūtījumu piegādā tieši no Latvijas interneta veikaliem. Tajā pašā laikā uzņēmums attīstījis sadarbību ar Ķīnas interneta veikalu Aliexpress par tā preču piegādi visā Baltijas reģionā. Piegādes laiks ir no divām līdz trīs nedēļām, un pasta sūtījumi tiek piegādāti ar aviotransportu. 
 

Lietotne un vēl citas inovācijas

Runājot par inovācijām apkalpošanā, Vilcāns stāsta, ka "uzņēmums mērķtiecīgi darbojas sūtījumu izsniegšanas vietu paplašināšanas virzienā ne tikai Latvijas, bet arī reģiona mērogā. Pasūtīto preci Eksprespasta kurjeri atbilstoši pircēja vēlmēm piegādā uz kādu no 500 uzņēmuma pasta nodaļām vai 59 Statoil (Circle-K) degvielas uzpildes stacijām visā Latvijā. Vienlaikus Latvijas pasts attīstījis arī sūtījumu piegādes tīklu uz Lietuvu." 

Savukārt Kuļikovskis teic, ka šā gada laikā plānots attīstīt īpašu lietotni, ar kuras palīdzību klienti varēs izsekot sava sūtījuma piegādei, redzot, kur tas atrodas. Tas ir īpaši svarīgi sūtījumiem, kas nāk un iet ārpus Baltijas, jo Baltijas iekšienē sūtījums tiek piegādāts vienas dienas laikā. Ar lietotnes palīdzību būs iespējams nomainīt arī pakomātu, ja klients būs izlēmis, ka viņam kāds cits pakomāts tomēr ir izdevīgāks. Tāpat aplikācijā būs iestrādāta iespēja pagarināt pasta sūtījuma uzglabāšanas laiku pakomātā. 

Savu skatījumu uz sadarbību ar pasta komersantiem pauž interneta veikala Xnet pārstāvis Jorens Kovaļovs: "Xnet sadarbojas ar piegāžu nodrošinātājiem, kas darbojas Latvijā un ārpus tās robežām. Aptuveni 75% klientu izvēlas saņemt preces ar piegādi, nevis uz vietas mūsu veikalā, un lielākā daļa izvēlas bezmaksas piegādi uz mūsu veikala preču saņemšanas punktiem, jo kopā ar sadarbības partneriem regulāri piedāvājam šādas akcijas dažādām preču kategorijām. Tie klienti, kuri nevēlas savu ikdienu pakārtot kurjera maršrutam, izvēlas pasūtījuma saņemšanu tuvākajā pakomātā vai Statoil (Circle-K) degvielas uzpildes stacijās. Visaizņemtākajiem sūtījumu saņēmējiem piedāvājam piegādes sestdienās. Turklāt piedāvājam arī smago preču uznešanu daudzdzīvokļu namos." Kovaļovs atzīmē, ka 2016. gadā SIA Xnet apkalpojis par 50% vairāk pasūtījumu nekā gadu iepriekš.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses