Kā sarunā ar biznesa tehnoloģiju platformu BiSMART stāsta Armands Bunkovskis, Adventus Solutions biznesa attīstības direktors, čatbotu jeb čatojošo robotu izmantošana klientu apkalpošanas centriem ļauj automātiski sniegt klientiem vispārēju informāciju (piemēram, par darba laikiem, adresēm), pieņemt pasūtījumus vai veikt maksājumus, arī veikt adreses nomaiņu, paroles atjaunošanu u. tml. Mākslīgā intelekta "nodarbināšana" samazina kontaktu centra izmaksas, jo jāpiesaista mazāk darbinieku, uzlabo klientu servisa līmeni, jo čatbots ir pieejams bez pauzēm, savukārt kontaktu centra darbinieki tiek atbrīvoti no rutīnas uzdevumiem un var nodoties sarežģītākiem, interesantākiem jautājumiem. Tiesa, čatboti un mākslīgais intelekts šobrīd nespēj pilnībā aizstāt dzīvu cilvēku, tāpēc viņi tiek integrēti: sarunā ar klientu čatbots atrisina vispārējos, standarta jautājumus, bet stafeti pēc tam pārņem darbinieks, kurš konsultē klientu par ko komplicētāku.
Daži lieli un progresīvi Latvijas darba devēji sākuši mākslīgo intelektu izmantot arī personālvadībā, ar čatbotu palīdzību atvieglojot un modernizējot darbā pieteikšanās procesu. Tā mobilo sakaru operators Tele2 kopš šīgada septembra piedāvā iespēju par aktuālajām vakancēm un uzņēmumu uzzināt caur lietotnes Messanger botu. Jaunieviestais čatbots Ieva ar interesentiem sarunājās caur Facebook Tele2 lapu. "Ieva potenciālos darba ņēmējus aicina uz sarunu. Tā uzdod jautājumus un atkarībā no atbildēm, kā arī uzņēmuma vajadzībām piedāvā vienu vai otru vakanci. Čatbots ievada sarunas biedru Tele2 dzīvē, rādot un stāstot par mūsu kolektīva ikdienu, kolēģiem, vērtībām. Ja sarunas biedrs ir ieinteresēts, Ieva piedāvā atstāt savu vārdu, uzvārdu un telefona numuru. Pēc tam ar kandidātu sazinās mūsu personāla atlases speciālisti," stāsta Tele2 Personālvadības departamenta direktore Aija Bite-Ozere.
Viņa atklāj, ka par labu Ievai uzņēmums izlēmis aiz sīvās konkurences, kāda valda starp darba devējiem par labākajiem darbiniekiem. "Mūsuprāt, ieguvēji būs uzņēmumi, kas spēs darbiniekus piesaistīt inovatīvos, neierastos veidos. Čatbots jauniešus uzrunā caur viņiem ērtu un bieži apmeklētu platformu. Mūsdienās arī ir svarīgi, lai pieteikšanās vakancei būtu ātra, vienkārša, ērta. Ieva neprasa sūtīt motivācijas vēstuli un CV, bet tikai kontaktus. Daudzus tas var iedrošināt pieteikties, jo bieži jauniešiem ir minimāla pieredze un attiecīgi CV vēl nav, ko ierakstīt. Piesakoties caur Ievu, kandidātiem par to nav jāuztraucas, jo svarīgāka kļūst viņu spēja ieinteresēt brīdī, kad viņiem jau zvana Tele2 personāla speciālists."
Bite-Ozere uzsver, ka čatbots nav mēģinājums aizstāt kādu no Tele2 darbiniekiem, bet gan palīdzēt atrast patiesi ieinteresētus jaunus cilvēkus. "Roboti nekad nevarēs 100% aizstāt personāla atlases speciālistus. Tele2 pavasarī veikts pētījums liecina, ka šobrīd vien 5% Latvijas darba devēju būtu gatavi vismaz pusi no saviem darbiniekiem aizstāt ar robotiem. 39% norādīja, ka nevienu savu padoto nevarētu aizvietot ar mākslīgo intelektu. Ir gana daudz jomu (ražošana, apkalpošanas sektors), kur roboti jau vairākus gadus veiksmīgi aizvieto cilvēkus, taču blakus vienmēr ir kāds, kurš tos uzrauga. Personāla atlasē tomēr ir jājūt cilvēki, jāizprot viņu vērtības, jāredz, vai ir degsme un vēlme darboties, nevis tikai tehniski jāvērtē darbinieka prasmes un pieredze," skaidro Bite-Ozere, taču piebilst, ka mākslīgā intelekta risinājumi darba vidē attīstās un tiks izmantoti arvien biežāk.
Skolnieciņš
Čabata