Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Bērni mācās ekspedīcijās

Pieci jautājumi Latvijas Valsts meži izglītības projektu vadītājai Līgai Abizārei.

Līga Abizāre strādā AS Latvijas valsts meži komunikācijas daļā un ir atbildīga par vides izglītības projektiem skolēniem un jauniešiem jau vairāk nekā 10 gadu. Viņa saka, ka pat nevarētu iedomāties darbu tikai ofisā, un priecājas par iespēju bieži doties ārpus pilsētas – uz mežu. Septembris ir pagājis īpaši spraigi, jo tas ir mēnesis, kad vairāki tūkstoši sesto klašu skolēnu dodas meža ekspedīcijās uz Latvijas valsts mežiem (LVM). Tā ir viena no populārākajām LVM piedāvātajām mācību programmām, kas aicina skolēnus apgūt dabaszinības mežā kopīga piedzīvojuma veidā.

Kā ir attīstījusies ideja par meža ekspedīcijām?

Pēdējos sešus gadus mums kopā ar kolēģiem ir izdevies meža ekspedīcijas izveidot tādas, kas septembrī piesaista simtiem klašu no visas Latvijas. Arī agrāk organizējām Meža dienas, bet tagad tās ir mācību nodarbības, kas mērķtiecīgi palīdz bērniem labāk izprast mācību vielu, jo šeit ir uzdevumi, kas saistīti gan ar dabas zinībām, gan matemātiku un citi. Pēdējos gadus ekspedīcijās kopā ar LVM profesionāļiem piedalās vairāk nekā 6000 skolēnu. Bērni meža zinības apgūst aptuveni divu kilometru garā izglītojošā pārgājienā dabā ar 10 meža izziņas pieturām pieredzējušu mežsaimnieku vadībā. Ekspedīcijas notiek lielāko pilsētu tuvumā astoņos LVM reģionos, tām pieteikties var jau pavasarī. Visu mācību gadu 6. klasēm ir iespēja doties arī uz trīs pastāvīgajiem LVM tūrisma objektiem, iepriekš individuāli saskaņojot ekspedīcijas laiku šo objektu informācijas centros LVM dabas parkā Tērvetē, Kalsnavas arborētumā un Vijciema čiekurkaltē.

Kas bērnus mežā visvairāk interesē?

Praktiski darboties. Tāpēc arī katrā meža ekspedīcijas pieturā ir savs praktiskais uzdevums. Bērniem īpaši patīk uzbūvēt koka tiltu bez naglām. Bet, spriežot pēc aptaujām, arī citi uzdevumi tiek veikti ar prieku un entuziasmu. Skolēni iepazīst meža zinātni, uzzina, kas ir selekcija, kā izvēlēties sēklas kokus. Skaitām kokus un mācāmies, kā aprēķināt koku skaitu hektārā un kā noteikt, vai mežs ir veiksmīgi atjaunots. Kopjam jaunaudzes un retinām mežu, jo arī mežā, līdzīgi kā dārzā, ir jāizvēlas stiprākais koks, kas turpinās augt. Mērām koku augstumu, izmantojot matemātiku, un nosakām koku vecumu. Mācāmies, kā aizsargāt mežu no dažādiem postījumiem un nodrošināt dabas daudzveidību mežā. Nodarbības noslēgumā kurinām ugunskuru un atpūšamies dabā. Savukārt, noslēdzoties mācību sezonai, mēs analizējam, kā meža ekspedīcijas ir pagājušas, ko varam uzlabot un pilnveidot nākamajam gadam.

Kā iesaistāt skolotājus meža ekspedīciju norisē?

Pirms došanās uz mežu skolotājiem ir uzdevums bērnus skolā sagatavot ekspedīciju tematam par dabas resursu saglabāšanu. Skolotāji palīdz bērniem apgūt mācību stundu par meža daudzveidīgo nozīmi, tās aprakstu var lejuplādēt LVM mājaslapā. Skolotāji arī bērniem izstāsta, kā gatavoties braucienam uz mežu. Tur tiek pavadītas aptuveni trīs stundas, tāpēc ir svarīgi, lai bērniem mugurā būtu laika apstākļiem atbilstošs apģērbs, slēgti, ūdensizturīgi apavi ar biezu un rievotu zoli, kā arī iesakām līdzi ņemt nelielu mugursomu ar ūdens pudeli, uzkodām un plēves lietusmētelīti. Mežā ieteicams gaišs, noslēgts apģērbs ar piegulošām piedurknēm un bikšu galiem, kā arī galvassega. Kad skolēni ierodas, viņi tiek sadalīti grupās, jo praktiski ir lietderīgāk darboties ar mazāku skolēnu skaitu. Tāpat skolotāji mums palīdz uzturēt grupas disciplīnu ekspedīcijas laikā.

Kā plānojat attīstīt meža ekspedīciju tēmu?

Katru gadu veicam vides izglītības programmu dalībnieku aptaujas, pilnveidojam visas izglītības programmas, kuras piedāvājam skolām. Mūsu mācību materiāli ir veidoti, lai skolēni apgūtu vielu saistībā ar reālo dzīvi un mācītos dabā ar visām maņām. Šo pieeju atbalsta arī jaunā Latvijas izglītības satura reforma. Bet es domāju, ka mums Latvijā vēl tāls ceļš ejams līdz skandināvu skolu praksei, kur mācības dabā ir ikdiena. Tāpēc šobrīd mans jaunais izaicinājums ir konceptu par mācīšanos dabā ieviest kā daļu no ikdienas mācību procesa vispārizglītojošajās skolās. Mums jau ir sadarbība ar vairākām skolām, kas arī aktīvi iesaistās, lai šo  ideju īstenotu savā skolā.

Ko tev pašai nozīmē mežs?

Mežs man nozīmē lielu ticību nākotnei un reizē lielu pateicību iepriekšējām paaudzēm, jo tur vislabāk sajūtu saikni ar saviem senčiem un vienlaikus jūtu pārliecību par dabas spēku un spēju augt un attīstīties. Tāpēc arī, strādājot meža ekspedīcijās ar bērniem, man ir liels gandarījums, ka daudzi, kas ikdienā pārvietojas tikai maršrutā mājas–skola–veikals, klātienē iepazīst Latvijas ainavu un tās kultūrvidi. Lielākā daļa Latvijas mežu ir cilvēku audzēti, un mežkopji jau vairākās paaudzēs ir aktīvi veidojuši ainavu, veikuši kokaugu selekciju, nodrošinot Latvijas valsts tautsaimniecības attīstību. Mežs tradicionāli ir bijis daļa no latviešu dzīves rituma, būtisks darba devējs un iedvesmas avots. Ekspedīcijas laikā bērni to apzinās un diskutē par kultūrvēsturisko mantojumu mežā, latviešu tautas tradīcijām, kas saistītas ar iešanu dabā – sēņošanu, ogošanu u. c. Šobrīd bērni visā pasaulē arvien vairāk attālinās no reālās meža vides, tā viņiem kļūst abstrakta un pat šķiet bīstama, jo ģimeniskās dabā iešanas tradīcijas un vēsturiskā saikne ar lauku darbiem pamazām izzūd. Tai pašā laikā saimnieciskie meži klāj gandrīz pusi Latvijas teritorijas. Katras mežaudzes apsaimniekošana valsts mežos tiek plānota 100 gadu griezumā, nodrošinot arī rekreācijas un kultūrvēsturisko objektu saglabāšanu, un tas daudziem bērniem ir būtisks atklājums, kas vairo viņu kā topošo Latvijas pilsoņu izpratni par valsts īpašuma novērtēšanu un saglabāšanu

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Ļaut erozijas un akumulācijas cikliem noritēt dabiski

"Latvijai piegulošā Baltijas jūras Kurzemes krasta noskalošanas ēra pēdējo 12 gadu laikā gājusi mazumā, ja salīdzina ar laika periodu XX gadsimta 80. un 90. gados un XXI gadsimta sākumā. Kra...

Vides Diena

Vairāk Vides Diena


Tūrisms

Vairāk Tūrisms


Ceļošana

Vairāk Ceļošana


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena