Lai novērstu iespēju iejaukties uzņēmuma uzskaites datos un, manipulējot ar tiem, krāpties ar nodokļiem, uzņēmumiem Latvijā pēdējo gadu laikā uz jaunām prasībām atbilstošiem bija jānomaina aptuveni 47 000 iekārtu. Šobrīd process noslēdzies par 98%.
"Ar atlikušajiem diviem procentiem ir tā, ka ir tādi, kas vēl nav to izdarījuši, bet ir spējuši parādīt līgumus ar kases aparātu uzstādītājiem, ka šis process notiek. Principā tur nav problēmu, jo nav mērķis likvidēt vai apgrūtināt uzņēmumu darbību. Problēmas sāksies tiem uzņēmumiem, kas to joprojām nav izdarījuši un nav spēruši nekādus soļus," saka Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārstāvis Andrejs Vaivars.
VID brīdina, ka kuru katru brīdi šo uzņēmumu iekārtas var tikt izslēgtas no reģistra, un kases aparātus vairs nedrīkstēs izmantot. Tas daudziem uzņēmumiem nozīmētu darbības pārtraukšanu.
Ar kases sistēmu nomaiņu nevedas lielo autostāvvietu tīklu uzņēmumiem. "Problēmas būs pamatīgas, viss būs slikti," situāciju telefonsarunā raksturo Europark valdes loceklis Mārtiņš Meisītis. Problēmas sakne - uzņēmumam uzstādītās pasaules vadošo ražotāju iekārtas pielāgot tikai Latvijā ieviestajām specifiskajām prasībām izmaksā neadekvāti dārgi. Alternatīvu ir ļoti maz - pirkt iekārtas kādā no diviem Latvijas uzņēmumiem, kuri turklāt paši piedalās autostāvvietu biznesā.
Pēc divus gadus ilgušajiem iekārtu meklējumiem cits autostāvvietu uzņēmums Citypark lēmis pakļauties VID pērnā gada izskaņā izteiktajiem draudiem un gatavojas pirkt iekārtas vietējā tirgū. To gan nav iespējams izdarīt pieprasīto 15 dienu laikā.
"Piecpadsmit dienu laikā mums ir jāiztērē 7% no mūsu gada apgrozījuma. Turklāt mēs arī VID esam vairākkārt rakstījuši, ka piecpadsmit dienu laikā to nav iespējams izdarīt. Mums pieejamie vietējie biļešu automātu ražotāji tādus automātus ražo četras līdz divpadsmit nedēļas. To mēs arī rakstījām. Pašlaik mēs esam joprojām pārrunu stadijā ar ražotājiem un mums nav citas iespējas, kā iegādāties automātus," uzsver Cityparks Latvija valdes loceklis Māris Priednieks.
Citypark cer, ka trīs līdz četru nedēļu laikā parādīsies pirmie aparāti. Kopumā ar iekārtām jāaprīko 67 autostāvvietas sešās Latvijas pilsētās.
Tikmēr Europark nevēlas viegli ļauties sev uzspiest pirkt tikai vietējos ražojumus. Lai varētu turpināt izmantot esošās iekārtas, Europark vērsīsies Finanšu ministrijā, arī Konkurences padomē. Tiesa, par ar mazticamu iespēju tiek pieļauts variants, ka varētu tikt izdarīts izņēmums kādam vienam uzņēmumam. Ja VID izslēgs uzņēmuma iekārtas no reģistra, iespējams, auto, kas tiks novietoti stāvvietā, kas aprīkoti ar nolaižamo barjeru, netiks no tās ārā. Kā pagaidu risinājumu Europark varētu ieviest sistēmu, kad par autostāvvietu varētu samaksāt ar Mobilly. Vēl viens variants - atgriezīsies būdiņas, kurās sargam varēs samaksāt tikai skaidrā naudā.
Irlielāmērāticams
VVZ
Pietiek slaukt