Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +9 °C
Daļēji saulains
Trešdiena, 30. oktobris
Ulla, Nadīna, Adīna

Pasaulē

100 eiro vērti kuponi vietējā biznesa atbalstam © DIENA

Vidusjūras salu valsts Maltas Republika (turpmāk – Malta) nesen atvērusi robežas vairāk nekā 20 valstu pilsoņiem, to vidū arī ceļotājiem no Latvijas. Pirmajā jūlija nedēļā jau noticis 81 aviolidojums. Viesnīcas, kafejnīcas un tūrisma objekti atsāk darbu, un tūrisma nozare ar Maltas valdības atbalstu sāk atkopties no smagā trieciena, ko radījuši Covid-19 ierobežojumi. Maltieši, kas apzinīgi pašizolējušies, gan bažījas, ka slimība varētu tikt importēta, tāpēc ievēro stingru piesardzību.

Pagaidām maz optimisma © DIENA

Nesen Starptautiskais Valūtas fonds (SVF) publiskoja atjaunotās globālās ekonomikas attīstības prognozes World Economic Outlook Update. June 2020. Iepriekšējais pārskats tika publiskots aprīlī, un tajā globālajai ekonomikai 2020. gadā tika paredzēts kritums 3% apmērā, salīdzinot ar 2019. gadu, bet 2021. gadā – izaugsme 5,8% apmērā. Pārskatītās prognozes ir pesimistiskākas, un 2020. gadā paredzēts kritums 4,9%, bet 2021. gadā – izaugsme 5,4% apmērā.

Videi draudzīga ekonomika ir ilgtermiņa prioritāte © DIENA(4)

Pirms pasaulē par dominējošo problēmu kļuva Covid-19 globālā pandēmija, visā Eiropas Savienībā (ES) liela uzmanība tika pievērsta vides aizsardzībai un dažādiem Eiropas Zaļā kursa, kura mērķis ir salāgot ekonomiskās intereses ar saudzību pret vidi, īstenošanas virzieniem.

Valsts, kurā patiešām prot atbalstīt vietējo biznesu © DIENA(8)

Līdz ar Covid-19 globālo pandēmiju Gruzijas ekonomika varētu ciest īpaši smagi, jo būtisks šīs valsts ekonomikas balsts ir tieši ārvalstu ceļotājus uzņemošais tūrisms. Protams, to, cik stipri Covid-19 ietekmēs Gruzijas tūrisma industriju un ekonomiku kopumā, varēs novērtēt tikai laika gaitā. Vēl nesen – martā – šī Eiropas austrumos esošā valsts bija Latvijas iedzīvotājiem interesants un finansiāli pievilcīgs ceļojumu mērķis, un cerams, ka tā tas drīzumā būs atkal.

Lētā melnā zelta ieguvumi © DIENA

Sākotnēja ekonomiskā pieauguma mazināšanās, ko vēlāk kritumā izvērsa Covid-19 straujā izplatība pasaulē, kopš gada sākuma veicinājusi naftas cenas samazināšanos vairāk nekā uz pusi. Gada sākumā barels Ziemeļjūras jēlnaftas Brent maksāja ap 66 ASV dolāriem ( 60,53 eiro). Attiecību saasināšanās ASV un Irānas starpā veicināja īslaicīgu cenas kāpumu virs 70 dolāru robežas barelā. Tomēr visai drīz investoru interese noplaka un melnā zelta cenai sākās visai noturīga lejupslīde.

Ekonomikas motori pieklust, bet tomēr neapstājas © DIENA(1)

Vidusjūras salu valstij Maltas Republikai jeb vienkārši Maltai Itālijas tuvums liek rūpīgi meklēt risinājumus, kā vienlaikus gan pasargāt iedzīvotājus no saslimšanas ar Covid-19, gan nenoslāpēt ekonomiku, kas ļāvusi labi dzīvot ne tikai Maltas pilsoņiem, bet arī viesstrādnieku tūkstošiem.

Jāglābj ekonomika un jāstiprina veselības aprūpe © DIENA(24)

Pagājušajā nedēļā, Eiropā palielinoties saslimšanas ar Covid-19 gadījumu skaitam, bija vērojami Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu visai atšķirīgie centieni ierobežot Covid-19 izplatību, bet ES mērogā saskaņotas un vienotas rīcības – vismaz raugoties no iedzīvotāju skatpunkta – pietrūka. To, kādai vajadzētu būt ES līmenī koordinētai rīcībai Covid-19 krīzes pārvarēšanai, Diena jautāja vairākiem Eiropas Parlamenta (EP) deputātiem no Latvijas.

Viltus ziņas par vīrusu izraisa iepirkšanās drudzi © DIENA(6)

Kad ziņu klāstā informācija par koronavīrusu Covid-19 variē no informācijas sēnalām par XXI gadsimta mēri un izdzīvošanas iespēju koeficientiem līdz sausiem skaitļiem par saslimušo skaitu tuvējā Itālijā, Vidusjūras salu valstī Maltas Republikā daļa sabiedrības nesen uzķērās uz viltus ziņu āķa sociālajos tīklos, izraisot iepirkšanās paniku. (Jāpiebilst, ka attālums no Maltas līdz Itālijai ir aptuveni 80 kilometru.)

Jūras pārvadājumu nozari apdraud lēnīgums un koronavīruss. Jārēķinās ar peļņas kritumu © DIENA(5)

Viens no pasaules ekonomiskās veselības indikatoriem neapšaubāmi ir notiekošais jūras pārvadājumu nozarē. Ja ekonomikai klājas labi, starptautiskā tirdzniecība ir dzīvības pilna un rodas labvēlīgi apstākļi arī kravu pārvadājumu apjomu kāpumam. Tas savukārt ir veicinošs apstāklis tam, lai nozares kompāniju peļņa augtu un akciju cenas palielinātos. Diemžēl šobrīd drīzāk ir jārunā par pretēju tendenci

Meklē veidus, kā transportu padarīt videi draudzīgāku © DIENA(3)

Lai gan salu valsts Maltas Republika ir mazākā Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts (tās platība ir 316 kvadrātkilometru) un varētu likties, ka to kājām var izstaigāt krustu šķērsu, te daudz populārāka par pastaigu ir braukšana ar automašīnu. Iedzīvotāju skaits (aptuveni 445 tūkstoši) gandrīz vai līdzinās reģistrēto transporta līdzekļu skaitam. Tāpēc ilgtspējīgi transporta risinājumi ir politiķu un dažādu interešu grupu diskusiju objekts.