Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Jauns, bet auto kā miljonāram!

Savu sudraboto Lexus Raivo (23) ved uz auto mazgātuvi divas reizes nedēļā. "Tādai mašīnai tāpat kā izcili skaistai sievietei visu laiku vajadzīga kopšana un lutināšana," puisis paskaidro, pašapzinīgi smaidot. Pie pirmā auto Raivo tika jau vidusskolas laikā, kad tēvs viņam atdeva savu veco Audi. Tagad Raivo brauc ar ekstra klases auto, ko pirms viena gada iegādājās līzingā. Puisis studē ekonomiku, ir iesaistījies tēva biznesā un uzskata, ka jau tagad var atļauties sapņu auto. "Kamēr nav sievas un bērnu, kāpēc es nedrīkstētu?" viņš vaicā.

Jauniešu aptauja, kas veikta Hansa līzings kampaņas Tu vari atļauties labāko braucamo laikā, liecina, ka Latvijā vairums jauniešu vecumā no 18 līdz 25 gadiem auto izvēlas emocionālu apsvērumu dēļ: vai nu tā ir stilīga, vai nu patīk krāsa, vai nu tajā iespējams ievietot īpašu modernu un jaudīgu mūzikas iekārtu, varbūt salonā ir kādas īpašas fīčas. Sociālantropoloģe Aivita Putniņa un psihoterapeite Zane Krūmiņa izpētījušas, ka gados jaunu cilvēku auto izvēle cieši saistīta ar pašapziņu un vēlmi citiem sevi parādīt kā veiksminieku.

Patīk virtuozi braukt


Par savu tūnēto 1982.gada Volkswagen Golf Raimonds Krevics būtu varējis nopirkt, iespējams, pat divas jaunas mašīnas. "Jaunu, labu mašīnu nopirkt nav māksla. Vecu pilnībā pārtaisīt - gan," Raimonds ir pārliecināts. Tagad viņa golfiņš ir kā plastiskās operācijas pārcietusi skaistule uzlabots līdz nepazīšanai. Cilvēki ielās uz to regulāri atskatās. "Piebrauc pie luksofora jauns Mercedes un pēta - viņam tas liekas interesanti." Ikdienā un, it īpaši ziemas periodā, viņš gan pārvietojas ar 2002.gada Mazdu, jo golfiņam jāļauj atpūsties.

"Automašīna ir kļuvusi par jauniešu kultūras daļu," uzsver sociālantropoloģe Aivita Putniņa. Pat izklaides saistītas ar kolektīvu braucienu automašīnā. Euro Data pētījums rāda, ka trešdaļai 18-25 gadus vecu jauniešu ir savs auto. Jaunieši draugu auto vērtē vidēji kā jaunāku un labāku par savu, tādā veidā norādot, ka tas, ar kādu mašīnu tu brauc, liecina par tavu prestižu. Cits pētījums liecina, ka 18-25 gadus vecas sievietes auto visbiežāk izvēlas pēc ērtības un cenas. Savukārt vīrieši - pēc brīvības, komforta un pieraduma.

24 gadus jaunais rallists Krišjānis Caune atzīstas, ka Subaru Impreza iegādājies tādēļ, ka tas bijis bērnības sapnis. "Tā kā nodarbojos ar sportu, par stilu svarīgāks man ir auto tehniskais stāvoklis. Stils, tas ir otršķirīgi," atzīst rallists. "Protams, Subaru labi izskatās, cilvēki uz to atskatās." Vai viens no izvēlas kritērijiem ir arī vēlme izjust meiteņu apbrīnu? "Nu, nē!" Krišjānis ir nelokāms. "Man vienkārši patīk virtuozi braukt." Viņš uzskata, ka jaunieši, kuri izvēlas eksluzīvu auto, domā tikai vienu, nevis vairākus soļus uz priekšu. Viņaprāt, ir labāki veidi, kā ieguldīt lielu naudu. Krišjānis spriež, ka savādāk varbūt ir, ja esi naftas magnāta atvase, un tev nav, kur likt naudu. "Tad jā, ekskluzīvs auto laikam ir vietā." Psihoterapeite Zane Krūmiņa domā, ka galvenais ir saskaņot "es gribu" ar "es varu". Ja jaunietis ir, piemēram, izcils sportists ar ļoti labiem ienākumiem, kāpēc lai viņš neizvēlētos izcilu auto?

Piederība elitārām aprindām

"Jebkurš jaunietis, kurš varētu nopelnīt ļoti labu algu, nekavētos to ieguldīt, pērkot labu auto - tāpat kā slaveni sportisti, mūziķi," uzskata psihoterapeite Z.Krūmiņa. Ekskluzīvs auto nereti ir veids, kā pašam kļūt populāram. Ielās visi uz to atskatās. Gadās, ka top publikācijas par ekskluzīvu auto īpašniekiem. "Tas rada piederības sajūtu elitārām aprindām," uzskata Z.Krūmiņa. Viņasprāt, dižošanās ar īpašu auto raksturīga daudzu jauno valstu pārstāvjiem. "Tas saistīts ar to, ka cilvēkiem kopumā ir zema pašapziņa. Agrāk viņu ģimenes varbūt nevarēja tik daudz atļauties, kaut tādēļ vien, ka tas nebija pieejams. Tagad viņi var, un vēlas to citiem parādīt."

Iegūt īpašumā auto - tas sniedz iespēju sacensties ar citiem un paaugstināt adrenalīna devu, uzskata Z.Krūmiņa. Savukārt A.Putniņa novērojusi, ka "daļai jauniešu auto kļūst par tādu kā ķermeņa papildinājumu, kas kompensē robus pašapziņā un saskarsmes mākslā". Ar agresīvu braukšanu viņi vēlas izcelties un apliecināt, ka ir vīrišķīgi un drosmīgi. Tikai, pieaugot pašvērtības apziņai un iespējai piekļūt citiem prestiža resursiem, piemēram, labai izglītībai, mainīsies braukšanas kultūra uz autoceļiem, uzskata antropoloģe.

K.Caune atzīstas, ka pedāli iespiest grīdā un sajust kņudoņu pakrūtē ir patīkami. Tomēr viņš atzīst, ka ir prātīgs braucējs un parādīt "kā es māku!" noteikti nav avārijas riska vērts. Laba mašīna - tas ir patīkami, bet noteikti nav dzīvē galvenais, rallists domā.

Apstāties pie pārtikas veikala, kaut tālākajā stūrī un palikt nemanāmam? R.Krevicam ar savu tūnēto golfiņu tā gadās ļoti reti! Gandrīz vienmēr sapulcējas interesenti un uzdod jautājumus par to. Sajūtas, pārvietojoties ar interesanto mašīnu, ir grūti aprakstāmas, Raimonds atzīst. Mūsdienās, kad jauni cilvēki, tiecoties pēc dzīves kvalitātes, izvēlas līdzīgas prestiža lietas, ir patīkami ar kaut ko atšķirties no citiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Sriracha – pikanto ēdienu kultūras simbols

Tiem, kam garšo ēdiens ar asumiņu, visdrīzāk virtuvē garšvielu un mērču klāstam pievienojusies pudele ar sarkano pildījumu un zaļo korķīti – Sriracha.

Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko