Mārtiņdienu svin vairākas Eiropas tautas, un katrai no tām ar šo dienu saistās savas ieražas un tradīcijas. Vācieši Mārtiņos ceļ galdā zoss cepeti un alu, zviedri - putraimu putru un pīrāgus, latvieši ēd zirņu pītes, gaili un iet budēļos. Latviešu saimnieks Mārtiņos kāva gaili vai vistu. Tātad, ja no rīta ceļamies ar modinātājpulksteni (kaimiņa gailis neskaitās), mums neatliks nekas cits, kā lielā naža vietā paņemt maku un doties uz tuvējo lielveikalu pēc vistas, ja saime lielāka, varam aizlienēt kaimiņu vāciešu tradīciju un ņemt lielāka izmēra cepamo putnu - zosi vai tītaru. Diētisku apsvērumu dēļ, ieteiktu izvēlēties vistu vai tītaru, kas satur mazāk tauku.
Mārtiņi senajiem latviešiem saistījās arī ar dažādiem laika pareģojumiem:
Ar Mārtiņiem beidzas veļu laiks un sākas ziemas masku gājieni un mīklu minēšana garajos tumšajos vakaros.
Par masku taisīšanu
Mārtiņu masku gājienus sauca arī par Mārtiņa dzīšanu. Mārtiņbērni ieradās tērpušies dažādās maskās. Populārākās no tām bija lāča, dzērves, kazas, nāves, garās sievas, īsā vīra, čigāna maskas. Tomēr, laikam mainoties, mainās arī masku tēli un filozofija.
Budēļos iešana bija jautrs un gaidīts pasākums. Budēļi ņēma līdzi kules, kur ielikt sadotās dāvanas, visbiežāk ēdienus. Masku gājiens jau iztālēm bija dzirdams, jo tā dalībnieki bija paņēmuši dažādus priekšmetus - katlu vākus, pannas, pudeles, karotes, bungas, zvārguļus — ar ko taisīt troksni. Te gan atcerēsimies, ka jūsu daudzstāvu nama kaimiņi var izrādīties citas tautības un latvisko muzicēšanu nesaprast. Mājās ienākušas, ķekatas vispirms pārbaudīja istabu tīrību un kārtību, meitu čaklību, bērnu lasītprasmi un paklausību. Tas viss norisinājās jautrā, asprātīgā dialogā. Ar dziesmām budēļi gan nopēla, gan slavēja. Ķekatu lēkāšana un kāju sišana dancojot, ir īpaša ļauno garu aizbaidīšana un svētības veicināšana. Dejošanā ir arī saskatāmi seni auglības rituāli. Mārtiņdienas masku gājienam, tāpat kā visiem citiem ziemas masku gājieniem, galvenā nozīme ir bijusi auglības nodrošināšana.
Šeit jāatceras arī, ka Mārtiņi un budēļu laika sākums noslēdza Veļu laiku, un, kā atzina prof. Janīna Kursīte, arī šeit ir sava simboliska saikne: „Uzliekot masku, cilvēks rituāli it kā izdzīvoja nāvi un atdzimšanu jaunā kvalitātē. Tas viss notika caur smiekliem, dejām un jautrību. Pēc karnevāla, maska tika sadedzināta, līdz ar masku, sadedzinot slikto enerģiju un visu sāpīgo, smago un negatīvo.”
Mārtiņu vakarā arī mēdz zīlēt. Meitām tiek ieteikts pirms gulēt iešanas nomazgāt seju, bet to nenoslaucīt, jo sapnī parādīšoties nākamais vīrs ar dvieli pār plecu. Tām meitām, kurām ūdens piegāde par parādiem atslēgta, bet uz aku iet slinkums, atliek vakarā izbāzt galvu pa logu un klausīties, no kuras puses suns ries, un cerēt, ka no turienes brauks precinieks.