"Šis pētījums parāda, ka sociālajām saitēm ir ļoti būtiska nozīme veselīga dzīvesveida paradumu veidošanā un lēmumu pieņemšanā. Cilvēki ļoti ietekmējas no tiem, kas atrodas viņu sociālajā sfērā," ziņu aģentūrai Reuters teica Dr. Ričards Hodes no ASV Nacionālā Novecošanas institūta (National Institute on Aging).
Pētījuma autori analizēja 12 tūkstošu cilvēku ikdienas paradumus
Masačusetsas štatā ASV pēdējo 32 gadu laikā, kas nozīmē, - viņu
paveiktais jāvērtē nopietni, jo tas nav kārtējais pilotpētījums ar
mazu dalībnieku skaitu un īsu laika nogriezni. Jāņem vērā, ka
pētījums notika ASV, kur laikā no 1966.gadam līdz mūsdienām
smēķētāju īpatsvars ir jūtami mazinājies - no 42 līdz 20 % (ASV
Slimību kontroles un novēršanas centra dati). Minētā pētījuma
autori sekoja cilvēku atmešanas paradumiem šajā laika periodā, un
izrādījās, ka draugi vai ģimenes locekļi mēģināja kopā tikt vaļā no
plaušu vēža iecienītā sabiedrotā. Šo trīsdesmit gadu laikā
smēķētāju grupu jeb sociālo tīklu izmēri neesot īpaši mainījušies.
Vienkārši šo tīklu kļūst mazāk. Tā kā pētījums ir visnotaļ
apjomīgs, pētnieku secinājumus ierosinājusi pamatīga matemātiska
analīze. Pieņemsim, ka ir trīs cilvēki A, B un C (būsim cilvēcīgi
un dosim šiem anonīmajiem arī vārdus, piemēram, Jānis, Juris un
Mārtiņš). Jānis ir draugos ar Juri, un Juris ir draugos ar Mārtiņu,
bet Jānis un Mārtiņš nav savstarpēji pazīstami. Ja Mārtiņš atmet
smēķēšanu, Jāņa iespējas tikt vaļā no kaitīgā ieraduma palielinās
par 30%, neatkarīgi no tā, vai atmet arī Juris. Īpaši lielas
izredzes atmest ir tiem, kura dzīvesbiedrs stingri pieņēmis
veselībai draudzīgo lēmumu - izredzes palielinās par 67%. Brāļiem
un māsām ir 25% liela ietekme, bet draugiem - 36%. Arī kolēģu
ietekme ir vērā ņemama - mazos uzņēmumos kolēģu "nākšana pie prāta"
jums dod 34% lielāku iespēju atmest. Interesanti, ka ģeogrāfijai
nav lielas nozīmes smēķēšanas tīklu ietekmēšanā, daudz svarīgāka
bija attiecīgā cilvēka nozīme sociālajā tīklā jeb tas, cik daudz
jums šis cilvēks nozīmē. Pētnieki uzskata, ka viņu atklājums ļaus
radīt stiprākus ieročus cīņā ar neveselīgu dzīvesveidu,
koncentrējot attiecīgās kampaņas uz salīdzinoši mazām sociālajām
grupām un indivīdiem. Kamēr Hārvarda vēl domās, kā šīs kampaņas
veidot, mums ir ierosinājums - ja nespējat tikt vaļā no smēķēšanas
pašu spēkiem, mēģiniet vismaz pārliecināt savu dzīvesbiedru/eni,
kolēģus un draugus par nepieciešamību atmest. Beigās jums pašam
nekas cits neatliks, kā pievienoties viņam, citādi "izlidosiet" no
sava sociālā tīkla. Un to jau mēs negribētu, vai ne?