Atlētisks un kompakts
Audi Q5 izskatu veido brīvs salikums no visdažādāko klašu
automobiļiem. Visgrūtāk tajā saskatīt agregātu donoru A4, jo visai
agresīvā priekšpuse vairāk atgādina dārgākos Audi A3, savukārt no
aizmugures nevienam nerodas šaubas, ka zem trīsstūrveida lukturiem
jāatrodas modeļa nosaukumam ar quattro vārda pirmo burtu. Audi
apgalvo, ka Q5 ir vislielākā riteņu bāze savā klasē, tomēr slīpā
vējstikla un noapaļoto formu dēļ Q5 atstāj neliela un atlētiska
automobiļa iespaidu. Par Q7 savukārt atgādina lielās spoguļu
"ausis", kurās gan var saskatīt tikai nelielu daļu Q5 stipri
izliekto sānu, tāpēc atpakaļskata kamera pieskaitāma sevišķi
ieteicamajām ekstrām. Lai gan Audi acīm redzami centies Q5 veidot
iespējami atšķirīgu no Q7, jo abiem auto ir dažādi pircēji, "kū
piektais" tomēr iznācis pietiekami bravūrīgs. Ar izmēriem un stāju
Q5 paceļas pāri pirmās kārtas kompakto SUV piedāvājumam, lai
nevienam ij prātā neienāktu meklēt kādu saistību un līdzību ar,
piemēram, Volkswagen Tiguan. Un kāda gan varētu būt saistība starp
automobiļiem, ja viens taisīts no VW Golf, bet otrs - no Audi
A4?
Par allroad cenu
Par spīti motora novietojumam garenvirzienā, pietiekami daudz vietas Q5 rumpī aizņem tieši salons. Tajā ir pietiekami daudz vietas otrajā rindā, atvēlot savu dimensiju arī 540 litru bagāžnieka, kā arī plašai un ērtai vadītāja vietai. Interjers pārņemts no A4, tāpēc Q5 nepārsteidz ar unikāliem risinājumiem, kas būtu veltīti tieši SUV klasei. Vadītājs sēž A4 sēdeklī, skatās uz A4 paneli un groza A4 stūri. Sēdekli var regulēt pēc sirds patikas un pat apsēsties zemu kā parastā vieglajā Audi, taču tad priekšējais jumta balsts pavisam aizsedz skatu uz sāniem krustojumos. Apdares kvalitāte ir tipiski augstā Audi līmenī, bet skaņas izolācija vismaz tikpat laba kā prestižos sedanos. Taču, lai sasniegtu kāroto dzīves kvalitāti, Q5 kāpj uz tā paša grābekļa, kurš sāpīgi belž pa pieri, komplektējot Audi A4. Standartaprīkojums sniedz tikai pašu nepieciešamāko - kondicionētāju, mazu vienkrāsu displeju un pieklājīgu drošības sistēmu klāstu, kas neizmantotas un miera stāvoklī sirdi nesilda un aci nepriecē. Lai viduskonsolē parādītos krāsains monitors, temperatūru regulētu duālā klimatkontrole un apkārt ātrumkloķim izaugtu noslēpumainu podziņu pilsēta ar Start pogu motoram, jāpiemaksā vairāki tūkstoši latu. Dabiski, ka Premium kategorijas automašīnai piestāvētu arī ādas sēdekļi, bet lielāku cieņu noteikti izraisīs ksenona gaismas, LED diodes visos lukturos, un - voila! - automašīnas cena no 46 670 eiro izaug līdz satricinošiem 72 tūkstošiem eiro. Tikpat, cik maksā labi aprīkots Audi allroad quattro.
Atsperīga gaita, inerta stūre
Taču allroad quattro būvēts no klasi augstāka automobiļa, turklāt uz ceļa izraisa krietni lielāku respektu un vēl pārvietojas ar standarta pneimopiekares palīdzību. Audi Q5 tādas nav, bet Audi Drive Select sistēma, kas ļauj spēlēties ar amortizatoru, stūres un ātrumkārbas regulējumiem, varbūt noder sportiskam Audi A4 ar V6 benzīna motoru, bet ne tuklam "parketa džipam". Iespējams, paaugstinātās virsbūves dēļ Q5 skaudrāk jūtami sīkie Audi trūkumi, piemēram, diezgan nejutīga stūre. Braucēja roku pastarpināto kontaktu ar riteņiem nepaaugstina arī Drive Select dinamiskais režīms. Stūre vienkārši smagāk griežas un kļūst dīvaini atsperīga, it kā būtu pieslēgta strāvai. Pastāvīga quattro pilnpiedziņa ar greizes nobīdi un pakaļējiem riteņiem veiksmīgi kompensē priekšgala masu, bet amortizācija nodrošina prestižajam logo atbilstošu gaitas komfortu. Taču vadāmība vairāk ir Volvo XC60, nevis BMW X3 pusē. Varbūt Audi šādi mēģina definēt Q5 un Q7 raksturu atšķirības - pārliecinātais pret pašpārliecināto? Q5 pat ir speciāls ESP sistēmas režīms, kas kompensē virsbūves svārstības, ja automašīnai ir jumta bagāžnieks. Šim nolūkam jumta reliņā iebūvēts sensors, kas padara Q5 pagalam nepiemērotu spriedzes filmām ar pakaļdzīšanās skatiem. Supervaronim pie stūres Q5 neizdotos nokratīt ļaundari, kas pieķēries automašīnas jumtam un traucē pasaules glābšanas plāniem. ESP to vienkārši neļautu.
S tronic un TDI
Audi Q5 tiek piedāvāti tikai trīs motori, no kuriem divi ir TDI dīzeļi. Vienīgais benzīna motors ir divu litru TFSI turbo, kas pieejams tikai ar S tronic divsajūgu pārnesumkārbu. V6 benzīna motora nav. Divu litru dīzelim, kas kļūs par visvairāk pirkto Q5 motoru, savukārt ir tikai manuālā pārnesumkārba. Zinot, ka četru cilindru dīzelis + "automāts" ir vienīgā izvēle 80% šādu auto pircēju, Audi Q5 agregātu piedāvājums šķiet mazliet nepilnīgs. Topmodelis ar 240 zirgspēku V6 dīzeli arī savienots ar jauno septiņpakāpju S tronic. Par spīti biezajai skaņas izolācijai, dīzeļmotors, ko tagad uzstāda pat Porsche Cayenne, ir negaidīti skaļš, un Audi Q5 3.0 TDI akustiskajā komfortā zaudē Mercedes-Benz GLK 320 CDI. Zem slodzes tukšgaitas tarkšķis gan tiek kompensēts ar dobju, sportisku rūcienu. Visai neparastas ir arī motora un pārnesumkārbas "attiecības". Q5 kļuva par pirmo Audi modeli, kurā divsajūgu kārba apvienota ar gareniski iebūvētu motoru (DSG kārbas no VW derēja tikai šķērsvirzienā ieliktiem motoriem, kā tas ir Audi A3). Divsajūgu ātrumkārba parastā Tiptronic "automāta" vietā izvēlēta degvielas ekonomijas un ātrdarbības dēļ, taču sešcilindru Q5 ātrumkārba savu misiju izpilda par procentiem 50, varbūt 70. Degvielas patēriņš uz šosejas gan samazinās līdz 9,3 l/100 km, taču pilsētas satiksmē tas vairāk tuvojas 12 litriem. Turklāt motora un pārnesumkārbas sadarbība atgādina dejotāju pāri, kam ir daudzmaz vienāda ritma izjūta, taču tie palaikam tik un tā uzmin viens otram uz kājas. No tik jaudīga un dārga automobiļa gribētos sagaidīt harmoniskāku darbību. Taču nelielu prestižu marku apvidnieku pamatuzdevums ir nevis labi braukt, bet labi izskatīties un veidot pateicīgu fonu augstākas klases un proves SUV dižumam. Šis uzdevums Audi Q5 ir pa spēkam jebkuros laika apstākļos.
***
Cenas eiro
Audi Q5 2.0 TDI quattro 38 570
Audi Q5 2.0 TFSI quattro S tronic 43 570
Audi Q5 3.0 TDI quattro S tronic 46 670
***
Audi Q5
* * * * Dizains
* * * Tehnika
* * * * Komforts
***
Konkurenti
Uz Audi Q5 tehnoloģiju parādes fona BMW X3 jau rādās morāli novecojis. Lai gan X3 ir vislabākā vadāmība un motori, tas nav tik komfortabls. Gaitas ziņā abi zaudē Mercedes GLK.
Volvo XC60 arī nav lēts, taču pat pie labākās gribas un ar biturbo motoru nespēj izsist tādu sūci finanšu kuģa bortā kā trekni aprīkots Q5.
Land Rover Freelander īsti neiederas kompakto premium SUV pulciņā, taču ir pietiekami prestižs un pilnā komplektācijā HSE maksā tikpat, cik Audi Q5 "bāzē".