Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Bentley troļļu gūstā

Norvēģija ir bagātākā Eiropas valsts, taču ar nabadzīgu luksusauto populāciju. Bentley steidzas palīgā un iepazīstina fjordus ar kabrioletu Continental GTC

Ierašanās Sogn og Fjordane apgabalā pašos Norvēģijas rietumos vien ir ko vērta. Pēc stundu gara lidojuma no Oslo, kad zem spārna slīd aizgrābjošas sniegotu kalnu ainavas, divmotoru lidmašīnīte burtiski iespraucas miniatūrā lidlaukā starp divām klinšu grēdām. Sandanes lidosta ar tikai 800 metru garu skrejceļu ir otrā mazākā pasaulē. Pirmā esot kaut kur Peru. Drošības prasības apdraud tik mazu civilo lidlauku nākotni, taču Andas mazpilsētai piederošo lidostu nav kur paplašināt. Signālugunis jau tā uzslietas pa pusei ezerā, pa pusei pļavā. Pilotam jābūt varen izveicīgam, lai trāpītu uz šaurās asfalta strēmeles. Tomēr izeja ir. Skrejceļu var pagarināt uz tuvējā autoceļa rēķina, vienkārši ierokot šoseju tunelī. Ne mirkli nešaubos, ka norvēģi tā arī darīs, jo var to atļauties. Norvēģija ir trešā lielākā naftas eksportētājvalsts pasaulē, bet iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju atpaliek tikai no pundurvalstiņas Luksemburgas. Un vēl Norvēģijā ir dabasskati, no kuriem aizraujas elpa un kut pakrūtē, tāpēc britu luksusauto ražotājs šeit rīko Bentley Grand Tour Norway.

Krona pie kronas


Seši spoži bentliji pie Sandanes lidostas mājiņas izskatās mazliet neiederīgi. Tas vēl ir maigi teikts. Norvēģija ir slavena ne tikai ar fjordiem un troļļiem, bet arī nenormāli lieliem nodokļiem, sevišķi automobiļiem, un - kas ļoti neparasti naftas valstij - arī degvielu. Pa īstam dārgi luksusauto šeit ir ļoti reta parādība, un pussalā starp Nordfjordu un Glopenfjordu jo sevišķi. Atlīdzība par nelielo automobiļu skaitu valstī ir neticami tīrs gaiss, lieliski ceļi un valsts pārvaldīts pensiju fonds, par kuru varētu nopirkt Volkswagen koncernu ar visām filiālēm. Taču lai VW paliek vāciešiem, bet miljardi pašiem norvēģiem nebaltām dienām - kad beigsies nafta un būs izķerti visi laši. Bet dzidro fjordu gaisu komplektā ar gandrīz tukšiem ceļiem palīdzēs izbaudīt kabriolets Bentley Continental GTC.

Ūdenskritums tieši klēpī


Līdz 610 zirgspēku kupejas GT Speed izlaišanai Bentley GTC bija dārgākais no Volkswagen ēras Continental modeļiem. Tas ir loģiski, jo vaļējas automašīnas allaž prasa rūpīgu virsbūves pastiprināšanu. Ja automašīnai ir 6 litru W12 motors ar diviem turbokompresoriem, 560 ZS jaudu un pastāvīgu visu riteņu piedziņu, tas kļūst par ļoti dārgu uzdevumu, bet kas tad Bentley vispār ir lēti? Nolaižamais jumts paver ceļu tiešam kontaktam ar dabas elementiem. Ledusauksti ūdens putekļi no krāšņajiem ūdenskritumiem ceļmalās tiek iepūsti arī skaisti iztapsētajā salonā, matos un aiz apkakles. Mežonīgo ūdensstrāvu šalkoņa kļūst par Bentley GTC skaņu celiņa trešo sastāvdaļu. Pirmās divas ir Grīga Rītausma (Morgenstemning no Pēra Ginta) un 12 cilindru motora baritons. Jauda uz papīra ir tikai formalitāte, jo Bentley joprojām turas pie vecā principa, ka jaudai jābūt "atbilstošai". Ko tas nozīmē? Ja liels kabriolets spēj paātrināt tajā iekārtoto kabinetu ar četriem pasažieriem līdz 60 jūdzēm stundā mazāk nekā piecās sekundēs - jauda ir atbilstoša. Tikpat atbilstoša acīmredzot ir izpildmehānismu nesteidzīgā darbība. Jumta, priekšējo sēdekļu un bagāžnieka vāka elektropievadi darbojas ar karalisku cēlumu, kas prasa veselu mūžību. Senatne līdzās modernajām tehnoloģijām. Bentley ventilācijas lūciņu regulatori ērģeļu reģistru kloķu formā jau ir klasika. Tajā pašā laikā vieglāk būtu iemācīties Braila rakstu nekā apgūt Bentley navigācijas sistēmas noslēpumus. Droši vien visam tā arī jābūt. Tiem, kas var nopirkt Bentley, laika ir atliku likām.

Skatīties nav aizliegts


Norvēģijā nav pieņemts plātīties ar naudu. Pat ja norvēģis ir turīgs, viņš diendienā brauc ar savu Peugeot, bet brīvdienās kāpj motorlaivā, kuru ieraugot dažam acis paliktu apaļas kā pogas. Par spīti tam, ka ar visiem nodokļiem GTC kabriolets Norvēģijā maksā ap 3,2 miljoniem kronu (teju 400 000 eiro*), attieksme pret Bentley parādi ir diezgan vēlīga. Skaistām un dārgām mašīnām ir liels pievilkšanas spēks, un Bentley kavalkādi visur pavada skatieni. Fjordu izrobotajā apvidū īsākais ceļš nereti ir pa ūdeni. Britu autobūves lepnuma izstāde uz prāmīša tā samulsina biļešu pārdevēju, ka viņš atlikumā izdod vairāk naudas nekā paņēmis. Pie pirmās izdevības zēns ķeras pie mobilā, lai tā atmiņā iemūžinātu neparasto parādību, pirms prāmja deguns atkal atveras un spožā gran turismo pērļu virtene rūkdama izgaist Trollstigen virzienā.

Ceļš drosmīgajiem


Tas ir kaut kas neaprakstāms. Šaurumšaura asfalta mēle vienpadsmit līkumos aplaiza mežonīgu nogāzi, līdz ievijas visīstākajā bezdibenī un droši vien beidzas paša Kalnu karaļa alā. Tērauda barjeru vietā - asi akmens bluķi, kāpums 9%, iespējas izmainīties ar pretimbraucošo - tik mazas, ka gandrīz nekādas. Trollstigen, saukts arī par Troļļu kāpnēm (nejaukt ar Troļļu ceļu pie Bergenas!), ir viens no trakākajiem, taču vienlaikus skaistākajiem autoceļiem, ko gadījies redzēt. No augšas rēkdams gāžas milzu ūdenskritums, kas šķērso serpantīnu vairāk nekā 300 metru kritumā. Tiltiņš pāri tā dusmīgākajai vietai šķiet tizls un neuzticams, kaut būvēts no kaltiem akmeņiem. Autobusiem un "motormājām" ceļš uz Trollstigen ir liegts, bet no oktobra līdz maijam tas vispār ir slēgts. Reizēm pat ilgāk. Bentley ļaudis norūpējušies stāsta, ka dienu pirms mūsu ierašanās piebraucamo ceļu nosprostojusi lavīna. Lavīna - tas taču nozīmē sniegu? Nu jā, tur augšā tās mantas vēl ir papilnam! Lai gan augstkalnu mainīgums nav nekas jauns, pirmajā mirklī tam grūti noticēt, jo tālu lejā termometrs pie koka viesnīciņas Strīnā rāda 26 grādus ēnā.

Ātrums apsteidz meistarību


Un tomēr sniegs tur ir! Baltas, svēdrainas sienas kā pasakā ieskauj rūpīgi notīrīto ceļu un nemaz negrasās padoties vasaras saulītei. Vietām asfaltam pielipis nodevīgs sniedziņš, kas to vien gaida, lai kāda dumja 20 collu vasaras riepa uz tā paslīdētu. Taču Bentley ir pilnpiedziņa, un tā kopā ar elektroniskām palīgierīcēm ļauj pasmieties par aizejošās ziemas nedarbiem. Tomēr Trollstigen pirmajā taisnē uz mirkli karsti gribas, kaut šajā "dopā" pie rokas būtu kas mazāks, lētāks un izveicīgāks, piemēram, Mini Cooper. Mans liktenis pat nav atkarīgs no manis paša, jo pie stūres sēž pašpārliecināts kolēģis no Ukrainas. Šīs valsts žurnālisti prot nepatīkami pārsteigt pie auto stūres, un šis subjekts nav izņēmums. Uzdodas par baigo rallistu, braucis pat Dakarā (kā vēlāk izrādās, ar smago mašīnu), taču acīm redzami nejūt prāvā bentlija gabarītus, nesas kā negudrs pa pašu ceļa vidu, līdz - bladāc! Uz troļļu takas izbirst gan Bentley, gan pretimbraucošā Nissan spogulis. Tādā brīdī pat nenāk smiekli par joku, ka visa vācu tūristu Micra droši vien maksā tikpat, cik Bentley spogulis. Toties nāk dziļš un pamatīgs atvieglojums - labi, ka tas speķagalva neizkaisīja pa ceļu labo mašīnas pusi kopā ar spoguli, durvīm un mani.

Tikai viens trūkums


Atlikušos desmit līkumus Bentley GTC veic eleganti, ātri un ar tādu kā ievainotu pašcieņu. Var pa īstam novērtēt, ko spēj 40,5 centimetrus lieli bremžu diski. Līdz Brooklands iznākšanai tie bija lielākie, kādi jebkad uzstādīti vieglajai automašīnai. Regulējamie pneimoamortizatori piedāvā cietāku režīmu līkumotiem ceļiem, taču tas ne vienmēr ir labākais. Bieži vien pašas automašīnas svars, kas pārsniedz divarpus tonnas, kalpo kā balasts gaitas uzlabošanai un stabilizēšanai. Bentley principiāli nevar būt viegls, kaut tehniski tas būtu iespējams. To, vai Bentley ducina omulīgi kā vietējais prāmis vai nikni rēc kā krasta apsardzes helikopters, nosaka tikai un vienīgi braukšanas stils. Bentley plūdenais dizains pat spēj nonākt neparastā harmonijā ar skarbo Norvēģijas dabu, un pārliecība, ka tik izšķērdīgai automašīnai īstā vieta ir vien Jomas ielā kopā ar Novaja volna "zīmuļiem", sāk kust. Vēlāk kopā ar zviedru kolēģi nonākam pie vienota slēdziena: "Bentley vienīgais trūkums ir tas, ka mēs abi to nevaram nopirkt."u

*Bentley Continental GTC orientējošā cena Latvijā ir 139 000 latu

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko