Vēl pirms gadiem pieciem sešiem iegūt maksimālās piecas zvaigznes pa spēkam bija vien vidējās un biznesa klases automobiļiem, bet kompaktklasē pirmie teicamnieki parādījās 2004.gadā. Pēdējā laikā autoražotāji EuroNCAP vērtējumu sāka uztvert arvien nopietnāk, un tagad no zvaigžņu mirdzuma acis žilbst pat mazās klases testu atskaitēs.
Uz Eiropas tirgiem nopietni orientētās autofirmas ir pamatīgi izkodušas EuroNCAP testu metodiku un zina, kā celt savu ražojumu drošību un panākt labu vērtējumu izmēģinājumos. Arī pircēji arvien lielāku vērību pievērš drošībai, un tieši tās trūkumu Eiropā izmanto kā ieroci pret Ķīnā ražotu automobiļu invāziju.
EuroNCAP vērtējuma nozīmi un bijāšanu no ekspertu verdikta apliecina visnotaļ svaigs piemērs ar Hyundai i30. 2007.gada pārbaudē šis korejiešu kompaktauto saņēma četras zvaigznes, lai gan uz vienas platformas būvētais dvīnis Kia Ceed ieguva augstāko vērtējumu. Pērn i30, šoreiz jau pēc rūpnīcas lūguma, vēlreiz tika likts avāriju imitāciju stendos, un vērtējums apliecina, ka auto konstrukcijā veikti uzlabojumi, un tagad arī Hyundai i30 var lepoties ar piecām zvaigznēm uz auto sāniem.
2008.gadā EuroNCAP pievērsa uzmanību agrāk neizpētītam segmentam - pilnpiedziņas pikapiem. Tika pārbaudīti četri no septiņiem Eiropas tirgū oficiāli pārdošanā esošajiem modeļiem. Izrādījās, ka šie masīvie un no izskata draudīgie spēkrati ir ne tikai īpaši bīstami gājējiem, kas bija viegli paredzams, bet frontālā sadursmē ir liels traumu risks autovadītājam. Bravurīgā izskata Nissan Navara pirmā frontālā avārija pat bija tik traģiska, ka japāņi uz karstām pēdām metās novērst konstruktīvos trūkumus. Atkārtotā pārbaudē Navara jau ieguva apmierinošas trīs zvaigznes, bet braucējiem drošākais no pārbaudītajiem pikapiem ir švītīgais Mitsubishi L200.
Jāpēta sīkāk
Piešķirtās zvaigznītes tomēr pilnu ainu par spēkrata drošību nesniedz. Kopējais drošības reitings veidojas, summējot frontālas avārijas un sānu sadursmē iegūtās balles, kā arī pieskaitot papildu balles par standartaprīkojumā iekļautu drošības jostu signalizāciju un arī par sānu triecienu pret stabu.
Kārotās piecas zvaigznes iespējams saņemt, ja automobilis izmēģinājumos un par aprīkojumu kopā iegūst vismaz 34 balles. Maksimālais ballu skaits par frontālo un sānu sadursmi ir 16 balles par katru. Tātad bez papildu punktiem par aprīkojumu pie piecām zvaigznēm netikt. Līdz trim ballēm var iegūt par neaizsprādzētu drošības jostu signalizāciju, bet līdz divām ballēm par iespējami mazāk traumējošu sānu triecienu stabā.
Līdz šim piemērotā drošības reitingu piešķiršanas sistēma pieļāva, ka nereti vienādas piecas zvaigznes ieguva automobiļi, kas nav vienādi droši frontālā un sānu sadursmē, jo pieczvaigžņu klubiņā varēja tikt gan ar 29, gan 32 ballu summu par šīm izplatītākajām sadursmēm. Tādēļ pircējiem, izvērtējot drošības līmeni, ieteicams nepaļauties tikai uz piešķirto zvaigžņu skaitu, bet sīkāk izpētīt EuroNCAP izmēģinājumu atskaites.
Turpmāk jauna kārtība
Gadu gaitā drošības reitingu piešķiršanas kārtība un kritēriji ir ievērojami mainījušies. Jau vairākus gadus Eiropas Savienībā arvien lielāka vērība tiek pievērsta automobiļos esošo mazu bērnu aizsardzībai, kā arī seku smaguma samazināšanai, automobilim saduroties ar gājējiem. Kopš 2003.gada vienlaikus atsevišķi tiek piešķirts reitings arī par bērnu un gājēju aizsardzības līmeni, taču līdz šim tas neiespaidoja primāri nostādīto pieaugušu braucēju aizsardzības reitingu, kas vēsturiski mantojis galvenā vērtējuma nozīmi.
Novembra sākumā EuroNCAP paziņoja, ka, sākot ar 2009.gadu, automašīnām tiks piešķirts viens kopējs vērtējums pēc zvaigžņu skalas, atmetot atsevišķās zvaigznītes par pieaugušu pasažieru, bērnu un gājēju aizsardzību. Kopējais drošības reitings tiks noteikts pēc iegūtajiem punktiem visās trijās iepriekšējās vērtējuma kategorijās, kurām vēl pievienosies jaunā Safety Assist kategorija.
Ieviestā drošības palīgierīču kategorija ļaus EuroNCAP novērtēt vadītāja rīcībā esošās palīgsistēmas un drošības aprīkojumu, kas palīdz novērst negadījumus un tādējādi samazina savainojumu risku. Noteikts, ka tikai tie modeļi, kam pamataprīkojumā būs iekļauta stabilitātes kontroles sistēma ESP, varēs pretendēt uz augstāko piecu zvaigžņu vērtējumu. Pirmo testu rezultāti, kas būs veikti pēc jaunās sistēmas, tiks paziņoti februārī. Auto pircējiem joprojām būs iespējams salīdzināt iegūto ballu skaitu arī atsevišķi katrā no četrām kategorijām. Paredzams, ka jaunā sistēma vismaz sākumā samazinās maksimālā zvaigžņu vērtējuma ieguvēju skaitu.
Jāpiebilst, ka EuroNCAP testu rezultāti nav domāti dažādu segmentu un svara kategoriju auto salīdzināšanai. Avāriju imitācijas tiek veiktas ar aprēķinu, ka automobilis saduras ar līdzīga izmēra un svara auto.
***
EuroNCAP 2008.gadā veiktie drošības testi
Mazā klase (zvaigznes/balles); Frontāla sadursme; Sānu sadursme; Bērnu aizsardzība (zvaigznes/balles); Gājēju aizsardzība (zvaigznes/balles)
Alfa Romeo MiTo
*****/36 15 balles 16 balles ***/29 **/18
Ford Fiesta
*****/34 15 balles 16 balles ****/38 ***/20
Seat Ibiza
*****/34 14 balles 16 balles ****/38 ***/19
Suzuki Splash
****/30 13 balles 16 balles ***/32 ***/19
Ford Ka
****/28 13 balles 14 balles ***/29 **/11
Hyundai i10
****/26 10 balles 15 balles ****/37 ****/37
Kompaktklase
VW Golf
*****/36 16 balles 16 balles ****/41 ***/22
Renault Megane
*****/37 16 balles 16 balles ****/39 **/11
Hyundai i30
*****/34 13 balles 16 balles ****/38 **/14
Vidējā klase
Škoda Superb
*****/35 15 balles 16 balles ****/40 **/18
Opel Insignia
*****/35 15 balles 16 balles ****/39 **/14
Honda Accord
*****/35 14 balles 15 balles ****/39 ***/19
Citroen C5
*****/35 15 balles 16 balles ***/38 **/11
Audi A4
*****/34 14 balles 16 balles ****/41 **/14
Mazie SUV
Volvo XC60
*****/37 16 balles 16 balles ****/39 **/17
Ford Kuga
*****/33 13 balles 16 balles ****/38 ***/20
Renault Koleos
*****/33 13 balles 16 balles ****/39 **/14
BMW X3
****/28 12 balles 15 balles ****/39 */5