Romantiskai dāmai, kas mīl kaķus un rozā aizkarus, nepavisam nepatiks tas pats auto, kas dominatriksei garos ādas zābakos. Taču izgāzties ar banālu atbildi galīgi negribējās, tāpēc tā vietā, lai atbildētu: "Nūū... varbūt Mini?" - es izvēlējos Mercedes-Benz GLK. Un tūliņ pat to nožēloju, jo kas nu tas par sieviešu auto, kam forma kā patronu kastei? Tomēr propagandas mašīna strādā ar vērienu un šauj tālu. GLK pasaules debijai Sekss un lielpilsēta pilnmetrāžas versijā ir tik paliekošas sekas vismaz virsējā apziņas līmenī, ka pat argumenti par jaunā Mercedes līdzību ar 100% "maskulīno" GL-Class aizskan kaut kur garām. Tad kas jūs galu galā esat - misters GLK vai misis GLK?
Taisnais leņķis
Atzīšos, ka, tāpat kā neatkarīgie komentātāji internetā, automašīnas iznākšanas brīdī nebiju starp GLK dizaina faniem. Drīzāk jau pieslietos demonstrācijai, kas staigā apkārt ar plakātiem "Nost ar taisno leņķi!" un "Nē Jeep stilam mersedesos!". Automobiļi, kas smuki "sēž" uz ceļa tikai ar divdesmitcollīgiem riteņiem, ir dizaineru nolaidība, un GLK ar savām bruņutransportiera arkām ir tieši šis gadījums. Ar īstu Godmaņa rievu pierē sēdos pie sudrabaina GLK 320 CDI stūres un pusceļā nobrīnījos, cik automašīnai plats un augsts slieksnis un kā gan Kima Ketrela tika tam pāri savos šaurajos svārkos. Alumīnija pakāpiens ar gumijas pumpām drīzāk paredzēts slaidam tūristu šņorzābaka atspērienam. Mercedes-Benz GLK izveidots no pilnpiedziņas C klases universāla 4MATIC, ko var viegli atskārst pēc salona dizaina. Stūre, instrumentu panelis, klimats un sēdekļa regulēšanas pogas durvīs (mersedess!) ņemtas no štutgartiešu maizes modeļa. GLK ir tik tāls no pazīstamajiem ML un GL modeļiem, cik vien iespējams, jo to pat ražo Vācijā, nevis ASV. Bet matēta alumīnija "penālis" virs cimdu kastītes nudien izskatās kā noskrūvēts Jeep Compass. Citādi Mr. GLK interjers ir klasse!, kā teiktu vācietis, un ar izteiktu noslieci uz taisnu leņķi, kas, kā zināms, ļoti patīk latvietim.
I like to move it!
GLK pagaidām nav mazāk par sešiem cilindriem, un 320 CDI aprīkots ar trīs litru, sešu cilindru turbodīzeli. Tas ir arī vienīgais iespējamais dīzeļdzinējs, taču diez vai GLK vajag citu. Ar standarta septiņpakāpju automātu 224 zirgspēku motors ir īsts iztapoņa, bet, ja pats neprotas laikā pārslēgties uz leju, tam var piebikstīt ar lāpstiņām zem stūres. Par spīti zvērīgajam riteņu izmēram (19 collas) un 1880 kg pašmasai, GLK 320 CDI ir atsaucīgākais vidēja izmēra Mercedes ar dīzeli. Skaņas izolācija ir tik augstā līmenī, ka pirmajās nedēļās rūpīgi jāpiedomā, pēc kuras degvielas pistoles sniegties benzīntankā. Tas nebūs vajadzīgs pārlieku bieži, jo GLK bākā saiet ap 70 litru degvielas un ar to pietiek ilgam laikam. Tomēr 4MATIC pilnpiedziņa un stūrainais dizains ar stāvu vējstiklu paņem savu, tāpēc vidējais patēriņš reti nokrīt zem 9 l/100 km, bet pilsētā vēl strauji ceļas. Taču dārgam parketniekam ar paātrinājumu līdz 100 km/h 7,5 sekundēs un apbrīnojamu elastību dažādos braukšanas apstākļos tas ir piedodami.
Vai tā tiešām bija bedre?
Taču tās ir tikai detaļas, fons un, piedodiet, sīkumi. Ja man
liks nosaukt tikai vienu iemeslu, kāpēc ir vērts pirkt Mercedes
GLK, es nekavējoties atbildēšu - gaita. Piekares komforts ir
gandrīz nenormāls 4x4 automašīnai ar zemprofila riepām un parastām
tērauda atsperēm. Ne BMW X3, ne Audi Q5 nespēj tā izsijāt
brauktuves virsmu, lai neielaistu salonā nevienu būkšķi un
vienlaikus neliekot justies kā braucam ar vates pikuci. GLK formula
nevainojami darbojas kā pa pilsētas bruģi, tā grants ceļu un
jebkuras kondīcijas asfaltu. Stūre nav pati jutīgākā, taču patīkami
distancē no ceļa, kas vēl vairāk iekapsulē drošības un
pašpārliecinātības sajūtu puskvadrātmetrā pie stūres ar trīsstaru
zvaigzni vidū. Piepeši jēgu iegūst stāvais sēdeklis - tajā
nenogurst pat tālā ceļā, un stāvais vējstikls kā vecam G klases
"kubikam", jo vadītājs redz burtiski visu, kas notiek viņam apkārt.
GLK augšdaļa, salīdzinot ar slaidākiem auto, ir kā siltumnīca, un
ērtības, kas aptver pasažierus, nosver svaru kausus misis GLK
virzienā.
Benzīns pret dīzeli
Līganā gaitā viegli izgaisina pirmo priekšstatu par Mercedes GLK kā robustu un ne visai iznesīgu auto. Taču varbūt par ūdens pārvēršanu pienā jāpateicas izsmalcinātajam dīzelim? Lai notiek, izmēģināsim lētāku GLK automašīnu ar tikpat lielu benzīna motoru un 231 ZS, t.i., GLK 280. Arī šim auto ir 7G-Tronic kārba, un tāda ir arī topmodelim GLK 350. Lai gan paātrinājums ir par 0,1 sekundi vājāks nekā dīzelim, braukšanai ar GLK 280 piemīt specifisks šarms, kas raksturīgs tikai automobiļiem ar V veida benzīna motoriem. Prastāk sakot, "benzīns paliek benzīns". Degvielas patēriņš, protams, ir tāds, ka labāk uzticēt degvielas kartes apmaksu kādam citam, taču šis GLK izrādījās tikpat izsmalcināts kā pirmais. Turklāt labāk aprīkots - automātisks bagāžnieka vāks, divas lūkas un navigācija. Standarta borta datoram gan arī nav nekādas vainas, jo to vada ar identisku un elementāru COMAND grozāmsviru viduskonsolē. Taču cenas atšķirība starp dīzeli un benzīnu ir salīdzinoši neliela, tāpēc labāka izvēle ir 320 CDI.
Elektroniskais bezceļš
Līdz ar pirmo sniegu visi GLK pārlikti uz ziemas riepām, kuru izmērs pēc mūsdienu standartiem vairs nav pārdabisks, - kaut kas stipri līdzīgs 235/60 R17 ir arī divreiz lētākam Ford Kuga. Ziemas riepas deva drosmi nobraukt ar GLK no asfalta, kur 4MATIC sistēma un sešcilindru motors visai nievīgi izturējās pret kupenām, risēm un slideniem kāpumiem. Taču, kā jau minēts, GLK nav mazs ML, bet gan liela C klase. Offroad pakotnē iekļautās papildu pogas panelī un to kontrolētā elektronika nav līdzvērtīga, piemēram, Nissan X-Trail viedajai pilnpiedziņai, tomēr palīdzēs pārvarēt līdz pat 70% kāpumu un no sirds izbraukāties pa sniegu. Tur palīdzēs GLK plašās riteņu arkas un īsās virsbūves pārkares. Mercedes piedāvā arī pilnu Offroad komplektu, kurā ietilpst melnas bamperu uzlikas un viegli mazgājami diski. Latvijā pasūtīts tikai viens šāds GLK, bet Vācijā populārāka izrādījas cita GLK versija, ekskluzīvā Edition 1. Sniegbaltu auto ar AMG stūri un īpaši šūtiem sēdekļiem izvēlējās 10% GLK pircēju Vācijā. Vai visi pasūtītāji tagad spēj izpirkt GLK, kas maksā vairāk par labu ML, statistika gan klusē...
Dzimumu vienlīdzība
Saprotams, ka valstī un situācijā, kuru eksperti, sākot no Māra Zandera un beidzot ar Lato Lapsu, raksturo ar vārdiem "būs vēl sliktāk", Mercedes-Benz pilsētas džips par 30 tūkstošiem latu neietilpst biežāko Ziemassvētku dāvanu sarakstā. Tomēr Mercedes dīlerim Domenikss pagaidām nav jāsūdzas par intereses trūkumu, un pirmā GLK partija pamazām atrod jaunus īpašniekus. Vai īpašnieces. Un vispār - vai nav paradoksāli, ka stūrainais GLK mārketinga kampaņās tika bīdīts kā sieviešu auto, bet apaļais kā tenisa bumbiņa Q5 vairāk uzrunā jaunus vīriešus? "Ir nu gan laiki pienākuši!" droši vien nopūstos Mirttante no latvju kino. Ir gan, piekrītam arī mēs un piemiedzam ar aci - ja kritizējat Mercedes GLK, jūs vienkārši nezināt, kas tajā iekšā. Bet misters un misis GLK, omulīgi saspieduši kopā muguras, šajā auto laimīgi sadzīvo abi.***
Cenas, Ls
Mercedes-Benz GLK 220 CDI* 28 080
Mercedes-Benz GLK 280 30 560
Mercedes-Benz GLK 320 CDI 31 930
BMW X3 2.0d** 26 960
BMW X3 3.0d 31 880
Audi Q5 2.0 TDI** 27 100
Audi Q5 3.0 TDI S-Tronic 32 800
* no 2009.gada, ar 7G-Tronic A/T
** cena ar manuālo PK
***
Mercedes-Benz GLK 320
*** Dizains
**** tehnika
***** komforts