A., kurš kopš 1961.gada ražo vecus Land Rover modeļus pēc licences, pirms diviem gadiem parakstīja sadarbības līgumu ar Iveco par kopīgu modeļu izstrādi. Pirmā spāņu provinciāles un Turīnas lielrūpnieka atvase tad arī ir Iveco Massif. Vairāk nekā 2000 gadu pēc Hanibala pārgājiena pāri Alpiem, kalns, precīzāk, vesels "masīvs", atpestīs pasauli no senilā Santana Anibal, kas savulaik esot nokristīts par godu slavenajam Kartāgas karavadonim.
Dubļus mīl, asfaltu nīst
Iveco Massif ir kā radīts glābšanas ekspedīcijām un kalnu pārejām.
Pie tērauda rāmja pieskrūvēta primitīva virsbūve ar stiklplasta
jumtu. Motors un bremzes paņemtas no furgona Iveco Daily. Bet ko
dod disku bremzes, ja masīvam ir lokšņu atsperes abiem tiltiem?
"Atsperlāgas" priekšējiem riteņiem 2008.gadā - tas ir ko vērts...
Oriģinālajam Land Rover jau 25 gadus ir spirālatsperes. Teorētiski
Massif piekare ir nesalaužama un mašīnu var slogot un pārslogot, kā
ienāk prātā, jo visas "lāgas" reizē nekad nepārlūst. Taču, tiklīdz
automobilis ar tik arhaisku piekares konstrukciju nonāk uz
cietzemes un asfalta, tas kļūst neveikls kā Hanibala kaujas ziloņi.
Tie pārbiedēja māņticīgos gallus, taču slīdēja un klupa šaurajās
kalnu takās, ka, žēli taurēdami, sakrita Pireneju aizās. Ja
spāņu-itāļu kopražojuma zilonis sadomās līkumā apgāzties, ESP
palīgā nenāks. Iveco Massif nav pat ABS.
Motors kā 5 t busam
Santana PS-10 iztika ar 2,8 litru Iveco dīzeli, bet Massif trīs
litru motoram ir pat divas versijas: ar 146 vai 176 ZS. Taču
visurgājējam galvenais ir vilce. Massif griezes moments ir 350 vai
visi 400 Nm, pie tam jaudīgākajai versijai maksimums vilces tiek
sasniegts pie nieka 1250 apgriezieniem, tātad uzreiz pēc tam, kad
esat pagriezuši aizdedzes atslēgu. 3.0 HPT motors taču paredzēts
busiem ar pilno masu līdz 5,5 tonnām! Dabiski, ka šai medaļai ir
otra puse. Pārsniedzot 3000 apgriezienu, motors rūc kā lauva, bet
auto ātrāk vairs neiet. Turpretim sešpakāpju pārnesumkārba slēdzas
apbrīnojami viegli. Pāreja uz 4x4 un pazeminātajiem pārnesumiem
notiek kā vecos laikos, ar sviru, un - jūs uzminējāt - Iveco Massif
nav automātisko brīvrumbu. Slēdzīši priekšējo riteņu rumbās
jāpagriež ar roku.
Kopija par oriģināla cenu
Vai atceraties filmu Kā nozagt miljonu? Mākslas šedevru viltotājs
bija pārliecināts, ka viņa Lotreks nemaz nav sliktāks par paša
Lotreka Lotreku*, tāpēc par to var prasīt pilnu cenu. Iveco Massif
nav tas gadījums. Skats kabīnē liecina, ka Iveco Massif ir kaut kas
līdzīgs UAZ-469, tikai ražots Spānijā. "Paneli" esot taisījis
ItalDesign Džudžaro, bet tad vai nu dzērumā, vai iepriekšējā dzīvē,
kurā bijis kalējs. Ar tapskrūvēm savilkta cietu plastmasu
savārstījuma centrā atrodas kosmiska "esktra" - Pioneer
radioaparāts ar navigāciju un skārienjutīgu displeju. Kā tas
nokļuvis starp "pulksteņiem" no Suzuki Samurai, bleķa paklājiņiem
uz grīdas un plānām kā drezīnai durvīm, vēsture klusē, taču Land
Rover Defender neko tādu neatrast. Digital telebox, kā to dēvētu
sociālie parodisti Norlevo FM, piedāvā pat līmeņrādi un kompasu.
Vai tiešām Land Rover atdarinājuma vietā iznākusi parodija? Nav tik
ļauni, piemēram, Massif ir ekonomiskāks par Defender, kam ir
pastāvīga pilnpiedziņa un alumīnija virsbūve. Italospānim ir arī
labāka skaņas izolācija. Par spīti iedzimtām kroplībām, Kentervilas
spoka vaidiem virsbūvē un spogulīšiem, kas mazāki par pūdernīcu,
Iveco Massif iepatīkas. Brīžiem pat ļoti, kā visi autopasaules
dīvaiņi un dekadenti. Taču, ja vien Iveco dīleris neizkārtos
masīvam valsts pasūtījumu, to piemeklēs Santana liktenis. Iveco
Massif maksā tikpat, cik īsts Land Rover Defender, un - sitiet vai
nost - es nesaprotu, kāpēc.
*Tulūza-Lotreka pašportrets
***
cenas, eiro
Iveco Massif* 30 680
Land Rover Defender 110** 30 700
*aptuvenā cena par 5 durvju automašīnu
**2,4 litru turbodīzelis, 122 ZS, 360 Nm.