Vieni mazuļi kā, piemēram, Chevrolet Spark, ir ap 3,5 m garumā, bet tāda kā, piemēram, pie mums par klasisku mazauto uzskatītais Peugeot 207 izmēri jau lec pāri 4 m atzīmei. Vairums no mazākajiem ir divdurvju modeļi, lai gan trāpās arī izņēmumi - kaut vai jau minētais Spark (3,5 m) un Kia Picanto (3,55 m). Lielākie parasti piedāvā izvēli gan ar divām, gan četrām sāndurvīm, piemēram, Peugeot 207 (4,03 m), Kia Rio (3,99 m) vai Opel Corsa (4,0 m).
Atrod spraugu
Iezīmētā pusmetra robežās rit spēle starp ražotāju un pircēju, un darbā tiek laista centimetru stiepšana, dizains, aprīkojuma vilinājumi, dzinēju un transmisiju kārdinājumi. To ap 3,5 m ir palicis maz, jo arī vismazākie aug. Citroen C2 ir 3,66 m un divas durvis, bet C3 ar četrām jau ir 3,85 m garš. Divdurvju Renault Twingo ir 3,6 m, četrdurvju Clio - 3,98 m. Līdzīgu piemēru čum un mudž. Klusāks ir ap 3,7 m atzīmi, kur iekārtojies Toyota Yaris (3,75 m) un Nissan Micra (3,71 m).
Tieši tur ir mērķējis General Motors, atkal izlaižot dvīņu auto
pāri Opel Agila un Suzuki Splash. Priekšgājējs Suzuki Wagon R+ un
tā kopija Agila bija tikai 3,5 m gari, bet abiem bija četras
sāndurvis. Arī jaunajiem durvis ir četras, bet garumā un ērtībai
klāt nākuši apaļi 24 cm.
Spēlējas ar dizainu
Vasaras saule vienā ābelē briedinātus ābolus tomēr padara atšķirīgus. Rau, mazie sīpoliņāboli arī viens sārtāks, cits bālāks. Līdzīgas asociācijas rada Agila un Splash. Lai dvīņi šoreiz atšķirībā no vecās Agila un Wagon R+ nebūtu vienādi kā ūdens piles, dizaineriem ir nācies savu algu atstrādāt cītīgāk.
Atšķiras priekšējie lukturi, dzinēja ventilācijas restes, miglas lukturu ligzdas. Arī bamperi ir ar viegli tveramām niansēm, un pat vienādo dzinēja pārsegu priekšējā mala katram no dvīņiem ir citādi piegriezta. Līdzīgi arī aizmugurē - numurzīmes ligzda katram savā vietā, aizmugures loga apakšmala pēc atšķirīgas šnites iezīmēta un it kā vienādajos gaismekļos tomēr ir atšķirības.
Rezultātā viena un tā pati virsbūve ir ieguvusi katrai no markām raksturīgos vaibstus. Kurš smukāks? Mans subjektīvais skats atspoguļots vērtējuma zvaigznēs. Splash izliekas par matu spilgtāks, bet citam var šķist otrādi. Individualitāte diemžēl aprobežojas ar ārieni, jo salonā abi auto ir gluži vienādi, tikai logotips uz stūres katram savs.
Spiež uz taupīgumu
Mazam auto pat viduvēja tilpuma motors ir lieka greznība, kas tikai
ceļ cenu, vairāk tērē degvielu un piesārņo vidi. Acīm redzami pēc
tāda principa vadoties, notikusi Agila un Splash komplektēšana.
Pašlaik ir divi mazi un ekonomiski benzīna dzinēji - 1,0 l (65 ZS)
tilpuma trīscilindru un 1,2 l (86 ZS) četrcilindru. Vidējais
degvielas patēriņš, pēc rūpnīcas datiem, pirmajam 5,0 l uz 100 km,
otrajam 5,5 litri, pilsētā attiecīgi 5,9 un 6,9 litri.
Tiesa, GM stratēģija paredz, ka Baltijā Agila tiks tirgota tikai ar 1,2 l dzinēju, savukārt Splash šobrīd pieejams vien ar trīscilindrinieku, bet pēc 1,2 l jāpaciešas līdz nākamā gada februārim. Opel 2009.gada otrajā pusē saņems arī mazu 1,3 l (75 ZS) Powertrain dīzeli, kas solās būt vistaupīgākais, bet par Suzuki šai ziņā pagaidām tiek klusēts.
Ar lielāko motoru abiem papildus piecpakāpju manuālajai ātrumkārbai ir izvēle arī ar četrpakāpju automatizēto kārbu Easytronic.
Mazie rakari
Izmantojot jaunākās tehnoloģijas, inženieri no mazajiem motoriem
ir iemācījušies dabūt ārā to, ko agrāk nespēja par tilpuma trešdaļu
lielāki motori. Agila 1,2 litru mazulis līdz simtam kampj
cienījamās 12,3 sekundēs, un arī gaitā paātrinājums ir tāds, ka
apdzīt īpaši nav jāraustās. Splash ar 1,0 l ir gausāks. 20
zirgspēku iztrūkums apdzenot liek sevi manīt, un motoram ātrāk
piemetas aizdusa, bet, rimtāk ripinot, nav nekādas vainas.
Cenas faktors
Jauniem modeļiem cenas reti ir īpaši zemas, un pašreizējā karā par pircēju izvēli Agila un Splash var neklāties viegli. Izmēros prāvāki konkurenti nereti ar lielākiem dzinējiem pat nopērkami lētāk. Piemēram, Hyundai Getz ar 1,4 l motoru maksā zem 12 tūkstošiem eiro, tāpat arī četrdurvju Kia Rio un Chevrolet Aveo.
Testa auto no GM Baltic (Opel Agila) un Auto Halle (Suzuki Splash)
***
Opel Agila 1,2
* * * * Dizains
* * * * tehnika
* * * komforts
***
Suzuki Splash 1,0
* * * * Dizains
* * * * tehnika
* * * komforts
***
Konkurenti
Toyota Yaris
Izmēru ziņā vistiešākais sāncensis ir Toyota Yaris, bet
jāielāgo, ka mazauto sabiedrībā Toyota uzskatāma gandrīz vai par
zilo asiņu pārstāvi. To apliecina ne tikai auto kvalitāte un
braukšanas īpašības, bet arī cena. To sākums ir tur, kur citi jau
lielīsies ar ekstrām.
Fiat Panda
Itāļu Fiat Panda gan ir maķenīt īsāka un šaurāka, taču ar mazākajiem benzīna dzinējiem arī jūtami lētāka. Savukārt GM dvīņu 1,2 l dzinēja cenu līmenī to jau var dabūt ar 1,3 l dīzeli, bet, piemaksājot vēl 700 eiro, 1,2 l benzīna motoram klāt nāk arī vienkārša pilnpiedziņa.
Hyundai Getz
Kamēr jauno Hyundai i20 vēl tikai gaidām, ne vienu vien gadu mazauto bestsellera godā bijušais Getz joprojām ir aktuāls. Būdams mazliet lielāks, tas pieejams par pievilcīgām cenām. Zem 12 tūkstošu eiro atzīmes nopērkams pat arī ar kompaktklasē ejošu 1,4 l dzinēju un kondicionieri.
***
Cenas, eiro
Opel Agila 1,2 Enjoy 11 350
Opel Agila 1,2 A/T Enjoy 12 350
Suzuki Splash 1,0 GLS 10 990
Suzuki Splash 1,2 GLS 12 195
Suzuki Splash 1,2 GLS 13 385