Mazda dīleri atzīst, ka ar mokām notirgo labi ja desmit dīzeļautomašīnu gadā, un viņus nevar vainot. Mazdās uzstādītie divu litru motori nav nedz klusi, nedz īpaši izsmalcināti, kaut arī saražo 140 zirgspēkus. Vakareiropā šis motors jau ir vakardiena, jo tā vietu ieņēmis nesalīdzināmi (pēc nostāstiem) modernāks, rafinētāks un ekonomiskāks agregāts MZR-CD 2.2. Latvijā tas nonāks labākajā gadījumā vēlu rudenī - un arī tikai tad, ja ap to laiku kāds vispār vairs spēs "pavilkt" jaunu automobili. Apmierināt ziņkāri izdevās ar Mazda Europe palīdzību, kas piešķīra mums metāliski melnu Mazda 6 Sport ar pašu jaudīgāko no trim jaunā dīzeļa versijām - 185 zirgspēkiem. Mazda ar kāpurķēdēm
Sestā mazda vairs nav nekāds satriecošais jaunums, tomēr Vācijas
ceļos jauno modeli mana reti un pārsvarā ar poļu numuriem, bet
Austrijā tik skaistu hečbeku neredzējām vispār. Mazda uzsver, ka
automašīnas izskats paceļ sesto klasi augstāk - lai kur tā arī
būtu. Piespiedu eksperimenta kārtā mēs par to pārliecinājāmies
paši. Organizatoriskas kļūmes un vācu liberālo satiksmes noteikumu
(ziemas riepas nav obligātas) dēļ demonstrācijas auto devās
sniegoto kalnu virzienā ar debešķīgiem 18 collu riteņiem un...
vasaras riepām. Tā kā tāspuses autoceļi krasi atšķiras no cūkkūts
uz mūsu šosejām, pārskrējiens no Minhenes uz Kaprūnu izdevās pa
sauso, taču līdz viesnīcai kalnā uzbraukt neizdevās ne ar trešo, ne
piekto piegājienu. Izlaižot stāstu par to, kā sameklēt sniega ķēdes
18 collu riteņiem (tādas neatradās nevienā benzīntankā līdz pat
Zalcburgai), var pamielot mazdas pašapziņu ar uzskatāmu pierādījumu
Mazda 6 kāpienam pa hierarhijas kāpnēm. Gan izpalīdzīgais viesnīcas
saimnieks, gan attapīgais Shell benzīntanka darbinieks gribēja
uzlikt ķēdes pakaļējiem riteņiem, jo abi tumsā bija noturējuši
Mazda par Lexus.
Dīzelis, kura nebija
Neparedzēto 80 eiro investīciju atsvēra tehniskajos datos minētā
pieticīgā dīzeļa apetīte. Praksē gan patēriņš izrādījās augstāks
par ražotāja solīto: 7,8 litru "vidējais" uz autobāņa nokritās
tikai līdz 7,5 l/100 km. Padaudz pat ar ziemas riepām, kuru nomaiņa
steigā tika noorganizēta slēpošanas kūrortā kaimiņciemā. Toties 2,2
litru dīzelis patiešām ir tik pasakaini kluss, kā minēts testu
aprakstos, bet ar tikpat pasakaini gariem pārnesumiem. Ekoloģijas
un ekonomijas vārdā seši pārnesumi izstiepti tik gari, ka 400 Nm
griezes moments jūtams, tikai nežēlīgi pārslēdzoties divus
pārnesumus uz leju. Mazda 6 ir žigla, taču nevienu brīdi nav
sajūtas, ka priekšā ir viens no jaudīgākajiem četru cilindru
dīzeļiem vidējā klasē. Tas liek domāt, ka 163 zirgspēku versija vai
pat 125 ZS entrylevel ir izdevīgāka izvēle. Jaudīgākā motora
efektīvā darbības zona ir starp 1800 un 4000 apgriezieniem, kurā
vēsais dīzelis tikpat kā nav dzirdams un patērē vismazāk degvielas.
Sīkumi jāpilnveido
Nedēļas laikā var iepazīties ar vissīkākajām automobiļa kaprīzēm.
Piecdurvju hečbeks ir visizskatīgākā Mazda 6 versija, un tam ir
vislabākā aerodinamika. Bagāžnieka ietilpība līdz logu līmenim ir
tāda pati kā universālim. Par sarūgtinājumu slēpotājiem un
snovotājiem Mazda 6 pat vislabākajā komplektācijā nav lūkas vai
slēpju maisa aizmugurējā sēdekļa atzveltnē un nolocītā trešdaļa
samazina pasažieru ērtības. Citādi Mazda 6 salons ir ļoti ērts un
plašs, kaut arī visai padrūms, jo pārsvarā sastāv no melnas
plastmasas. Lai gan no stūres iespējams apskatīt un regulēt visu,
ieskaitot salona temperatūru (!), borta dators beidzot ir
novecojis, rūpnīcas navigācija neprot atrast tuvāko Mazda servisu,
bet riepu spiediena sensora "nonullēšana" ir skečs no Monty Python
- "pabrauciet 20 metru, izslēdziet motoru, nedariet neko 15
minūtes, tad brauciet ar 20 km/h stundā divas dienas no vietas..."
Ikdienišķo sīkumu pilnveidošana un (ne)novēršana pagaidām attur
mazdu no augstāka vērtējuma un 100% pilnvērtīgas konkurences ar
Ford Mondeo, Toyota Avensis vai Honda Accord. Taču japāņi cītīgi
strādā. Pirmo reizi mazdā sastapām "aklo zonu" sensoru spoguļos,
kas ziņo par automašīnām blakus ar zaļu signāllampiņu. No drošības
viedokļa sevišķi vērtīgi ir adaptīvie biksenona lukturi, kas
izceļas ar fenomenālu ceļa izgaismojumu un izgaiņā vecus fiatus no
kreisās joslas.
Visu izšķirs cena
Baltic Motors Autocentrā Lidosta jaunā Mazda 6 un Ford Mondeo stāv tuvu kā brāļi, bet jaunais 2,2 litru dīzelis pabīdījis japāni uz priekšu tajā spēles līnijā, kur eiropietis bija tālu priekšā. Neinformēts cilvēks nesaskatīs atšķirību starp mazdas dīzeli un slavināto Honda i-DTEC - kluss, labi iet, stūri nerausta, ir OK! Protams, par automātisko pārnesumkārbu var aizmirst un patēriņš ir pārāk liels, taču galvenais soģis būs cena, kas tad arī izlems - apžēlot vai izsvītrot.
***
Mazda 6 Sport
* * * * * Dizains
* * * * Tehnika
* * * * Komforts
***
Cenas eiro
Mazda 6 2.2 MZR-CD 2.2 24 900 (125 ZS)*
Mazda 6 2.2 MZR-CD 2.2 28 800 (185 ZS)*
Ford Mondeo 2.2 TDCi 25 040
Honda Accord 2.2 i-DTEC 26 400
Toyota Avensis 2.2 D-CAT 27 390
***
Konkurenti
Honda Accord ielaušanās svešajā vieglo dīzeļu elitē tagad jau piemirsusies, jo i-DTEC ir jau otrā Honda dīzeļdzinēju paaudze. Honda uzskata, ka tās dīzelis ir īpašs tāpēc vien, ka to radījuši benzīna motoru inženieri - tāpat kā Subaru bokserdīzeli. Pluss - ir pieejama automātiskā pārnesumkārba.
Ford Mondeo dīzeļdzinēju izvēle parasti nosveras 1,8 un 2 litru motoru virzienā, jo tā dara arī VW, Opel un citi. Iepriekšējā paaudzē 2,2 litru motors vispār bija paredzēts tikai sporta versijai.
Toyota centīgi izvērš dīzeļdzinēju piedāvājumu, kaut arī atslābušās naftas cenas to vairs īsti neprasa. Jaudīgākais D-CAT motors agrāk neganti rāva līdzi stūri, taču jaunajā modelī šis blakusefekts novērsts.