Pirms 22 gadiem, 1987.gadā, šo titulu ieguva Opel Omega, bet 1985.gadā - Opel Kadett. COTY konkursa tituliem visbagātākā auto marka ir itāļu Fiat, kas ar mazauto Fiat 500 triumfēja arī pērn, bet otrais visbiežāk godalgotais ražotājs ir Ford, kas konkursā uzvarējis piecas reizes, pēdējo balvu saņemot 2007.gadā par minivenu Ford S-Max.
Pēdējos desmit gados cīņa par Car Of The Year titulu arvien ir bijusi sīva, izņemot vienīgi 2005.gadu, kad zaļo tendenču iespaidā gandrīz ar divkāršu pārsvaru pār otrās vietas ieguvēju uzvaru guva hibrīdauto Toyota Prius. Šogad otro reizi konkursa vēsturē galvenās balvas likteni izšķīra viens vienīgs punkts, jo, apkopojot balsojuma rezultātus, izrādījās, ka Opel Insignia savākusi 321 punktu, bet otrajā vietā palikušais mazauto Ford Fiesta saņēma tikai par punktu mazāk. Viens punkts izšķirošs bija arī 2001.gadā, kad vēl ierindā esošā Alfa Romeo 147 par naga tiesu apsteidza iepriekšējās paaudzes Ford Mondeo. Kritiski maza punktu starpība galvenajiem pretendentiem bija arī 2007.gadā, kad jau minētais S-Max savāca par diviem žūrijas locekļu balsojuma punktiem vairāk nekā Opel Corsa.
Iepriekš, uzzinot septiņus šāgada automobiļus finālistus, kas tika izvēlēti no 37 pretendentiem, šķita, ka vislielākās izredzes uz titulu ir sestās paaudzes VW Golf, kas kārtējo reizi demokrātiskās kompaktklases standartus paceļ jaunā līmenī. Ne velti kompaktklase ir iedēvēta par golfklasi. Taču žūrijas balsojumā Golf 6 ierindojās tikai trešajā vietā. Nereti tiek minēts, ka Car Of The Year izvēlē noteicošā loma ir piecām lielvalstīm - Vācijai, Francijai, Itālijai, Spānijai un Lielbritānijai, kas žūrijā (šogad 59 locekļi) pārstāvētas katra ar sešiem žurnālistiem. Kā tas izpaudās šāgada balsojumā?
Britiem jau labu laiku tikai atliek jūsmot par citu nāciju ražojumiem, jo pašu kādreiz slavenā autobūve izčibējusi vai pārdota. Frančiem šogad bija divi pašmāju lolojumi - jaunie Renault Megane un Citroen C5. Itāļiem sirdij vistuvāk gan jau bija Alfa Romeo MiTo, bet pārējie četri auto, ieskaitot Škoda Superb, teorētiski varēja būt vāciešu interešu sfērā. Lai arī Insignia skaitās amerikāņu GM, bet Fiesta citu jenkiju jeb Ford īpašums, šie auto faktiski tomēr ir vācu autobūves augļi, Vācijā atrodas gan minēto koncernu Eiropas atzaru štābi, dizaina centri un galvenās ražotnes. Vācu giganta Volkswagen īpašumā ir tagad augstā līmenī paceltā čehiete Škoda Superb, bet visvāciskākais, protams, ir un paliek VW Golf. Bez tiešas ieinteresētības it kā palika spāņi, taču jāņem vērā, ka koridas zemes Seat arī ietilpst Volkswagen koncernā.
Taču visi seši spāņi priekšroku deva Opel Insignia, nevis VW Golf. Arī četri francūži izcēla Insignia, viens - Fiesta, bet pēdējais - Superb, savas valsts cerībām atstājot tikai drupačas. Pieci briti izvēlējās Fiesta, viens - Golf, bet pēc punktu kopsummas Insignia pat atbīdīja uz ceturto vietu. Arī itāļi ar pieci pret viens izcēla Fiesta pār Golf, Insignia liekot trešajā vietā. Un ko tad vācieši? Četri bija par Golf, viens tomēr par Ford Fiesta, bet sestais mazliet vairāk punktu nekā citiem atdeva franču Citroen C5. Tātad Insignia no lielvalstu žurnālistiem saņēma desmit augstākās atzīmes (tiesa, ne vienādas), bet Fiesta dabūja 12 labākos vērtējumus.
Kopumā piecu minēto lielvalstu žurnālisti šāgada COTY uzvarētājai Insignia deva mazāk nekā pusi jeb 153 punktus, bet citu valstu pārstāvji -- 168 punktus. Tātad pārējo Eiropu gluži par statistiem milžu cīniņā uzskatīt nevar.
Atliek piebilst, ka Car Of The Year (ne arī Latvijas Gada auto) tituls nav uztverams kā tiešs sinonīms vārdam "labākais". Pretendenti un pat finālisti pārstāv dažādas automobiļu klases ar pārāk ievērojami atšķirīgiem parametriem, lai žūrijas balsojumu varētu pieņemt šādā izpratnē.
Visi COTY 2009 finālisti, izņemot pašu Gada auto, cits agrāk, cits pavisam nesen, jau ir pārdošanā arī Latvijā. Savukārt Insignia dīleru salonos nonāks tikai pēc Jaunā gada sagaidīšanas.
***
COTY 2009 rezultāti
Opel Insignia 321
Ford Fiesta 320
VW Golf 223
Citroen C5 198
Alfa Romeo MiTo 148
Škoda Superb 144
Renault Megane 121