Ietur vienotu stilu
Kompaktā Peugeot vagona jaunākais modelis 308 SW dizaina ziņā iet lielākā 407.universāļa nosprausto ceļu. Lai izbēgtu no šķietami nenovēršamās šādu automobiļu dizaina smagnējības, jumta pēdējais balsts krīt nevis uz aizmuguri, bet gan uz priekšu. Lai arī šī metode vairs nav oriģināla un tā izmanta arī korejiešu Kia Ceed vagona noformējumā, galvenais uzdevums ir sasniegts. Peugeot 308 universālis ir ārēji krietni atraktīvāks nekā sugas brāļi, kam aizmugure veidota tradicionālā stilā.
Lecīgais un piesaistošais priekšdaļas motīvs ar izvirzīto deguna ķīli nāk jau no hečbeka un pat mazākā brāļa Peugeot 207 arsenāla.
Divi vienā
Jau ar iepriekšējo 307.vagonu franči sāka nošķirt ikdienišķas palielinātas ietilpības modifikācijas, kas arī tagad nes nosaukuma papildinājumu Break, un sava veida live style automobili SW ar modē nākušajiem stikla jumtiem. Trīssimt astotais šo tradīciju turpina, turklāt stiklotās jumta platības ir tikai pieaugušas un tagad panorāmas jumts beidzas pat aiz otrās rindas pasažieru pakaušiem.
Priekšgājējs iezīmēja vēl vienu tendenci. Proti, Peugeot kompakto universāli centās padarīt mazliet līdzīgu ar kompaktveniem. Jumts tika celts uz augšu, un bagāžniekā varēja uzstādīt vēl divus papildu sēdekļus. To lietderība gan ir apšaubāma, bet... Jaunais modelis it kā turpina iet to pašu ceļu, taču jumta augstums ir mazliet (par 13 mm) samazināts, lai iegūtu mazāku vēja pretestību un zemāku smaguma centru. Savukārt gan garumā, gan platumā 308.universālis veco modeli ir pāraudzis. Nemainoties riteņu garenbāzei (izmantota iepriekšējā platforma), ir palielinātas pārkares gan priekšā, gan aizmugurē, un Peugeot 308 SW (4500 mm) gandrīz sasniedz rekordista VW Golf Variant (4554) un Opel Astra Caravan (4515) garumu.
Ekonomika ekonomiska
Šo bijušās PSRS bijušā līdera Mihaila Gorbačova pārgudro teicienu gan jau vēl atceras daudzi. Kompaktklases automobilim, tajā skaitā universālim, nevajadzētu būt dārgam, un tam jābūt taupīgam izmaksās. Diemžēl Peugeot 308 SW nav lēts, jo iespēja skatīt zvaigznes, neizkāpjot no mašīnas, maksā naudu, turklāt auto ir apvienots ar komforta aprīkojumu, kas arī nav par velti. Rezultātā lētākā 308 SW iespēja ar 1,6 l benzīna motoru ir gandrīz 20 tūkstošu eiro vērta, bet reizē dinamiskais un arī taupīgais 1,6 l HDi maksā vairāk nekā 21 tūkstoti. Break cenas ziņā kompaktklases ideoloģijai ir daudz tuvāks.
Dzinēju piedāvājums universālim no hečbeka ne ar ko neatšķiras. Tie paši trīs benzīna dzinēji - 1,4 l (95 ZS), 1,6 l (120 ZS) un 1,6 l motors ar turbīnu (150 ZS). Arī dīzeļi ir trīs, jo 1,6 l dzinējam ir divas jaudas versijas - 90 ZS tikai Break, bet SW tiek arī 110 zirdziņi. Jaudīgākais kompresijas motors ir 136 ZS divlitrinieks.
Optimālā izvēle
Ja vien aizmirstam par SW cenu, optimālā izvēle būtu Peugeot 308 SW
ar spēcīgāko 1,6 l dīzeļversiju. Tieši tādu arī AutoDiena saņēma
izmēģinājuma braucienam. Šīs nedēļas pirmās puses sniegotajās
dienās jaunākā lauviņa nudien iepriecināja. Vadītāja vieta, īpaši
kāju zonā, ir ērtāka nekā izmēros lielākajam Peugeot 407 (lasiet
tālāk tekstā), tā pašas sešpakāpju pārnesumkārbas attiecības šim
dzinējam salāgotas labāk nekā krietni spēcīgākajam 2,2 l HDi.
Dinamika, protams, ir pieticīgāka, taču vairāk nekā pietiekama tik
un tā.
Smaguma centra pazemināšana ir novērtējama tieši šādos apstākļos, jo auto uz slidena ceļa turējās labi, pat sniega sanesumus pārvarot. Arī sajūgs ir informatīvāks nekā Peugeot 407, kas ļauj drošāk darboties ar pārnesumu sviru. Visbeidzot ļoti iepriecinoši bija degvielas patēriņa rādījumi. Neesot speciāli izšķērdīgam, bet ziemas apstākļos absolūti nedomājot par taupību, aprīt vairāk par 5,0-5,5 litriem uz 100 km ņiprais dīzeļmotors nebija pierunājams. Vasarā un ekonomiskākā režīmā ar to gan jau var sasniegt četriem litriem tuvus patēriņa rādītājus.
Izteikts minimālisms
Salīdzinot pērn uzlaboto vidējās klases Peugeot 407 ar 2004.gada
debijas mašīnām, jābrīnās, ka pārmaiņu ir tik maz. Vienīgais, ko
izdevās izskaitļot, apskatot priekšpusi, ir tievie hromētie
pavedieni uz platās dzesēšanas rīkles plastmasas restītes.
Bamperis, kas parasti tiek pakļauts izmaiņām modeļu uzfrišināšanas
kampaņās, nav mainījies ne par santīmu. Aizmugurē atšķirība ir
nedaudz tveramāka, jo bampera forma ir mazliet mainīta un lukturu
iepriekš vienlaidus koši sarkanajos paklājiņos ir parādījušies
spilgti balti laukumiņi.
Salonā vispamanāmākā pārmaiņa ir četrspieķu stūres rata nomaiņa pret sportiskāku trīsspieķu "baranku", kā arī jauna automātiskā klimata sistēma. Zinot, ka Peugeot 407 pārdošanas rādītāji Eiropā, salīdzinot ar iepriecinošajiem rādītājiem modeļa jaunības gados, bija nokritušies gandrīz divkārt, jābrīnās, ka uzlabojumi ir tik minimāli. Vienīgais šādu pieticību attaisnojošais iemesls ir tas, ka 407. arī piektajā ražošanas gadā kopumā neizskatās savecējis. Bet vai ar to pietiks?
Vadāmība un gaitas komforts ir atzīstams, bet palicis iepriekšējā līmenī. AutoDienas izmēģinātajai 2,2 l HDi dīzeļa versijai sajūgs joprojām ir pārlieku mīksts un mazinformatīvs, manuālā pārnesumkārba sūdzēties neliek, bet arī uzlielīt to iemesla nav. Uz citu jaunāku šīs klases mašīnu fona Peugeot 407 nevar palepoties arī ar salona plašumiem un ērtību vadītāja kāju zonā. Vienīgais īsti novērtējamais ieguvums ir jūtami uzlabotā skaņas izolācija salonā.
Nekas būtisks nav mainījies arī pieprasītāko dzinēju gammā. Lai arī 2,0 l dīzelim ir klāt nākuši daži zirgspēki, taču tos novērtēt nebūs viegli. Testētais 2,2 l HDi jaunums ar divām turbīnām gan ir lielisks. 170 ZS jauda un 370 Nm grieze sniedz vienmērīgu un pārliecinošu spēku bez turbobedrēm un citām novirzēm gandrīz jebkuros apgriezienu diapazonos.
Diemžēl pašreizējā cenu kara apstākļos 2,2 l HDi ir samērā dārgs pirkums un diez vai cels Peugeot 407 pārdošanas rādītājus.
***
Cenas eiro
Peugeot 308 Break no 15 723**
Peugeot 308 SW no 19 280**
Kia Ceed Sporty Wagon no 13 490*
Hyundai i30 CW no 15 990
VW Golf Variant no 15 582
Opel Astra Caravan no 14 395
*akcijas cena
**noliktavas mašīnām iespējamas zemākas akcijas cenas
***
Peugeot 308 SW Premium
* * * * * Dizains
* * * * Tehnika
* * * * Komforts
***
Konkurenti
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf V Variant ir ne tikai visu laiku visgarākais Golf universālis, bet arī visgarākais automobilis šajā nišā. Garums nozīmē arī ietilpību, un tieši tāpēc Golf ir bīstams jebkuram konkurentam, jo vagonus pērk dēļ to funkcionalitātes, nevis lai zīmētos ar dizainu vai ko citu.
Kia Ceed Sporty Wagon
Par bīstamiem konkurentiem kompakto vagonu grupā ir kļuvuši arī Korejas automobiļi. Piemēram, Kia Ceed Sporty Wagon. Glīts eiropeisks dizains, atzīstama materiālu, kā arī montāžas kvalitāte un demokrātiska cena. Un, kas nav mazsvarīgi, piecu gadu rūpnīcas garantija. Gandrīz viss vienlīdz attiecas arī uz dvīni Hyundai i30 CW.
Ford Focus
Starp pārējiem Eiropas un Japānas konkurentiem joprojām interesants ir arī Ford Focus vagoniņš, kurš reizē ar visu modifikāciju gammu nesen piedzīvoja atjaunināšanu. Latvijas tirgū citiem bīstams ar dīleru noliktavu izpārdošanas kampaņām. Internetā pat fiksētas cenas pašreiz nav atrodamas.