Laika ziņas
Šodien
Migla

Zīmētāja kontrakts

Nepatīk moderno auto dizains? Uzzīmējiet labāku! Mēs pieņemām Mazda izaicinājumu un pamēģinājām

Dizaina semināri jeb design workshops parasti nav nekas vairāk kā autoražotāju dizaina centra apmeklējums, teteatete kontakts ar gadu veciem konceptauto un līmplēvē ievīstītu mulāžu, ko lepni uzdod par nākamā bestsellera galīgo versiju. Intrigas uzturēšanai to neļauj fotografēt pat ar telefonu. Īsāk sakot, laika tērēšana. "Nē, nē, šoreiz viss būs pavisam citādi!" dievojās Mazda Europe preses atašejs.

"Ā, tomēr drīkstēs fotografēt?"

"Nē, jūs paši varēsiet "dizainēt" automobili!"

Mēdz teikt, ka ziņkārības dēļ kaķis nolauza kaklu, bet ko kaķis jēdz no automobiļu dizaina? Apbruņojušies ar kamerām, bloknotiem un zīmuļiem, kopā ar Autoziņu operatoru devāmies ceļā uz Amsterdamu, kur mums bija lemts izmēģināt roku augstākajā no industriālajām mākslām - automobiļu dizainā.

Holandiešu skola


Kā top automobiļa izskats? Reizēm šķiet, ka to rada viena ģēnija roka, taču tā nav. Gan Audi stila virspārzinis Valters da Silva, gan aktuālo BMW izskata tēvs Kristofers Bengls ir tikai milzīga kora virsdiriģenti. Tāds ir arī Laurenss van der Akers, Mazda dizaina nodaļas ģenerāldirektors, starp citu, jau otrais holandietis, kas uzkalpojies tik tālu. Pirmais bija BMW AG galvenais dizainers Adrians van Hoidonks. Viņi nosprauž vadlīnijas, skaidro, kāpēc tas ir tā un nevis šitā, un smaidot aizstāvas pret žurnālistu uzbrukumiem. Bet kas ir pašā sākumā, kad vēl nav ko aizstāvēt?

Mākslas darbi rodas mokās


Pašā sākumā satiekas dizaineri, marketologi un inženieri, lai kopā spriestu par jauna produkta radīšanu. Tā kā pirmie ir mākslinieki, otrie pārdevēji, bet trešie - izgudrotāji, nekam prātīgam tur nevajadzētu iznākt. Kas iznāktu no Vorhola, Makjavelli un Edisona kopuzņēmuma? Šī ļaužu kopa saucas Advanced Product Strategy (APS). Agri vai vēlu tā nonāk pie kopsaucēja, ka mēs pēc trim vai pieciem gadiem saņemsim, piemēram, kompaktklases auto Mazda 3. Tālāk seko process, kas "noracis" miljoniem labu ideju, - tirgus izpēte. Japāņi sevišķi paļaujas uz dažādiem pētījumiem, bez tam pavēle better make a survey lieliski ļauj novilcināt laiku. Šo etapu attaisno tikai tas, ka pētījumu rezultātā "noraktas" arī miljoniem draņķīgu un klaji avantūrisku ideju un planētas seja paglābta no kroplīgiem automobiļiem. Pieņemsim, ka visi Yamadasani ir apmierināti ar pētījumu. APS komanda ir sīki un smalki izpētījusi, kas brauc ar noskatītā segmenta mašīnām un cik viņiem bērnu, suņu un ēdienreižu. Tad jau samērā pieaugušo projektu gaida pēdējais pārbaudījums. APS nosaka, vai idejai vispār ir izredzes un vai tā atbilst Mazda ideoloģijai. Ja zvaigžņu stāvoklis ir labvēlīgs, tad seko...

Bingo!


Notiek brīnums, visi par visu vienojas, neapmierinātie un nenovērtētie norij žulti, piekāpjas vairākumam, un top tā saucamais comprehensive design brief jeb dizaina portfeli. Tagad pienācis laiks dizaineru uznācienam. Viņi zīmē simtiem skiču, un pārējie ļauj māksliniekiem izpausties kā koledžas gados. Tas ir pagaidām, jo izdzīvos tikai tie uzmetumi, kuros ievēroti t.s. hard points - šasijas izmēri, motora novietojums un citi tehniski parametri. Pēc tam sākas digitālā trīsdimensiju modelēšana uz datora, kam seko modelis mērogā. Tā ir pirmā iespēja ieraudzīt jaunā auto formu dzīvē. Maketus gatavo no speciāla māla, kam izžūstot parādās kokam līdzīga struktūra. Modeļa izgatavošana dabiskā lielumā prasa mēnesi, un rezultātu nosūta uz Japānu. Mazda ir četras dizaina studijas, no kurām viena atrodas Vācijā, otra Kalifornijā un tikai divas Japānā. Modeļus aplīmē ar V22 - pelēku, nespīdošu līmplēvi, kas labāk izceļ formu un ēnas. Pajautāju, vai uz Japānu nosūtītie maketi pārcieš lielas izmaiņas. "They are changing a lot," pēc neilgas svārstīšanās atzīstas vācu studijas darbinieks. Kad ārējais dizains ir apstiprināts, interjera dizaineri pieacina materiālu ekspertus. Tie izlemj, vai paneļa faktūra izskatīsies pēc saspiestām blaktīm, kirzas zābakiem vai Gucci somiņas. Beigu beigās tas viss tiek vēlreiz "norenderēts" uz NASA cienīga lieldatora, izgatavots darbnīcā un salikts kopā jaunā konceptautomobilī. Nākamajā autoizstādē to apsargās modrs darbinieks, kurš neļaus iekarsušiem žurnālistiem sabakstīt maketu ar zīmuļiem, bet spiegiem no Ķīnas autokopētavām - saskrāpēt ar mērlentēm.

Uzzīmēt Mazdu


Mūsu "darba uzdevums" bija elementārs kā reizrēķins. Vienoties par mazās klases automobiļa pirmo skici. Bet kā lai vienojas internacionālā grupā, kur trīs cilvēki sēž kā ūdeni mutē ieņēmuši, bet pārējiem muti neļauj atvērt kompleksaina austriešu tante no sazin kāda svarīga žurnāla (protams, ne par auto)? Es balsoju abām rokām par daiļo dzimumu autoindustrijā, jo dāmas neļauj aizmirst par to, ka mašīna domāta cilvēkam, nevis otrādi. Tomēr kolektīvs, kur viena tante grib, lai visi redzētu viņu, bet otra - lai viņa redzētu visus, bet viņu neviens, ir "hororšovs", nevis "vorkšops". Tikai somu kolēģa pašaizliedzība un zīmētāja talants neļāva pārvērst mūsu kopdarbu caurspīdīgos bērnu ratiņos ar grozāmiem klubkrēsliem un ledusskapi. Vēl nekad nebiju sastapis vienkopus tik daudz cilvēku, kas tik svēti ienīst tradicionālo instrumenti paneli. Neizskatījās, ka viņi visi šķielētu. Mierinājumam jāsaka, ka kolēģu "konkurentu" grupām bija klājies vājāk, un mēs pat tikām paslavēti. Tomēr parakstīties zem B-Car galīgā varianta es atturējos.

Dizains sākas ar sēdekli


Esmu dzirdējis, ka Amatniecības koledžā koktēlnieku vai līdzīgu amatnieku diplomdarbs ir koka krēsls. Sak", kamēr neproti uztaisīt kārtīgu krēslu, no tevis meistars neiznāks. Laurenss van der Akers saka to pašu - tu nevari kļūt par labu autodizaineri, kamēr neesi radījis pa īstam krutu sēdekli. Tā ka - ja gribat iegūt zīmētāja kontraktu autofirmā, sāciet ar krēslu.

*Viņi izmaina daudz - angl.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko