Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Sans objet

Itāļu futūristi sapņoja par teātri bez, viņuprāt, izlutinātajiem, slinkajiem, neprecīzajiem un kopumā mākslai naidīgajiem aktieriem. 1918. gadā Hugo Balls uzveda izrādi Uguņošana, kurā Igora Stravinska mūzikas pavadījumā ap savu asi pārdesmit minūtes griezās dažādi izgaismoti abstrakti objekti. Iestudējumu pieteica kā Krievu baleta viesizrādi Romā.

Tikko Bāzelē noskatījos franču grupas Compagnie 111 izrādi Sans objet, un fakts, kas mani iepriekš sajūsmināja tikai intelektuāli kā izaicinošs, spilgts teorētiskās domas lidojums, piepeši ieguva gluži emocionālu jēgu. Izrāde sākas pustumsā. Mūsu priekšā ir vairākus metrus augsts objekts, apsegts ar melnas plēves gabalu. Gaisma no prožektoriem atspīd plastikā, radot savdabīgu ņirboņu. Piepeši objekts sāk lēni kustēties. Pa labi, pa kreisi, uz augšu, tad – strauji krītot. Izgaismotā plastika nez kāpēc līdzinās dzīvsudraba peļķei. Rodas sajūta, ka mūsu priekšā ir kāda amorfa masa, kas top, pārtop un atgriežas pirmseksistences stāvoklī. Te tā ir abstrakta kompozīcija, te noslīgst teju līdz skatuves grīdai, izliecoties kā embrijs mātes klēpī. Skan klusa mūzika. Ir bezgala skaisti un mazliet baisi vienlaikus. Kā izplatījumā, kurā nav nekā cita kā tikai topošais, par savu veidolu vai dabu vēl skaidrībā netikušais milzīgais radījums.Tad skatuves telpā ieskrien divi uzvalkos ģērbušies dejotāji un mērķtiecīgi, bezceremoniāli norauj būtnei tās apvalku. Zem plēves paslēpies 20. gadsimta 70. gadu industriālais robots.Izrāde ir asprātīga. Programmā uzsvērts, ka vairāk nekā sešdesmit kustīgiem savienojumiem sastiprinātais robots spēj aizsniegt jebkuru telpas punktu. Dejotāji pēta mašīnas kustību, samērojot to ar sava ķermeņa iespējām. Robots novietots uz nelielas skatuvītes, kura kā brīnumlādīte pamazām atklāj savus noslēpumus – te viens dēlis iemontēts uz slieces un brīvi pārvietojams pa labi vai kreisi, te citā slēpjas metrs reiz metrs izmēra kaste, kurā ielocījušies dejotāju ķermeņi cenšas saglabāt līdzsvaru. Protams, mašīna šeit rada tikai priekšnoteikumus tam, lai dzīvi aktieri izrādītu savu spēju pārdabisko neierobežotību. Tomēr ne jau tās uzrunā. Uzrunā, sajūsmina, liek ar sevi identificēties nehumānais, mehāniskais, nedabiskais, tas, kas apdraud un spēlējas. Jo kontrastā iztrenētajiem aktieru ķermeņiem tieši robotā slēpjas kāds noslēpums. Paradokss – it kā taču zināms, ka to darbina programma, ka tas nenogurst, ka tā robežas nosaka mehānikas likumi. Tomēr.Var būt, ka šodienas cilvēkā spēcīgi runā atšķirīgā kultūras pieredze. Romā H. Balla darbu uzņēma, teiksim, atturīgi. Bāzelē pārsimt cilvēku zāle elpoja, šķiet, vienā ritmā ar smagās mašīnbūves brīnumu, kas likās tik trausls, sargājams, komisks un vienlaikus biedējošs. Varbūt, ka pasaule gandrīz simts gadu laikā ir ievērojami mainījusies, un mēs spējam saskatīt savus vaibstus tehnoloģijā. Bet varbūt tieši tā izpaužas teātra brīnums.Mašīna franču grupas darbā man nedaudz atgādina Staņislava Lema Solaris okeānu – neizzināmu matēriju, cilvēka psihes dzīles, dievu, kas spēlējas. Svešo un vienlaikus tuvo. Un ir jādomā par to, ka ir nežēlīgi noraut ādu un piespiest pildīt mehanizētu funkciju tikai tāpēc, ka gadījies metāla skelets. Kaut tajā varbūt slēpjas gotiska katedrāle vai teliņš ar lielu banti ap kaklu. Ar to es negribu teikt, ka aktieris teātrī nav vajadzīgs. Tikai to, ka, ja laimējas, vismaz uz brīdi iespējams pieskarties neiespējamībai.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies mākslinieks Eižens Valpēters

Ziemassvētku laikā 23. decembrī mūžībā devies mākslinieks nonkonformists, grāmatas Nenocenzētie. Alternatīvā kultūra Latvijā. XX gs. 60-tie un 70-tie gadi (2010) sastādītājs Eižens Valpēters (1943–20...

2024. gads teātrī. Teātris nav ēka

Gandarījumu ir sagādājuši oriģināldarbi, kas runā par šīs zemes cilvēkiem, viņu vēsturi un šodienu, cerībām un vilšanos, stereotipiem un vērtībām

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja