Raidījuma Finanšu tango atbalstītāja Latvijas Banka to ļāvusi veidot _Hansa Media _producentiem, lai uzlabotu sabiedrības izpratni par valsts finansēm un budžeta veidošanas likumsakarībām. Svarīgs ir arī otrs uzdevums – atsaukt pie televizora jaunus cilvēkus, kuru draugi vai radi pieteikušies projektā.Skolnieciskuma sindromsDiemžēl Finanšu tango shēma ir pazīstama kā drebuļus raisošas atmiņas no skolas laikiem. Tevi visu laiku pārbaudīs, vērtēs vai vismaz atmaskos! Liekas, šis sauklis pulsējis raidījuma veidotāju galvā. Nekas, ka studentiem uzdoti valstiski uzdevumi, nekas, ka viņi cenšas īsā laikā tikt galā ar darbiem, ko parasti veic tik liels cilvēku skaits, kas ietilpst vairāku ministriju vairākos stāvos. Dalībnieku ierobežotās tiesības padara spēli vienveidīgu un laupa tai intrigu. Ja viss būtu apgriezts otrādi un studenti aicināti vērtēt jau pieņemtus lēmumus, meklēt labākus risinājumus, varbūt domāšanas process būtu aizraujošs. Ja spēle liktu izkāpt no zināmajām shēmām, varbūt to varētu padarīt kaut mazliet aizraujošāku par vienkāršu atskaites sniegšanu. Tagad ir pareizo atbilžu uzminēšanas sacensības, kuras, atvainojiet, izraisa eksperti, kam piešķirtas neapstrīdamu patiesību paudēju lomas par jebkuriem ekonomikas jautājumiem. Ekspertu mānijaNešaubos, ka daudzkārt redzētie banku pārstāvji lieliski spēj izanalizēt studentu steigā piedāvātos valsts ekonomiskās attīstības risinājumus. Bet apnīk tā daudzkārt jau piedzīvotā viszinība, skaidrība, kurā nav nekādu šaubu.
Ak, ja kaut viena studentu komanda mestos strīdēties un aizstāvēt savu versiju! Cik aizraujošs kļūtu raidījums, ja studenti būtu sameklējuši tādus šo pašu ekspertu secinājumus vai prognozes, kuros tikpat daudz kļūdu, cik studentu pieņēmumos! Sāktos saruna, kurā nav tikai kļūdainā un pareizā frakcija, jo dzīve nav tik vienkārša kā Latvijas Bankas sabiedrībai paredzētās komunikācijas stratēģijas.
Laikā, kad ekonomikas likumsakarības tiek apšaubītas, kad politiskās vēlmes tiek uzdotas par ekonomikas likumiem, šī spēle aizrit tik viegli, kā veras labi ieeļļotas valsts bankas durvis. Diemžēl tas nav interesanti, jo kāpēc gan spēlēties, ja viss jau iepriekš ir labi zināms. Pietrūkst diskusiju, un pietrūkst emociju, jo visi cenšas piedāvāt perfektu prezentāciju. Tā pazūd spēle.
Nauda ir vienkārša
Nauda ir primitīva, savā grāmatā reiz rakstīja biznesa žurnālistikas guru Maikls Brets. Sarežģītas ir cilvēku attiecības ar naudu. Šīs Finanšu tango spēles formāts ir veidots, domājot par daudziem papildelementiem, kas palīdzētu izprast naudas dabu, aizkadrā ieguldīts milzīgs darbs. Tomēr skatītāji krietnu raidījuma tiesu tiek mocīti ar Excel grafikiem, kas cenšas palīdzēt vizualizēt naudas pretrunīgās kustības ekonomikā. Bet brīžos, kad aizkadrā atskan klusināta, šķiet, Panorāmas vadītājas Ilvas Liepiņas balss, uznāk bezspēks. Kāpēc šis personāžs pārstāsta nupat redzēto, bet attēlā sastingst ekspertu seju tuvplāni. Tīrās šausmas!
Nesvarīga ir arī studijā esošās tautas loma. Tā vienkārši balso par pārliecinošāko studentu priekšnesumu. Bet prezentācijas vairākumā gadījumu veido deklaratīvi paziņojumi, kas atsauc atmiņā diskusijas, kuru bieži viesi citos raidījumus ir šie paši eksperti. Studenti iemācījusies frāžainību un apgalvojumu virknes no citiem formātiem. Saturs un ideja izrādās arī šī raidījuma galvenā problēma. Formas elementi nevar to aizstāt. Televīzija tomēr nav banka. Un otrādi.