Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Izabellas istaba

Kad flāmu gleznotājs, tēlnieks, rakstnieks un režisors Jans Lauverss no sava tēva – arheoloģijas un antropoloģijas amatiera – mantoja 5800 artefaktu, viņš nolēma tos iesaistīt izrādē, kurā deviņi aktieri, dejotāji un mūziķi ar ievērojamo aktrisi Vivjenu de Meunku centrā atklāj Izabellas istabas noslēpumu.

Jans Lauverss par "Izabellas istabu" ir teicis: "Šīs izrādes iemesls bija dziļi personisks – mana tēva nāve. Līdzīgi kā viņa mūžs, arī Izabellas dzīve aptver gandrīz visu 20. gadsimtu – Pirmo un Otro pasaules karu, Hirošimu, koloniālismu, modernās mākslas attīstību, ceļojumu uz mēnesi, Deivida Bovija Ziggy Stardust, trūkumu un badu Āfrikā, radikālu politisko strāvojumu dzimšanu Eiropā." Izabellas tēvs ir tuksneša princis un kādā ekspedīcijā viņš pazuda bez vēsts. Tā Izabellai stāstīja viņas audžuvecāki Anna un Artūrs. Viņi dzīvoja bākā uz salas, kur Artūrs strādāja par bākas uzraugu. Bāka, tāpat kā sala, ir pārejas zona, tā atrodas kaut kur starp zemi un jūru, cietvielu un šķidrumu, iekšpusi un ārpusi. Bāka ir uzcelta uz zemes, bet tiecas pēc jūras. Tā Izabella tiecas pēc tuksneša, tuksneša prinča, Āfrikas. Šādi sākas aklās, 94 gadus vecās Izabellas dzīvesstāsts. Taču drīz kļūst skaidrs, ka stāsts par tuksneša princi slēpj šausminošu patiesību. Anna un Artūrs nevar sadzīvot ar saviem noslēpumiem un iet bojā. Tēva meklējumi neaizved Izabellu uz Āfriku, bet gan uz kādu istabu Parīzē, kas pilna ar antropoloģiskiem un etnoloģiskiem priekšmetiem. Izabella izstāsta, izdejo un izdzied savu dzīvi kopā ar visiem, kuri viņai bijuši svarīgi, bet nu sen jau kā miruši – ar audžuvecākiem Artūru un Annu, mīļākajiem Aleksandru un Franku. Viens no vizuālā, eklektiskā un starptautiskā teātra pionieriem Jans Lauverss ir dzimis Antverpenē 1957. gadā, studējis glezniecību Ģentes Mākslas skolā. 1979. gadā viņš nodibināja Epigonenensemble, kas 1981. gadā kļuva par Kollektiv Epigonentheater zlv un aizsāka astoņdesmito gadu sākuma radikālās pārmaiņas flāmu teātrī.  1986. gadā kopā ar horeogrāfi Greisu Elenu Barkiju Lauverss nodibināja Needcompany, radot tam laikam unikālu teātra estētiku, kas atrodas teātra, dejas, performances, vizuālās mākslas robežteritorijā. Needcompany ir starptautiska un starpdisciplināra kompānija, kurā darbojas dažādu tautību un dažādu jomu mākslinieki, visi vienlīdz līdzdalīgi izrāžu veidošanā. Ja pirmie Needcompany darbi Need to Know (1987) un ca va (1989) bija uzkrītoši vizuāli, vēlāk nozīmi ieguva arī stāsts un centrālā tēla attīstība, kaut izrāžu fragmentārā struktūra saglabājās. Gleznotāja izglītība ir spēcīgi ietekmējusi Lauversa pieeju teātrim un izskaidro viņa augsti individuālo teātra valodu, kas daudzējādā ziņā joprojām ir inovatīva. Galvenās Lauversa teātra iezīmes ir caurspīdīga, domāšanas piepildīta aktierspēle, spēlēšanas un nespēlēšanas paradoksa izpēte. Pēdējā laika iezīmīgākais Needcompany darbs ir triloģija Sad Face / Happy Face, kas pēta dažādus stāsta stāstīšanas veidus. Šīs triloģijas pirmais darbs ir "Izabellas istaba". Atzīmējot kompānijas divdesmitgadi Lauverss un Needcompany prezenēja instalāciju Needcompany Deconstruction Briseles mākslas centrā BOZAR. Kopš 2009. gada Jans Lauverss un Needcompany ir Vīnes Burgteātra rezidējošie mākslinieki.Laikmetīgā teātra programma forte forte ir nozīmīgu Eiropas režisoru izrāžu sērija gada garumā. Tie ir mākslinieki, kuri pazīstami sava unikālā rokraksta dēļ, un izrādes, kuru centrā ir indivīda un varas, personības un masu, savstarpējās attiecības uz vēsturisko notikumu fona un ikdienišķā kontekstā. Programmā jau viesojies režisors Alvis Hermanis ar izrādēm, kas iestudētas ārpus Latvijas.Izrādes veidotāji: Scenārijs, scenogrāfija, gaismas, režija: Jans LauverssIzpilda Hanss Peters Dāls, Anneke Bonnema, Žiljens Forē, Benuā Gobs, Mārtens Segers, Vivjena de Meunka, Taka Šamoto (Luīzes Peterhofas vietā), Sungim Hera (Tjēnas Leutonas vietā), Miša Daunijs (Ludes Hagberga vietā)Mūzika: Hanss Peters Dāls, Mārtens SegersHoreogrāfija: Žiljens Forē, Luīze Peterhofa, Tjēna Leutona, Lude HagbergsKostīmi: Lemm&BarkeySkaņas dizains: Drē ŠneidersGaismas un tehniskais menedžments: Marjolena DemejaProducents Kriss VanesteProducenti: Aviņonas festivāls, Theatre de la Ville (Parīze), Theatre Garonne (Tulūza), La Rose des Vents, Bruklinas Mūzikas akadēmija (Ņujorka), teātra festivāls welt in baselSadarbībā ar Kaaitheater (Brisele), Briseles reģiona Flāmu kopienas komisiju, pateicoties Flāmu valdības atbalstamPirmizrāde 2004. gadā Aviņonas festivālāBiļetes Biļešu paradīzes tirdzniecības vietās un www.bilesuparadize.lv

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

2024. gads teātrī. Teātris nav ēka

Gandarījumu ir sagādājuši oriģināldarbi, kas runā par šīs zemes cilvēkiem, viņu vēsturi un šodienu, cerībām un vilšanos, stereotipiem un vērtībām

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja