Pagājušā gadsimta 50.tajos – 60.tajos gados, paralēli VEF Kultūras pils celtniecībai, otrpus Atlantijas okeānam radās jauna Latvijas trimdas māksla. Toreiz šo kultūru veidošanās paralēles bija nesavienojamas pasaules, bet šobrīd – kopīga laikmeta liecinieces. Elles ķēķis (Hell’s Kitchen) ir ostas rajons Ņujorkā, kur pēckara gados tikās jauni latviešu trimdas mākslinieki, kas bija ieradušies Amerikā cerībā uz pilnvērtīgu dzīvi atvērtā pilsoniskā sabiedrībā ar tiesībām uz vārda brīvību. Šo nelielo, bet dedzīgo mākslinieku grupu spēcīgi ietekmēja amerikāņu kultūra un Rietumu mākslas virzieni. Savienojot to ar savu latvisko identitāti, viņi izveidoja īpašu stilu un kļuva pazīstami kā Elles ķēķa mākslinieki. Viņu radošais gars iedvesmoja citus latviešu māksliniekus brīvajā pasaulē, bet padomju Latvijā aiz dzelzs priekškara par viņiem bija zināms ļoti maz.
Izstādes mērķis ir pavērt durvis, un ieaicināt šajā dzeju, domu, ideālu, jūtu, krāsu, un bohēmas apdvestajā latviešu trimdas mākslinieku vidē – Elles ķēķī. Personības te atklātas galvenokārt caur dzejām un vēstulēm. Izstāde tapusi roku rokā ar tāda paša nosaukuma izrādi, kuras centrā ir dzīves stāsts par dzejnieku Gunaru Saliņu un viņa sievu, filoloģi Jautrīti Saliņu, un par rakstu ļaudīm un gleznotājiem, kuri bija Elles ķēķa radošais kodols. Izrāde VEF Kultūras pilī notiks 29. maijā.
Izstādi veidoja Sandra Zandberga, VEF Kultūras pils mākslinieciskā vadītāja, kopā ar dzejnieka Gunara Saliņa meitu Lailu Saliņu, kura ir izrādes Elles ķēķis: Ņujorka – Latvija autore. Laila stāsta: “Būtībā Elles ķēķa centrā bija dzejnieki un mākslinieki, kuri ļoti interesējās viens par otru un iedvesmojās viens no otra, tā uzturot savas dziļās saites ar dzimteni un ar mātes valodu.”