Vietas, kas kādreiz bijušas slepenas un svarīgas, vietas, kas spēja iznīcināt veselas pilsētas tūkstošiem kilometru attālumā, vai tieši pretēji – vietas, kuras bija paredzētas, lai pabarotu vai paglābtu simtiem vai pat tūkstošiem cilvēku dzīvības. Mūsdienās gandrīz tās visas ir pagājušo politisko iekārtu un starptautisku konfliktu rēgi. Ēkas ir pusnojauktas, metāla zagļu izlaupītas, taču uzraksti uz sienām, norādījumi apkalpojošajam personālam un dažreiz pat dokumentācijas paliekas joprojām nes kādreizējā nozīmīguma atmosfēru. Tie ir rēgi, kas dažkārt biedē, citreiz izskatās amizanti, bet bieži mēs tos nepamanām un vienkārši paejam garām pa ceļam uz darbu.” Autors norāda, ka, regulāri nodarbojoties ar pilsētpētniecību, viņš ir secinājis, ka šīs vietas izmainās ļoti strauji, dažas no fotogrāfijās redzamajām, kā, piemēram, Kadagas (Baltijas kara apgabala komandpunkta) bunkurs, kurš arī vairs neeksistē. “Šīs vietas apmeklējot vai vismaz ieraugot fotogrāfijās, var rasties pilnīgāks priekšstats par neseno pagātni, kas ar laiku iegūs lielāku vēsturisko vērtību. Tā ir dinamiska vide, tāpēc gribēju parādīt tās elementus, kompozīcijas, krāsu salikumus un gaismas spēles, ko veido pamestie objekti, lēnām noārdoties vai apaugot ar jauniem elementiem dabas un cilvēka ietekmē,” M. Grunskis komentē. Fotogrāfiju sērija sākta veidot 2009. gadā. Māris Grunskis (1985) ar fotogrāfiju sācis nodarboties četrpadsmit gadu vecumā. Šobrīd pievērsies pilsētvides skatu, pamestu vietu un dabas skatu fotografēšanai. Strādājis par ārštata fotogrāfu “Neatkarīgajā Rīta Avīzē”. Māris Grunskis ir bijis Ogres fotokluba biedrs no 2010. līdz 2014. gadam. 2012. gadā ieguva 2. vietu fotokonkursā “Latvijas fotogrāfi atklāj Latgali”, nominācijā “Daba”. Pirmā personālizstāde “232 km” tikusi atklāta 2009. gadā Daugavpils domes administrācijas Rīgas birojā, šajā pašā gadā piedalījies jauno fotogrāfu darbu izstādē “Rosols” Daugavpils Novadpētniecības muzejā.
Māris Grunskis. Rēgi
Fotogrāfiju sērijā Māris Grunskis atveido pamestas ēkas, to skaitā bumbu patvertnes, sakaru bunkurus, kodolraķešu bāzes un rūpnīcas Latvijā, rosinot ne vien domāt par apsaimniekošanas problēmām, bet arī ļaujot saskatīt to neparasto skaistumu. Māris Grunskis stāsta: “Izstādē “Rēgi” vēlos parādīt pamestības savdabīgo auru un pievilcību.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.